کلینیک شنوایی و سمعک دانیال

به گزارش شهر ورزش، کلینیک شنوایی و سمعک دانیال با کادر مجرب خود سعی در ارائه بهترین خدمات جهت رفع مشکلات ناشی از کم شنوایی دارند. با انجام تست های شنوایی و تعیین نوع و میزان کم شنوایی، سمعک اقدامات مناسب برای مراجعه کنندگان تجویز میشود.

کلینیک شنوایی و سمعک دانیال

مراحل تجویز سمعک شامل انجام تست شنوایی اولیه و تعیین میزان افت شنوایی و تعیین سمعک مناسب با افت شنوایی، قالب گیری و تنیظیم سمعک می‌باشد.

تست شنوایی اولیه شامل ادیومتری راه هوایی و استخوانی (ارزیابی تن خالص) و تست گفتاری و تمپانومتری می‌باشد. نتایج ادیومتری راه هوایی و استخوانی در گرافی به اسم ادیوگرام و نتایج تست تمپانومتری در گرافی به اسم تمپانوگرام ترسیم می‌شود. با توجه به ادیوگرام بیمار نوع و میزان کم شنوایی فرد مشخص میشود. تست تمپانومتری برای تشخیص وجود یا عدم وجود عفونت گوش و یا پارگی پرده گوش موثر میباشد. در این تست حساسیت شنوایی افراد مورد بررسی قرار نمیگیرد. صحبت کردن، آب دهان قورت دادن و تکان خوردن ممکن است باعث اخلال در انجام تست شود. تمپانوگرام طبیعی به معنای عدم وجود عفونت گوش، فشار گوش میانی طبیعی، حرکت طبیعی پرده گوش میباشد.

آستانه شنوایی کمترین صدایی است که فرد آزمایش شونده از طریق دستگاه میشنود و پاسخ میدهد. آستانه شنوایی نرمال و طبیعی هم 25 دسی بل یا کمتر از آن میباشد. هر قدر آستانه شنوایی از 25 بالاتر رود افت شنوایی شدیدتر و نیاز به استفاده از سمعک بیشتر میشود.

یکی دیگر از تست های مهمی که در ارزیابی شنوایی اولیه انجام میگیرد، تست گفتاری است که بعد از ارزیابی تن خالص و بر مبنای آن انجام میشود. روند این آزمایش همچون ادیومتری تون خالص است، با این تفاوت که به جای استفاده از تون‌های خالص، در اینجا از کلمات استفاده می‌شود. ادیومتری گفتار بسیار مهم‌تر از ادیومتری تون خالص است.

در سنجش شنوایی تون خالص، آستانه شنوایی فرد به دست می آید، ولی در ادیومتری گفتاری، عملکرد دستگاه شنوایی از لحاظ درک کلمات و فهمیدن معنی و مفهوم کلمات بررسی می‌شود.

انواع افت شنوایی:

با توجه به نتایج تست های ادیومتری و تمپانومتری نوع افت شنوایی مشخص میشود که شامل موارد زیر میشوند:

افت شنوایی حسی عصبی: این نوع افت شنوایی درمان دارویی ندارد و تنها راه برطرف کردن مشکلات ناشی از کم شنوایی، سمعک و در موارد کم شنوایی عمیق کاشت حلزون میتواند موثر باشد. در این نوع کم شنوایی، میزان افت آستانه شنوایی برای راه استخوانی و هوایی یکسان است.

افت شنوایی انتقالی: این نوع افت شنوایی نیاز به مراجعه به پزشک گوش و حلق و بینی برای معاینه و تجویز دارو یا روش جراحی دارد. گاهی موارد در این نوع افت های شنوایی با صلاح دید پزشک سمعک تجویز میشود. در این نوع افت شنوایی فقط راه هوایی دچار افت میشود و آستانه های راه استخوانی در محدوده نرمال قرار دارند.

افت شنوایی آمیخته این نوع افت شنوایی استانه های راه هوایی و استخوانی هر دو را تحت تاثیر قرار میدهد ولی میزان افت شنوایی راه هوایی بیشتر است. در این مورد هم با صلاحدید پزشک تجویز سمعک میتواند مناسب باشد.

بعد از تعیین نوع و میزان کم شنوایی (از ملایم تا عمیق) در مورد استایل سمعک مناسب برای افت شنوایی و مواردی از جمله استفاده از سمعک به صورت تک گوشی یا دوگوشی و ... با شنوایی شناس صحبت خواهید کرد.

قالب گیری و سفارش سمعک:

بعد از مرحله تعیین نوع و استایل سمعک ممکن است نیاز به قالب گیری از گوش برای ساخت سمعک داخل گوشی و یا قالب سمعک پشت گوشی وجود داشته باشد. در مرکز دانیال لابراتوار تخصصی برای ساخت قالب سمعک های پشت گوشی و تعویض پوسته سمعک های داخل گوشی و تعمیر آن ها وجود دارد. در جلسه تحویل سمعک، سمعک متناسب با افت شنوایی بیمار تنظیم میشود.

مشکلات رایج سمعک:

قطع شدن صدای سمعک: اگر خروجی صدای سمعک یا قالب سمعک و یا میکروفون جرم بگیرد، ممکن است صدا قطع شود. اگر جرم وجود داشت ان را به آرامی تمیز کنید. اگر مشکل ایجاد شده به علت گرفتی خروجی یا ورودی صدا توسط جرم و یا تموم شدن باطری سمعک نبود؛ احتمال دارد سمعک تان آسیب دیده باشد. با متخصص شنوایی شناسیتان تماس بگیرید و یک قرار ملاقات برای حل مشکل سمعک و تعمیر آن تنظیم کنید.

صدای سمعک به اندازه کافی بلند نیست: بررسی کنید که تیوب قالب سمعک دچار پارگی یا ترک نشده باشد. در اینصورت، با متخصص شنوایی شناس خود در صورت نیاز به تعویض تیوب تماس بگیرید.

حتی ممکن است شنوایی شما تغییر کرده باشد. که در این صورت باید به متخصص شنوایی شناس برای ارزیابی مجدد شنوایی تان مراجعه کنید و بعد از آن سمعک با شنوایی جدید شما تنظیم شود.

در صورت هرگونه مشکل  و یا خرید انواع سمعک به کلینیک شنوایی دانیال مراجعه فرمایید تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.

آدرس کلینیک:

بالاتر از میدان ولیعصر، نرسیده به زرتشت، نبش کوچه روشن، پلاک 1802، ساختمان اطبا، طبقه سوم، کلینیک دانیال

شماره تماس:

02186035909

02186035953

انتشار: 25 تیر 1400 بروزرسانی: 25 تیر 1400 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 384

به "کلینیک شنوایی و سمعک دانیال" امتیاز دهید

2 کاربر به "کلینیک شنوایی و سمعک دانیال" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلینیک شنوایی و سمعک دانیال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید