بلیط چارتر و همه چیز درباره آن

به گزارش شهر ورزش، حتما شما هم بارها با اس ام اس پیشنهادهای لحظه آخری روبرو شده اید. پیشنهادهایی که وعده سفر و پروازی مقرون به صرفه تر از همواره را می دهند و وسوسه سفر را به جان آدم می اندازند. علت این مقرون به صرفهی نیز استفاده از پرواز چارتری است. در حقیقت چارتر اصطلاحی است رایج که موسم سفر که برسد، خیلی آن را می شنویم. به عقیده خیلی ها اگر می خواهی بلیط هواپیما چارتر گیرت بیاید همواره باید یک چمدان آماده گوشه خانه داشته باشی و همه چیزت آماده باشد. اما پرواز چارتر چیست و چرا بخش زیادی از پروازهای خطوط هوایی به آن اختصاص دارد؟

بلیط چارتر و همه چیز درباره آن

چارتر به چه معنی است؟

چارتر در لغت به معنای اجاره کردن و دربست کرایه کردن است. و در سازمان هواپیمایی، چارتر به معنی اجاره هواپیما یا جایگاه های آن به صورت یکجا و دربست است. اگرچه این اصطلاح برای اجاره بخشی از هتل، اتاق یا تخت های آن یا اجاره وسایل نقلیه هم به کار می رود. در حقیقت این اصطلاحی است برای هرچیزی که قابلیت اجاره کردن به صورت یکجا را داشته باشد.

درباره بلیط چارتر هواپیما در اینجا بیشتر بخوانید و بلیط چارتر دلخواهتان را از خبرنگاران تریپ خریداری کنید

دلایل پرطرفدار بودن بلیط چارتری

یکی از دلایل پرطرفدار بودن بلیط چارتر به قیمت بسیار ارزان آن برمی گردد. از آنجایی که آژانس های گردشگری به صورت عمده و دربستی اقدام به خرید یک پرواز می نمایند، تخفیف هایی شامل حالشان می گردد که با اعمال آن تخفیف ها قیمت برای خریدار هم به صرفه تمام می گردد. از همین روست که مشتری بلیط های چارتری عمدتا شرکت ها و سازمان هایی هستند که کارمندانشان زیاد سفر می فرایند. و به جای خرید تکی، یکجا اقادام به خرید بلیط چارتری می نمایند تا هزینه ها کمتر گردد.

پرواز چارتر در راستاهای پررفت و آمد و شهرهای پرمسافر بیشتر است و شرکت های چارترنماینده یا آژانس های هواپیمایی معمولا در این راستاها همه جایگاه های یک هواپیما یا بخشی از آنها را به صورت عمده می خرند. و این باعث پایین آمدن قیمت ها می گردد. شرکت های هواپیمایی هم برای رقابت با هم و فروش رفتن همه این بلیط ها سود کمی را روی آن می کشند تا مشتری برای خرید تمایل بیشتری داشته باشد.

یکی دیگر از مزایای این بلیط ها این است که هرچه ساعت کمتری به پرواز مانده باشد، این بلیط ها نیز در ارزان ترین حالت ممکن به فروش می رسند. چون شرکت چارترنماینده پول تک تک جایگاه ها یا تخت های یک هتل را از قبل پرداخت نموده. و ترجیح می دهد همه آنها پر باشد بنابراین قیمت را تا جایی که ممکن است پایین می آورد. برای مثال گاهی می توانید بلیط پرواز تهران-مشهد را که در حالت عادی 250 هزار تومان است، 70 هزار تومان خریداری کنید.

در اینجا با دو اصطلاح روبرو ایم یکی چارتر نماینده که شامل آژانس ها و دفاتر خدمات مسافرتی هستند که تعدادی از جایگاه های یک هواپیما یا همه آن، یا بخشی از تخت های یک هتل یا همه آن را به صورت یکجا کرایه می نمایند و در طرف دیگر ایرلاین یا هتلی قرار گرفته است که جایگاه یا تخت هایش را اجاره می دهد و به چارتردهنده معروف است. اگر شرکتی همه یک پرواز را کرایه کند (Full Charter) و اگر شرکتی تعدادی از جایگاه های یک پرواز را اجاره کند در اصطلاح به آن (Seat Charter) میگویند.

پرواز چارتری چه تفاوتی با پرواز معمولی (سیستمی) دارد؟

برنامه پروازهای معمولی و سیستمی تعیین است و شرکت های هواپیمایی در طول هفته یا ماه با قیمت تعیینی به مقصد همه شهرها پرواز دارند که به این پروازها، پرواز سیستمی می گویند. شما در پرواز سیستمی می توانید برنامه تان را تعیین کنید و مثلا از چند هفته قبل برای شیراز پرواز رزرو کنید و پولش را بپردازید و اگر برنامه سفرتان تغییر کرد همه چیز را تغییر دهید و پروازتان را جابه جا یا کنسل کنید، اما این امکان در پرواز چارتری وجود ندارد و وجه تمایز هم همین جاست.

معایب و مزایای بلیط چارتر چیست؟

مهمترین مزیت بلیط چارتر همانطور که در بالا گفته شد، ارزان بودن آن نسبت به بلیط عادی است. و علت پرطرفداربودنش هم همین است. اما این تنها یک روی سکه است. در صورت خرید بلیط چارتر شما امکان تغییر زمان پروازتان را نخواهید داشت. و در صورتی که از آن استفاده نکنید امکان پس دادن آن و گرفتن پول تان را ندارید. و باید با پولتان خداحافظی کنید. بنابراین خرید بلیط چارتر مخصوص آنهایی است که اطمینان صددرصدی از برنامه سفرشان دارند و تاریخ دقیق رفت و برگشت شان را می دانند.

اگر به طور خانوادگی سفر می کنید باید بدانید که قیمت بلیط چارتر برای همه سنین یکسان است و تنها برای نوزادان زیر دو سال ارزان تر است، بنابراین برای یک خانواده پرجمعیت خرید بلیط چارتر چندان ارزان نیست.

در زمان ها و فصل های پرسفر ر روزهای شلوغ که درخواست برای بلیط بسیار بالا می رود شرکت ها و آژانس ها که از پیش بلیط های آن راستا را خریده اند قیمت ها را بالا می برند. این افزایش قیمت تا حدی می تواند بالا برود که بلیط چارتر گران تر از خرید بلیط معمولی باشد. پس همواره هم شما با خرید بلیط چارتر به قول معروف برد نمی کنید.

پروازهای چارتری معمولا به مقصد شهرهای پرسفر انجام می گردد. و در راستاهای دیگر شما به سختی می توانید بلیط چارتر تهیه کنید.

هواپیمای چارتری چیست؟

حتما شما هم اصطلاح هواپیمای چارتر را شنیده اید. باید بدانید که هواپیمای چارتر با پرواز چارتر فرق دارد. هواپیمای چارتر، هواپیمایی ست مخصوص افراد مهم. چراکه از لحاظ میزان کوچک است و برای جابه جایی کمتر از 10 نفر طراحی شده و فضایی خصوصی دارد.

همه چیز درباره بلیط لحظه آخری هواپیما

خرید بلیط چارتر هواپیما

منبع: اسنپ تریپ
انتشار: 17 بهمن 1400 بروزرسانی: 17 بهمن 1400 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 632

به "بلیط چارتر و همه چیز درباره آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلیط چارتر و همه چیز درباره آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید