پاسخ مقام ایرانی به بلینکن: ما ناقض برجام نبودیم آمریکا برجام را نقض کرد

به گزارش شهر ورزش، یک مقام ارشد ایرانی پاسخ اظهارات اخیر وزیر خارجه ایالات متحده درباره رویکرد دولت بایدن نسبت به تنش ها با جمهوری اسلامی ایران را داده است.

پاسخ مقام ایرانی به بلینکن: ما ناقض برجام نبودیم آمریکا برجام را نقض کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سخنگوی هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل پاسخ نخستین اظهارات رسمی آنتونی بلینکن وزیر خارجه جدید آمریکا درباره ایران و برجام را داد و تاکید کرد: ما برجام را نقض نکردیم بلکه این ایالات متحده بوده است که تعهداتش در چارچوب برجام و قطعنامه 2231 را نقض کرده است.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

بر اساس این گزارش، علیرضا میریوسفی سخنگوی هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل در بیانیه ای که برای هفته نامه نیوزویک ارسال کرده است، به نخستین اظهارات رسمی آنتونی بلینکن وزیر خارجه جدید آمریکا درباره شرط های مطرح شده از سوی دولت دولت بایدن برای بازگشت به برجام و تنش ها بین واشنگتن و تهران پاسخ داده است.

در حالی که بایدن پیش از این وعده داده بود تا به توافق هسته ای که دولت اوباما و سایر کشورها در سال 2015 میلادی با ایران دست یافته اند، بازگردد ولی بلینکن روز چهارشنبه به خبرنگاران گفته است که دولت جدید آمریکا راهی طولانی برای بازگشت به توافقنامه هسته ای ایران دارد و در صورتی به این توافقنامه بازخواهد گشت که ایران به تعهداتش در چارچوب برجام عمل کند.

میریوسفی به این مساله اشاره کرده است که آمریکا نه تنها تعهدات خود در چارچوب توافق هسته ای را نقض کرده بلکه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را نیز که از این توافقنامه حمایت کرده، نقض کرده است.

وی اضافه کرد: دولت فعلی آمریکا مثل دولت قبلی تعهداتش در چارچوب برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است.

وی در ادامه به اظهارات اخیر محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی و مجید تخت روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل اشاره کرد که هر دو از دولت بایدن خواسته بودند تا رویکرد خود در قبال تهران را تغییر دهند.

میریوسفی در این باره گفت: همانطور که وزیر خارجه و نماینده ایران در سازمان ملل در یادداشت اخیر خود تاکید کرده اند، ما همواره آمریکا را کشوری در نظر می گیریم که نه تنها توافق هسته ای بلکه قطعنامه 2231 شورای امنیت را در اقدامی مغایر با قوانین بین المللی، نقض کرده است و باید از برجام و قطعنامه 2231 تبعیت کند و تحریم های وضع شده علیه ایران را لغو کند.

وی اضافه کرد: فعالیت های غنی سازی 20 درصدی ایران در چارچوب محدودیت های توافقنامه هسته ای به خصوص پاراگراف 36 بوده که به تهران اجازه می دهد عمل به تمامی یا بخشی از تعهدات برجامی خود را متوقف کند. ایران توافق هسته ای را نقض نکرده و صرفا پاراگراف 36 را فعال کرده است که به تهران اجازه داده است در صورتی که طرف های دیگر به مفاد برجام پایبند نباشند، اقدامات چاره ساز خود را اجرا کند.

بلینکن در اظهارات چهارشنبه اش درباره ایران، توافق هسته ای و درخواست تهران برای لغو تحریم ها، در جمع خبرنگاران گفته است که بایدن بسیار شفاف اعلام کرده است، اگر ایران به پایبندی کامل به تعهدات خود در برجام بازگردد، آمریکا نیز همان کار را خواهد کرد.

وی اضافه کرد: سپس از این اقدام به عنوان زمینه مناسبی برای دستیابی به یک توافق قوی تر و طولانی تر که سایر مسائل مشکل آفرین در روابط با ایران را حل و فصل می کند، با کمک متحدان مان استفاده خواهیم کرد. اما هنوز فاصله زیادی با آن نقطه داریم.

وزیر خارجه آمریکا گفت: اگر ایران تصمیم بگیرد که به پایبندی به مفاد برجام برگردد، ما نیز یک تیم قدرتمند از کارشناسان تشکیل خواهیم داد تا ابعاد مختلف این موضوع را ارزیابی کنیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 8 اسفند 1399 بروزرسانی: 8 اسفند 1399 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 131

به "پاسخ مقام ایرانی به بلینکن: ما ناقض برجام نبودیم آمریکا برجام را نقض کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ مقام ایرانی به بلینکن: ما ناقض برجام نبودیم آمریکا برجام را نقض کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید