رونمایی از هواپیمای مسافربری نوآورانه ناسا و بوئینگ

به گزارش شهر ورزش، این هواپیما دارای بال های بلند و نازک است که به وسیله پایه های مورب که بال ها را به بدنه متصل می نمایند، تثبیت می شوند. این طراحی، کشش و اصطکاک کمتری ایجاد می نماید، به این معنی که سوخت کمتری نیز می سوزاند.

رونمایی از هواپیمای مسافربری نوآورانه ناسا و بوئینگ

مفهوم نو هواپیمای مسافربری ناسا و بوئینگ، با کاهش اصطکاک حین پرواز، انتشار گاز های گلخانه ای را 30 درصد کاهش می دهد.

ناسا با بوئینگ برای توسعه فناوری پرواز های تجاری سبزتر همکاری نموده است.

بر اساس بیانیه ناسا، این دو سازمان روی پروژه نمایش دهنده پرواز پایدار با هم کار خواهند کرد که هدف آن ساخت، آزمایش و پرواز یک هواپیمای مسافربری باریک پیکر نو تا خاتمه دهه حاضر است که انتشار گاز های گلخانه ای را کاهش دهد.

ناسا تاریخ تقریبی سال 2028 را برای اولین پرواز آزمایشی این هواپیمای نو موسوم به Transonic Truss-Braced Wing معین نموده است.

ناسا در بلندمدت در نظر دارد که این هواپیما تقریباً 50 درصد از بازار تجاری هواپیما های باریک پیکر میانه را در اختیار بگیرد.

کاهش 30 درصدی انتشار گاز های گلخانه ای

این هواپیما دارای بال های بلند و نازک است که به وسیله پایه های مورب که بال ها را به بدنه متصل می نمایند، تثبیت می شوند. این طراحی، کشش و اصطکاک کمتری ایجاد می نماید، به این معنی که سوخت کمتری نیز می سوزاند.

ناسا و بوئینگ معتقدند طراحی نو آن ها می تواند مصرف سوخت و انتشار گاز های گلخانه ای را تا 30 درصد کاهش دهد.

ناسا می گوید این مفهوم بعلاوه سایر فناوری های سبز را در کوشش ناسا برای یاری به صنعت هوانوردی در رسیدن به هدف خود برای رسیدن به انتشار خالص کربن تا سال 2050 در خود گنجانده است.

علت اینکه ناسا و بوئینگ تصمیم گرفتند بر روی یک هواپیمای باریک پیکر و کاهش انتشار گاز های گلخانه ای کار نمایند تا حدی به این واقعیت مربوط می گردد که طبق گفته ناسا، هواپیما های باریک پیکر تقریباً نیمی از انتشار گاز های گلخانه ای در سراسر دنیا را موجب می شوند و خطوط هوایی برای حمل و نقل کوتاه و میانه به شدت به این نوع هواپیما ها متکی هستند.

این بدان معنا نیست که هواپیما های پایدار بزرگتر آزمایش نمی شوند. به عنوان مثال، شرکت ایرباس اخیراً یکی از هواپیما های بزرگ A 380 خود را با سوخت 100 درصد پایدار به پرواز درآورد.

با این حال، شایان ذکر است که هر دو هواپیمای ایرباس A 380 و بوئینگ 747 که هواپیما های بزرگ و دو طبقه هستند، دیگر به علت تقاضای کمتر و هزینه های عملیاتی بالا فراوری نمی شوند.

شرکت بوئینگ تخمین می زند که تقاضا برای هواپیما های باریک پیکر نو بین سال های 2035 تا 2050 تا 40 هزار هواپیما افزایش خواهد یافت.

هدف ناسا بهبود هوانوردی تا دهه 2030 است

در بیانیه ناسا، بیل نلسون مدیر ناسا به یاری این آژانس فضایی به سفر های هوایی ایمن تر و پاک تر طی سال های آینده اشاره می نماید. در چند سال گذشته، ناسا به سختی کار نموده است تا تخصص خود را به فناوری های سفر هوایی سبزتر بیاورد که یک نمونه آن هواپیمای الکتریکی آزمایشی X-57 Maxwell است.

نلسون گفت: از ابتدا، ناسا هنگام پرواز همراه شما بوده است. ناسا جرأت نموده است دورتر، سریع تر و بالاتر برود و با انجام این کار، هوانوردی را پایدارتر و قابل اعتمادتر نموده است. این در DNA ما وجود دارد.

وی اضافه نمود: هدف ما این است که همکاری ناسا با بوئینگ برای فراوری و آزمایش یک نمونه اولیه در مقیاس کامل، به ساخت هواپیما های تجاری در آینده یاری کند که مصرف سوخت کمتر و مزایایی برای محیط زیست، صنعت هوانوردی تجاری و مسافران در سراسر دنیا داشته باشند و اگر پیروز شویم، می توانیم این فناوری ها را در هواپیما هایی ببینیم که مردم در دهه 2030 با آن ها به آسمان خواهند رفت.

در نهایت، کاهش 30 درصدی انتشار گاز های گلخانه ای که با مفهوم Transonic Truss-Braced Wing صورت خواهد پذیرفت، یک گام در سفر صنعت هوانوردی به سمت انتشار خالص کربن صفر خواهد بود.

طرح ها و فناوری های دیگر آمار کاهش انتشار گاز های گلخانه ای بلندپروازانه تری ارائه می دهند، اما ناسا میخواهد این هواپیما را زودتر از باقی پروژه های مشابه وارد بازار کند. با این حال، ناسا تاکید می نماید که این یک فناوری آزمایشی و پرخطر است که قبل از اینکه مسافران بتوانند از آن بهره مند شوند، باید یک فرآیند اعتبارسنجی طولانی را طی کند.

ناسا اعلام نموده است که برای این پروژه از طرف خود 425 میلیون دلار در نظر گرفته و شرکت بوئینگ و شرکای آن نیز 725 میلیون دلار برای آن هزینه خواهند کرد.

منبع: ایسنا

منبع: فرادید
انتشار: 2 بهمن 1401 بروزرسانی: 2 بهمن 1401 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 879

به "رونمایی از هواپیمای مسافربری نوآورانه ناسا و بوئینگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از هواپیمای مسافربری نوآورانه ناسا و بوئینگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید