تصمیم عربستان برای انتقال شبکه های سعودی چه ضربه ای به دبی زد؟

به گزارش شهر ورزش، تصمیم عربستان برای انتقال شبکه های خود از دبی به ریاض در بحبوحه اختلافات این کشور با امارات در سطوح مختلف، علامت سوال هایی در مورد حجم خسارت های وارد شده به اماراتی ها ایجاد نموده است.

تصمیم عربستان برای انتقال شبکه های سعودی چه ضربه ای به دبی زد؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از الواقع السعودی، تصمیم عربستان مبنی بر بازگرداندن کانال های رسانه ای خود از دبی منجر به خسارت هایی به امارات شده است.

رقابت اقتصادی، سیاسی و منطقه ای میان دو کشور اصلی حوزه خلیج فارس(عربستان سعودی) و همسایه کوچک آن (امارات) تحت حکومت شاهزادگان در حال تشدید است. طی هفته های گذشته روابط امارات و عربستان سعودی بر سر منافع متضاد متشنج شده است.

ویدئویی که به وسیله حساب معروف توئیتر مفتاح با استناد به روزنامه های خارجی تهیه شده ، تعدادی از خسارات مستقیم دبی را در نتیجه این تصمیم سعودی برشمرده است ، که به اسم گوشاقتصادی ابوظبی و کوشش نو برای دور زدن آن از سوی عربستان توصیف شد.

بر اساس گزارش این حساب کاربری، امارات نفوذ سیاسی خود را بر رسانه های عربستان سعودی از دست خواهد داد و بنابراین شرایط شهر رسانه ای دبی دچار نوسان می گردد. بعلاوه امارات بازده اقتصادی حقوق کارکنان رسانه را از دست می دهد که این امر منجر به مهاجرت متخصصان رسانه ای به ریاض می گردد و به تبع آن بخش املاک و مستغلات با انتقال هزاران کارگر به ریاض هم تحت تاثیر قرار می گیرد.

منابع مطلع گزارش داده بودند که پخش نمایندگان ، روزنامه نگاران و تکنسین هایی که برای شبکه العربیه متعلق به عربستان سعودی در مقر اصلی خود در دبی کار می کردند، اعلاناتی دریافت نموده اند تا به تدریج به عربستان سعودی بروند. این اقدام در چند مرحله صورت می گیرد و هدف فراوری 12 ساعت برنامه های خبری از ریاض با فرا رسیدن ژانویه 2022 خواهد بود. از بقیه کارمندان هم برای انتقال تدریجی به ریاض حمایت خواهد شد.

این خبر باعث سردرگمی شهر رسانه ای دبی شد ، جایی که العربیه در آن مستقر است ، به ویژه هنگامی که گروهی از کارکنان خود را برای شروع فصل اجتماعی آماده می کردند.

بر اساس اطلاعات دریافتی از امارات، کارکنانی که اعلان انتقال را دریافت نموده اند به همکاران خود از گروه ام بی سی ملحق می شوند جایی که گروهی از آنها در ریاض کار می نمایند. در حال حاضر ، حدود نیمی از خدمه کانال سعودی در عربستان حضور دارند و تعدادی برنامه برای ام بی سی تهیه می نمایند.

این تصمیم اخیر سعودی مبنی بر انتقال شبکه های خود به ریاض نگرانی را برای امارات ایجاد نموده است؛ چراکه این اقدام ضربه ای به شهر فراوری رسانه در دبی وارد می نماید، جایی که العربیه بزرگترین استودیو را به ارزش 700 هزار دلار اجاره می نماید. بعلاوه کارگران شبکه های سعودی بیشترین دستمزد را در دبی دریافت می نمایند که خلأ وسیعی را در پی خواهد داشت وعواقبی بر بازار املاک و مستغلات و حتی بر اندازه هزینه کارگران آن کانال ها در پی خواهد داشت.

تصمیم عربستان برای انتقال شبکه های خود از دبی که یک شهر آزاد رسانه ای محسوب می گردد، در راستای کوشش برای تحت تاثیر قرار دادن موقعیت این شهر به اسم یکی از مراکز رسانه های بین المللی انجام می گیرد.

پیش از این عربستان سعودی فشار بر شرکت های بین المللی برای تغییر پایگاه منطقه ای خود در خاورمیانه و انتقال آن به ریاض را افزایش داده و چالش مستقیمی برای دبی ایجاد نموده بود. منابع سعودی گزارش دادند که دولت عربستان و موسسات دولتی در این کشور از شروع سال 2024 با شرکتهای خارجی که دفاتر خاورمیانه آنها در کشورهای دیگر منطقه است، قرارداد امضا نخواهند کرد.

عمده عایدی امارات از راه گردشگری و سرمایه گذاری های خارجی تامین می گردد. به ویژه دبی قطب اقتصادی امارات است و اگر اقدامات عربستان در راستای ضربه زدن به صندلی این شهر به همین منوال ادامه داشته باشد شاهد دور تازه ای از تنش ها میان ابوظبی و ریاض خواهیم بود که مناسبات دو طرف را در همه سطوح تحت تاثیر قرار می دهد.

اندیشکده استراتفور در گزارشی نوشت که به نظر می رسد روابط سعودی و اماراتی با ظهور رقابت اقتصادی و اختلافات استراتژیک در خصوص تعدادی از مسائل منطقه به خاتمه می رسد.

به نظر می رسد ریاض و ابوظبی در دنیای اقتصادی، خود را برای رقابت طولانی مدت آماده می نمایند و هر دوطرف ضمن کوشش برای استفاده از نقاط ضعف نسبی یکدیگر، سیاست های خود را تغییر داده و انگیزه هایی برای جذب مشاغل و گردشگران ایجاد می نمایند. به طور خلاصه می توان گفت علیرغم روابطی که دو کشور در خصوص موضوعات مهم استراتژیک دارند، رقابت و اختلاف آن ها در دهه آینده ادامه خواهد داشت و این موضوع منجر به قطع روابط دو طرف در آینده خواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 22 شهریور 1400 بروزرسانی: 22 شهریور 1400 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 466

به "تصمیم عربستان برای انتقال شبکه های سعودی چه ضربه ای به دبی زد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصمیم عربستان برای انتقال شبکه های سعودی چه ضربه ای به دبی زد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید