ایجاد یک اراده ملی برای حفظ و انتقال ارزش های میراث ناملموس

به گزارش شهر ورزش، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، ایجاد یک اراده ملی برای حفظ و انتقال ارزش های میراث ناملموس ضروری هست.

ایجاد یک اراده ملی برای حفظ و انتقال ارزش های میراث ناملموس

فرامرز صابر مقدم، کارشناس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اظهار کرد: میراث فرهنگی ما یکی از مهمترین عوامل توجیه نماینده و مبین هویت ملی بشمار می رود که از دو بعد متفاوت ناملموس و ملموس برخوردار است.

وی اضافه نمود: ابعاد ناملموس این میراث که در واقع عامل بوجود آورنده میراث مادی هستند، ممکن است نسبت به اشکال صوری میراث فرهنگی قدیمی تر، اصیل تر و بسیار غنی و گسترده باشند. به این علت که ماهیت ناملموس، خود در صدها و هزارها سال پیوسته از چشم ها به دور مانده و تنها عادت های فرهنگی و سینه به سینه نقل شدن ها موجب شده تا به حیات خود ادامه دهند که این ارزش ها تا به امروز به نسل ما منتقل شده و ما نیز آن ها به آیندگان منتقل خواهیم کرد.

این پژوهشگر ادامه داد: به هر حال حوزه ناملموس یک موضوع دنیای است و در تمام دنیا مورد تکریم قرار می گیرد. در واقع کشورهای دنیا هرکدام به نوعی کوشش می نمایند تا این ارزش ها را به تمامی مردم و به کشورهای دیگر بشناسند. به همین جهت است که آنها دائما در حال تکمیل و تهیه پرونده ثبتی و ارسال آن به مجامع دنیای و سازمان هایی چون یونسکو هستند.

صابر مقدم اعلام کرد: در این میان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به صورت تخصصی تر و بخش معاونت میراث فرهنگی و ثبت دنیای، کم و بیش با توجه به قدمت و پیشینه موجود در منطقه ها مختلف ایران، همینطور طوایف و اقوام متعدد و در نتیجه وجود میراث ناملموس متنوع در حال پیگیری و ثبت آنها است و خواهد بود. ما باید آگاهی و اهمیت ضرورت شناسایی و حفاظت از میراث ناملموس را که معمولا در معرض آسیب پذیری، دگرگونی و تغییر ماهیت و نابودی هستند را درک نموده، آنها را دوباره احیا کنیم و نجات دهیم.

وی بیان کرد: باید مسئولین را ترغیب کرد تا از آثار و ارزش های میراث حفاظت نمایند و در نهایت یک اراده ملی برای شناخت، حفاظت، ارتقا و انتقال این مواریث به نسل های آینده و همینطور شناخت آنها به نسل حاضر ایجاد نمایند. بعلاوه توصیه می گردد با دستیابی به روش های موثر هویت ملی را درک نموده و حفط میراث فرهنگی را در دستور کار قرار دهند تا به این ترتیب بتوان حیات این مواریث را قوی تر کرد.

کارشناس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: بعلاوه باید با تمام قدرت از گنجینه زندگی بشری و همینطور حاملان میراث ناملموس حمایت کرد و بستر خوبی را برای افرادی که بخشی از حاملان این آثار با ارزش هستند، فراهم کرد. البته وزارتخانه میراث فرهنگی با کوشش و پیگیری روزافزون، این مقوله را دنبال می نماید تا بتوان موضوع را در تعداد پرونده های ثبتی موجود در استانها شاهد بود.

صابر مقدم اضافه نمود: میراث ناملموس گنجینه ای از دانش ها و مهارت هایی هستند که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند. باید گفت که میراث ناملموس نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح دنیای نیز مطرح هستند که این مورد باعث همبستگی اجتماعی، تشخیص هویت و مسئولیت درون گروهی می شوند.

میراث ناملموس ارزش ها را دوباره احیا می نماید

وی اعلام کرد: بعلاوه می دانیم که جامعه محور بودن و حفاظت از میراث زنده بسیار مهم است. بعضی از میراث ناملموس ارزش ها را دوباره احیا می نمایند و برای زنده نگاه داشتن این میراث باید بطور منظم برای نسل های مختلف، آموزش های متفاوت و مناسبی را ارائه کرد.

کارشناس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: از جلوه های مختلف میراث معنوی میتوان به مراسم های مختلف، حرکات آیینی، موسیقی، فنون پوشاک، آداب و آیین های مذهبی، آگاهی و دانش نسبت به محیط دنیای طبیعی، جشن ها و سنت های گفتاری همانند فورکلورها، قصه گویی، نمایش هنرهای مهارتی، فنون مهارتهای مرتبط با صنایع دستی و هنرهای سنتی اشاره نمود. سنت های گفتاری نیز شامل تمثیل ها، چیستان ها، حکایت ها، اشعار بچگانه، قصه ها، اساطیر، عبارات جادویی و غیره هستند که درواقع این گروه ها در تمام دنیا مصطلح است. به عبارتی در هر کجای دنیا اگر بخواهیم میراث ناملموس را بشناسیم، باید در این گروه ها و شاخه ها در پی آن باشیم.

رابطه میان میراث ناملموس و ملموس همانند رابطه جوهر و صورت است

صابر مقدم ادامه داد: بعلاوه رسوم اجتماعی و آیین ها، فعالیت های معمول و مترادفی هستند که با سهیم کردن و مشارکت اعضای جامعه، تحرک و پویایی مورد نظر را موجب می شوند؛ بنابراین میتوان گفت رابطه میان میراث فرهنگی ناملموس و ملموس نظیر رابطه جوهر و صورت است.

منبع: همگردی
انتشار: 13 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 713

به "ایجاد یک اراده ملی برای حفظ و انتقال ارزش های میراث ناملموس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد یک اراده ملی برای حفظ و انتقال ارزش های میراث ناملموس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید