توصیه های غذایی در سفر برای پیشگیری از مسمومیت

به گزارش شهر ورزش، مسمومیت های غذایی یکی از مواردی است که می تواند در سفر ها مشکل ساز گردد، اما با توجه به چند نکته تغذیه ای می توان به راحتی از این نوع مسمومیت پیشگیری کرد.

توصیه های غذایی در سفر برای پیشگیری از مسمومیت

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در طول سفر باید یکسری موارد تغذیه ای را مورد توجه قرار دهیم:

در طول سفـر باید مانند سایر اوقات از تمام گروه های غذایی به طـور متناسب، متعادل و متنوع بهره ببرید.

در طول سفر از آب های بستـه بندی که سلامـت آن مورد اطمینان است، بهره ببرید. در صـورتی که به آب آشامیـدنی سالـم دسـترسی ندارید، آب را حـداقل یک دقیقه بجوشانید.

بعلاوه از پرکردن مکرر ظروف پلاستیکی آب بسته بندی شده با آب و نوشیدن چند باره خودداری کنید. از قراردادن ظروف پلاستیکی آب بسته بندی شده در فریزر یا جایخی یخچال و استفاده از آب یخ زده آن ها به علت فراوری مواد مضر، به شدت بپرهیزید.

در طول سفـر برای حمل مواد غذایی فـاسد شدنی از یخدان بهره ببرید. غذا هایی که دارای خامه، تخم مرغ و سس مایونز هستند، خیلی زود فـاسد می شوند، بهتر است سـس مـایونز را در دمای سرد نگهداری نموده و قبل از مصرف غذا به آن اضافه کنید.

در حین سفـر، از حـمل گوشت یا تخم مرغ خام و فرآورده هـای لبـنی با مانـدگاری کوتاه خودداری کنید. به این علت که به سرعت فاسـد می شوند. توجه داشته باشید که که فرآورده های لبنی با ماندگاری بالا فقط تا زمانی این مـاندگاری را حفظ می نمایند که باز نشده باشند. پس از باز شدن درب آن ها، باید در یخـچال نگهداری شوند.

توجه داشته باشید که غذا های مسمـوم نماینده ممکن است بو یا مـزه ناخوشایندی نداشته باشـند. با وجـودی که بسیاری از مسمومیت های غذایی معمولا ظرف 24 ساعت رفع می شوند، اما بعضی از آن ها مانند مسمومیت با غذای کنسروی می توانند کشنده باشند.

بوتولیسم نوعی مسمومیت غذایی کشنده است که بر اثر مصرف کشک غیر پاستوریزه، غـذا های کنسروی که قبل از مصرف حرارت مناسب به آن ها نرسـیده است یا سوسیس و کالباس آلوده بروز می نماید.

علائم و نشانه های این مسمومیت با تأخیر بعد از 12 تا 24 ساعت ظاهر می گردد و شـامل تاری دیـد، دوبینی، افتادگی پلک فوقانی، عدم توانایی حرکتی، اختلال تکلم، لکـنت زبان، سختی بلع و خشـکی و درد گلو است. مهمترین اقدام درمـانی در این مسمـومیت تجویز سریع داروی ضد سم در مرکز درمانی است. در صورت عدم درمان ممکن است فرد مسموم بر اثر فلج تنفسی فوت کند.

بر این اساس از خرید قوطی های کنسرو دارای برآمدگی، فرو رفتگی و یا نشتی و زنگ زدگی خودداری کنید و مطمئن شوید که درپوش آن ها شکسته نشده باشد.

کنسرو ها را قبل از مصرف 20 دقیقه در آب در حال جوشـیدن حرارت دهید و بلافاصله مصـرف کنید. هرگز غذا های پخته شده را بیش از دو ساعـت اگر هوا گرم است و بیش از یک ساعـت در دمای محیط رها نکنید.

برای دوباره گرم کردن غذا های به جای مانده آن ها را تا 74 درجه سانتی گراد گرما دهید تا غذا بخار کند و بعلاوه غذا هایی که بیشـتر از سه روز به جای مانده اند را هرگز مصرف نکنید. برترین دما برای نگهداری مواد غذایی زیر 4 درجه سانتی گراد یا بالای 60 درجـه سانتی گراد است.

از تمـاس غـذای پخته و نیمه پخته بپرهـیزید. علائم و نشانه های بعضی از مسمـومیت های غذایی با تأخیر ظاهر می شوند. یعنی ممکـن است 12 تا 24 ساعت بعد از مصرف غذای آلوده، علائم در فرد مسموم بروز کند.

علائم و نشانه های این مسمومیت ها شامل سـردرد، تـب، خسـتگی، تهـوع، استفراغ، اسهال آبکی شدید، کم شدن آب بدن، ضعف و درد شکم است. غذا های خانگی مطمئن ترین غذا در بین راه هستند. بهتر است در بین راه از غذا های ساده و نیمه خشک مانند نان و پنیر و سـبزی، انواع کوکو، کتلت و ... اسـتفاده کنید.

از خـرید مـواد غذایی مثل حبـوبات پخته، دل و جگـر، لواشک، فلافل، سمبوسه، پیراشکی و ... از کنار جاده، فروشندگان دوره گرد و مغازه های غیر بهداشتی پرهیز کنید.

اگر مجبور به صرف غذا در رستوران های بین راه هستید، محل های بهداشتی را انتخاب کنید. برای این منظور به شرایط دستشویی ها، لباس کارگران، نظافت میزها، وجـود مگس و حشـرات و وسایل سـرو غذا توجه کنید. در صورت امکان وسایل شخصی مانند قاشق، چنگال و لیوان مخصوص به همراه داشته باشید. به بهداشت فـردی، یعنی شست وشوی دسـت ها قبل از صرف غـذا هم توجه کنید.

منبع: فرارو
انتشار: 17 خرداد 1401 بروزرسانی: 17 خرداد 1401 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 740

به "توصیه های غذایی در سفر برای پیشگیری از مسمومیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توصیه های غذایی در سفر برای پیشگیری از مسمومیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید