اکوکاردیوگرافی داپلر رنگی در تهران

به گزارش شهر ورزش، اگر چه نوار قلب در جهت تشخیص و رد کردن بسیاری از بیماری های قلبی بسیار یاری کننده است؛ اما در بعضی موارد ممکن است که اطلاعات کافی در اختیار پزشک قرار ندهد.

اکوکاردیوگرافی داپلر رنگی در تهران

اگر چه نوار قلب در جهت تشخیص و رد کردن بسیاری از بیماری های قلبی بسیار یاری نماینده است؛ اما در بعضی موارد ممکن است که اطلاعات کافی در اختیار پزشک قرار ندهد. یکی از تست های تخصصی قلب در تشخیص بیماری های قلبی نقش بسیار مهمی دارد، اکوکاردیوگرافی داپلر رنگی قلب است.

در این مقاله ابتدا در خصوص اکوکاردیوگرافی و سپس اکوکاردیوگرافی داپلر صحبت می کنیم و در ادامه شرح می دهیم که برای انجام این تست باید به کجا مراجعه کنید.

اکوکاردیوگرافی چیست؟

اکوکاردیوگرافی تصاویر دقیقی از آناتومی قلب ایجاد می نماید و مهم ترین کاربرد آن برای اندازه گیری اندازه قلب، اجزا و اندازه کارایی آن ها است. از سوی دیگر، قدرت عضلانی قلب و به ویژه توانایی بطن چپ در بیرون راندن خون از قلب، به وسیله این دستگاه قابل ارزیابی است.

از دیگر کاربردهای اکوکاردیوگرافی، آنالیز سیستم عروقی بیمار است. در این دستگاه با استفاده از امواج اولتراسوند، تصاویر متحرکی از قلب بدست می آید که جزئیات بیشتری را نسبت به عکس ساده رادیولوژی نشان می دهد. این تصاویر متحرک، ساختار و عملکرد قلب را نشان می دهد.

یکی از مهم ترین مزیت های اکوکاردیوگرافی این است که بیمار را در خطر روبرو با اشعه ایکس قرار نمی دهد.

اکوکاردیوگرافی داپلر رنگی قلب چیست؟

یکی از انواع اکوکاردیوگرافی، اکوی داپلر رنگی است. اکو داپلر برای تشخیص جهت و اندازه گیری سرعت جریان خون در داخل قلب و عروق بزرگ کاربرد دارد، در اکو داپلر رنگی، تصاویر رنگی ایجاد می گردد که روش دقیقی برای آنالیز ناهنجاری های مادرزادی قلبی و اختلالات دریچه ای از جمله پرولاپس میترال یا تنگی و گشادی آن است.

در اکوی داپلر رنگی، تصاویر رنگی (قرمز و آبی) ایجاد می گردد که برای ارزیابی ناهنجاری های مادرزادی قلب و اختلالات دریچه ای (تنگی و یا گشادی) یک روش دقیق است.

در اکوی داپلر بر اساس تفاوت انعکاس امواج اولتراسوند از گلبول های قرمزی که به سمت مبدل (پروب دستی که امواج صوتی را منتقل می نماید) می آیند و آن هایی که از پروب دور می شوند، تصاویری به دست می آید. برای بهتر شدن وضوح تصویر در اکوی داپلر رنگی، جریان خونی که به پروب نزدیک می گردد به رنگ قرمز و خونی که دور می گردد به رنگ آبی نمایش داده می گردد.

اکوکاردیوگرافی داپلر رنگی قلب برای چه کسانی انجام می گردد؟

پزشک اکو کاردیوگرافی را برای بیمار در شرایط مختلفی می تواند درخواست کند. اکوکاردیوگرافی در شرایط زیر می تواند ضرورت پیدا کند:

  • هنگامی که بیمار دچار درد قفسه سینه شده است که غیرقابل توجیه است.
  • هنگامی که قلب فرد بیمار دارای صداهایی غیرطبیعی است.
  • وقتیکه فرد دچار یک نقص مادرزادی قلبی است.
  • زمانیکه که بیمار دچار حمله قلبی شده است.
  • وقتی که مراجعه نماینده به تب روماتیسمی مبتلا باشد.

پزشک بعلاوه ممکن است از اکو برای دریافت اطلاعاتی درباره اندازه قلب، مسائل دریچه های قلب، وجود لخته خون یا تومور و آنالیز واکنش قلب به بعضی درمان های قلبی استفاده کند.

مزایای اکوکاردیوگرافی داپلر رنگی قلب

آزمایش اکوکاردیوگرافی بافت داپلر به پزشکان این امکان را فراهم می نماید تا به صورت واضح ببینند که خون در قلب و حفره های آن چگونه جریان پیدا می نماید. بعلاوه با یاری اکو کاردیو گرافی داپلر انسدادهای درون عروق خونی را می توان شناسایی کرد. متخصص قلب و عروق بعلاوه با این تست اندازه تنگی یا نارسایی دریچه ای را می توانند اندازه گیری نمایند.

تشخیص و درمان سریع بیماری های قلبی نقش مهمی در کم کردن عوارض بیماری دارد و فرایند درمان هم شاید کوتاه تر گردد. از طرف دیگر هر چقدر فرایند درمانی کوتاه تر باشد نه تنها بیمار سریع تر، سلامت خود را بدست می آورد، بلکه هزینه درمان نیز به طور چشم گیری کاهش پیدا خواهد نمود.

آمادگی برای انجام اکوکاردیوگرافی داپلر رنگی قلب

برای بهبود کیفیت صدا، ژل مخصوصی روی بخشی از بدن بیمار قرار می گیرد. سپس هنگام ضبط تصاویر رگ های خونی، مبدل در برابر پوست بیمار نگه داشته می گردد. اکوکاردیوگرافی داپلر حدود 10-15 دقیقه طول می کشد و بیمار هیچ دردی را احساس نمی نماید.

برای انجام اکوکاردیوگرافی داپلر معمولا آمادگی خاصی لازم نیست؛ اما در صورتی که فرد بیمار، از داروهای خاصی استفاده می نماید باید به پزشک خود اطلاع بدهد.

مراقبت های بعد از اکوکاردیوگرافی داپلر رنگی قلب

بعد از انجام اکو کاردیوگرافی داپلر نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست، بیشتر بیماران می توانند بلافاصله بعد از انجام اکو فعالیت های روزمره عادی خود را از سر بگیرند.

خطرات و موارد منع انجام اکو کاردیوگرافی داپلر

تا به امروز هیچ عوارضی از انجام اکو کاردیوگرافی داپلر گزارش نشده است و افراد می توانند با خیال راحت این تست را انجام دهند.

هزینه اکوکاردیوگرافی داپلر

هزینه اکوکاردیو گرافی بسته به اینکه بیمار از کدام بیمه استفاده می نماید، متفاوت خواهد بود. از دیگر فاکتورهای تاثیر گذار در هزینه، این است که تست در کدام مرکز ارائه خدمات پزشکی و بیمارستان انجام گردد.

اما با توجه به ارائه نتایج سودمند اکو کاردیوگرافی داپلر قلب و ضرورت انجام آن، بیماران باید صرف نظر از هزینه آن، نسبت به انجام آن اقدام نمایند و این کار را به تاخیر نیندازند.

برای انجام اکوکاردیوگرافی داپلر رنگی قلب به کجا مراجعه کنیم؟

اکو کاردیوگرافی داپلر با تشخیص پزشک انجام می گردد. شما می توانید برای انجام این تست به مطب دکتر ابراهیم حاجی زاده، متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی (اقدامات مداخله ای و تهاجمی قلبی) مراجعه کنید. اکو کاردیوگرافی قلب در مطب بصورت سرپایی (10 - 5 دقیقه) انجام می گردد و نیازمند بی حسی و بی هوشی نیست.

در حال حاضر دکتر ابراهیم حاجی زاده به عنوان فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی و آنژیوپلاستی در تهران مشغول به فعالیت هستند و در بیمارستان فوق تخصصی سلامت فردا و بیمارستان تریتا مشغول به فعالیت می باشند. خدمات مطبی شامل نوار قلب (الکتروکاردیوگرافی)، اکو کاردیوگرافی، تست ورزش و هولتر مانیتورینگ نوار قلب و فشار خون در مطب ایشان در دسترس است.

تماس با مطب دکتر ابراهیم حاجی زاده:

نشانی: تهران - بالاتر از میرداماد - خیابان منظر نژاد - پلاک 53 - واحد 9 - کلینیک قلب دکتر ضربان

شماره موبایل برای تماس و واتساپ : 09393333167 - 02149229112

سایت دکتر ابراهیم حاجی زاده: https://drhajizade.com

پیج اینستاگرام دکتر ابراهیم حاجی زاده: https://www.instagram.com/dr.ebrahimhajizadeh

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 6 فروردین 1401 بروزرسانی: 6 فروردین 1401 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 684

به "اکوکاردیوگرافی داپلر رنگی در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اکوکاردیوگرافی داپلر رنگی در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید