مقاله: ارکتیون؛ از معابد قدیمی یونان باستان در آتن

به گزارش شهر ورزش، البته این ستون ها فقط به این معبد اختصاص ندارند و از قبل هم در معماری یونانی وجود داشته و در دلفی و المپیا نیز از آن ها استفاده شده است. همچنین ظاهراً محراب واقع در ایوان شمالی معبد ارکتیون، همان جایی می باشد که زئوس برای دریافت انتقام از ارکتیوس (که پسر پوسایدون را کشته بود) به او صاعقه زد و حفره سقف آن نیز از همین موضوع نشأت می گیرد.

مقاله: ارکتیون؛ از معابد قدیمی یونان باستان در آتن

یکی از مهم ترین ویژگی های این معبد، ستون های زن پیکر یا همان کاریاتید (Caryatid) است که در بخش جنوبی آن واقع شده است. در واقع ستون هایی که امروزه وزن سقف ایوان را تحمل می کنند، نسخه کپی هستند. از ستون های اصلی این معبد در موزه آکروپولیس نگهداری می شود که یکی از بهترین موزه های یونان به حساب می آید و می توانید در این موزه از آن ها دیدن کنید.

کاریاتیدهای این مکان ابتدا 6 مورد بودند که لرد الگین، یکی از آن ها را به همراه تعدادی مجسمه از معبد پارتنون به انگلیس فروخت و امروزه در موزه بریتانیا به نمایش گذاشته می شود. نحوه ایستادن و طرز قرارگیری پای این ستون های زن پیکر، این پیام را به مخاطب می رساند که نگه داشتن سقف برای آن ها کار چندان دشواری نیست و همچنان پر قدرت سر جایشان ایستاده اند.

ظاهراً مار مقدس نیز در یکی از اتاق های غربی زندگی می کرده که مردم آتن، آن را مظهری از ارکتیوس به شمار می آوردند. این مار، حکم محافظ شهر را برایشان داشت و به خوبی از آن نگهداری می شد و به طور مرتب برای تغذیه به او کیک عسلی می دادند. سایر اتاق ها هم وسایل گوناگونی از جمله مجسمه هِرمِس، آثار باقی مانده از جنگ ایرانیان و یک صندلی را شامل می شوند که معتقدند ساخت آن را دایدالوس (Daedalus)، صنعت گر افسانه ای یونان برعهده داشته است.

منبع مقاله: ارکتیون؛ از معابد قدیمی یونان باستان در آتن

انتشار: 9 دی 1400 بروزرسانی: 9 دی 1400 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 585

به "مقاله: ارکتیون؛ از معابد قدیمی یونان باستان در آتن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاله: ارکتیون؛ از معابد قدیمی یونان باستان در آتن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید