از دلیل تا درمان زرد زخم

به گزارش شهر ورزش، زرد زخم نوعی عفونت پوستی که به وسیله باکتری بنام استافیلوکوک ایجاد می گردد و شایع و مسری است که اغلب اوقات نوزدان و بچه ها را درگیر می نماید. زرد زخم عموما به صورت زخم های قرمز بر روی صورت، به ویژه اطراف بینی، دهان و بر روی دست ها یا پاهای کودک، ظاهر می گردد.

از دلیل تا درمان زرد زخم

بیماری پوستی زرد زخم

بیماری پوستی زرد زخم یا Impetigo یک نوع عفونت پوستی شایع و به شدت مسری است که بیشتر بچه ها و نوزادان را درگیر می نماید. عارضه پوستی زرد زخم معمولاً خود را به شکل زخم های قرمز رنگ روی پوست قسمت های خاصی مثل بینی، دهان و دست ها و پاها نشان می دهد.

این زخم ها و تاول ها بعد از مدتی تبدیل به پوسته پوسته های عسلی رنگ می شوند. برترین شیوه درمان و جلوگیری از پخش شدن زرد زخم به دیگر قسمت های پوست، تجویز آنتی بیوتیک ها است.

در صورت ابتلای کودک باید حتماً او را از مدرسه یا مهد کودک به منزل آورده و تحت مراقبت قرار داد زیرا این بیماری به مدت 24 ساعت بعد از آغاز درمان آنتی بیوتیکی مسری بوده و می تواند دیگران را هم مبتلا کند.

بیماری پوستی زرد زخم (Impetigo) یک نوع عفونت سطحی و مسری است که به وسیله باکتری استافیلوکوکوس (staph) و استرپتوکوکوس (strep) به وجود می آید.

شیوع زرد زخماین عارضه پوستی بیشتر در بچه ها 2 تا 5 سال و در محیط هایی با آب و هوای گرم و مرطوب شایع است. این بیماری بسیار مسری بوده و به وسیله تماس از فردی به فرد دیگر منتقل خواهد شد. به قدری این بیماری واگیر دار است که در گذشته به این بیماری زرد زخم مسری گفته می گردد.1

علائم زرد زخم چیست؟

علائم و نشانه های کلاسیک زرد زخم شامل زخم های قرمزی است که به سرعت تخریب می شوند، چند روز طول می کشد و سپس به صورت پوسته زرد مایل به قهوه ای ایجاد می گردد.

زخم معمولا در اطراف بینی و دهان ایجاد می گردد، اما می تواند به وسیله انگشتان، لباس و حوله ها به دیگر نقاط بدن توسعه یابد. خارش و درد معمولا خفیف است.

شکل کم ترشایع این اختلال، به نام زرد زخم تاولی است که تاول های بزرگتری در تنه نوزادان و بچه ها ایجاد می نماید.

شکل جدی ترزرد زخم، به نام اکتیما است، که به لایه های عمیق تر پوست نفوذ می نماید و موجب ایجاد زخم های دردناک و پر از مایع و چرک می گردد که به زخم های عمیق تبدیل می شوند.2

علل زرد زخم چیست؟

زرد زخم معمولا در پی آلودگی با میکروب هایی مانند استافیلوکوک اورئوس و استرپتوکوک پیوژن ایجاد می گردد. باکتری استافیلوکوک اورئوس بر روی پوست انسان و استرپتوکوک پیوژن در دهان به طور طبیعی وجود داشته و زندگی می نمایند. با این حال، زمانی که پوست دچار آسیب می گردد این باکتری ها می توانند باعث ایجاد عفونت شوند.2

عوامل ابتلا به زرد زخم

عواملی که ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند به توضیح زیر هستند:
سن
این مشکل معمولا در بچه ها بین دو تا شِش سال رخ می دهد؛
محیط های شلوغ
انتقال بیماری های پوستی معمولا در محیط های شلوغ مانند مدرسه و مهدکودک بیشتر است؛
آب و هوای گرم و مرطوب
شیوع زرد زخم در محیط های گرم و مرطوب یا در تابستان ها بیشتر است؛
انجام برخی از ورزش ها
انجام برخی از ورزش ها مانند کشتی و فوتبال که تماس بدنی افراد با هم زیاد است نیز می تواند موجب بروز زرد زخم گردد؛
شکاف و بریدگی پوستی
باکتری های این بیماری به وسیله شکاف ناشی از زخم و گزیدگی یا بریدگی هم وارد پوست می شوند.

بزرگسالان مبتلا به دیابت یا کسانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند هم بیشتر در خطر ابتلا به اکتیما هستند.3

تشخیص زرد زخم

معمولاً پزشک با آنالیز و معاینه زخم های به وجود آمده روی سطح پوست این بیماری را تشخیص داده و احتیاجی به انجام آزمایش و نمونه برداری نخواهد بود. اما اگر زخم های به وجود آمده نسبت به درمان آنتی بیوتیک واکنش نشان نداده و بهبود نیافت.

پزشک ممکن است از مایع ترشح شده از زخم ها نمونه برداری نموده و برای تشخیص برترین شیوه درمانی آن را برای آزمایشگاه ارسال کند. این کار به انتخاب برترین آنتی بیوتیک برای از بین بردن زرد زخم یاری خواهد نمود. زیرا برخی از انواع زرد زخم نسبت به داروهای آنتی بیوتیک به خصوصی مقاوم شده و احتیاج به تغییر رویه درمانی خواهد بود.1

درمان زرد زخم

زرد زخم معمولاً به وسیله کرم یا پمادهای آنتی بیوتیکی که مستقیماً روی زخم مالیده می گردد، درمان خواهد شد. گاهی اوقات بیمار ممکن است برای نفوذ بهتر آنتی بیوتیک ها احتیاج به شست و شوی محل ضایعه با آب گرم داشته باشد. این کار با از بین بردن اثر زخم ها باعث نفوذ بیشتر آنتی بیوتیک به لایه های زیرین پوست خواهد شد.

اگر ضایعات و زخم های پوستی تان نقاط مختلفی از بدن را درگیر نموده باشد، احتمالاً پزشک برای چنین مواردی مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی را تجویز خواهد نمود. حتماً دوره درمان خود با آنتی بیوتیک را کامل نموده و به بهبود جای زخم ها اکتفا نکنید. این کار از بازگشت مجدد عفونت ها جلوگیری نموده و احتمال بروز مقاومت آنتی بیوتیکی را به حداقل ممکن می رساند.

اسکار زرد زخم
از آن جایی که پوسته پوسته ها و تاول های به وجود آمده در نتیجه بیماری زرد زخم سطحی هستند.

معمولاً این بیماری اسکار از خود به جای نخواهد گذاشت. البته ممکن است بعد از ترکیدن تاول یا باز شدن زخم، پوست ناحیه درگیر شده قرمز رنگ باشد اما این قرمزی بعد از گذشت چند روز تا چند هفته بهبود خواهد یافت. به محض بهبود پوست فرد مبتلا، بهتر است از ضد آفتاب های مناسب برای پوست استفاده کرد.

سبک زندگی و درمان خانگی زخم زرد
عفونت های جزئی ای که به دیگر نواحی پوست منتقل نمی شوند را می توان با کرم یا پمادهای آنتی بیوتیک بدون احتیاج به نسخه درمان کرد. بعلاوه می توانید از پانسمان برای جلوگیری از پخش شدن عفونت به قسمت های دیگر پوست بهره ببرید.1

پیشگیری از بیماری زرد زخم چگونه است؟

تمیز نگه داشتن پوست، برترین روش پیشگیری از این بیماری است. برای جلوگیری باید همواره زخم های موجود روی پوست، گزیدگی حشرات، بریدگی ها و خراشیدگی ها را بشویید و تمیز نگه دارید. برای جلوگیری از انتقال باکتری های روی پوست به نواحی مختلف بدن باید:

نواحی زخم را به آرامی با صابون ملایم و آب، شست وشو بدهید و بعد با یک گاز استریل روی آن را بپوشانید.

لباس ها، ملحفه ها و حوله فرد بیمار را هر روز شست وشو بدهید و نگذارید که اعضای دیگر خانواده از آنها استفاده نمایند.

هنگام پماد زدن بر روی زخم ها از دستکش بهره ببرید و بعد از آن دست ها را تمیز بشویید.

برای اینکه کودک مبتلا به زرد زخم با خاراندن زخم هایش دچار آسیب های بیشتر نگردد، ناخن هایش را کوتاه کنید.

دست هایتان را زیاد بشویید.

اگر کودک تان به زرد زخم مبتلا شده تا اطلاع ثانوی پزشک مبنی بر مسری نبودن بیماری، او را در منزل نگه دارید.3

عوارض جانبی

زرد زخم به طور معمول خطرناک نیست. و زخم ها در فرم های خفیف عفونت معمولا بدون ایجاد زخم بهبود می یابند. اما به ندرت، عوارض ناخوشایند زیر را ایجاد کند:
سلولیت
این عفونت بالقوه جدی بر روی بافت های زیر پوست شما تاثیر می گذارد و در نهایت می تواند به گره های لنفاوی و جریان خون شما توسعه یابد. سلولیت بدون درمان به سرعت می تواند تهدید نماینده زندگی باشد. در سلولیت پوست قرمز و ملتهب شده واحتمالا همراه با تب و درد نیز خواهد بود.
مسائل کلیوی
یکی از انواع باکتری هایی که باعث زرد زخم می شوند نیز می تواند به کلیه ها آسیب برساند.
گلومرولونفریت پس از عفونت استرپتوکوک
عفونت عروق خونی کوچک در کلیه ها می تواند برای بزرگسالان کشنده باشد. این عارضه زرد زخم بسیار نادر است. علائم شامل ادرار تیره رنگ و فشار خون بالا است. برای نظارت بر فشار خون، معمولا بستری شدن بیمار لازم است.
باکتریمی یا سپسیس
یک عفونت باکتریایی خون، منجر به تب، تنفس احتمالا سریع، استفراغ، گیجی و سرگیجه است. این عفونت تهدید نماینده زندگی است و مستلزم بستری شدن فوری است.
تب مخملک
این عفونت باکتریایی نادر ناشی از استرپتوکوک پیوژن است. علائم آن شامل راش های صورتی رنگ در سراسر بدن و احتمالا حالت تهوع، استفراغ و درد است.
پسوریازیس
پلاک های قرمز و پوسته دار از پوست ملتهب در تمام قسمت های بدن ایجاد می گردد. این عارضه غیر عفونی است و ممکن است در بچه ها و نوجوانان پس از یک عفونت باکتریایی، به ویژه یک عفونت گلو ایجاد گردد.2

پینوشتها

1.www.pezeshket.com

2.www.doctoreto.com

3.www.chetor.com

منبع: راسخون
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 607

به "از دلیل تا درمان زرد زخم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از دلیل تا درمان زرد زخم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید