آنالیز ریشه های پیدایش تاریخی اتحادیه های کارگری و نشانه های سرکوب سرمایه داری

به گزارش شهر ورزش، به گزارش خبرنگاران، کتاب فریادرسان مردم و اتحادیه های کارگری نوشته کارل مارکس، وی. آی. لنین، لئون تروتسکی، فارل دابز و جک بارنز با ترجمه شقایق فرامرزی از سوی انتشارات طلایه پُرسو منتشر شد. سرمایه داری انحصاری، کمتر و کمتر حاضر است خود را با استقلال اتحادیه های کارگری تطابق دهد. او از بوروکراسی رفرمیستی و اشرافیت کارگری، که ریزه خوار خوان او هستند، می خواهد که در برابر چشمان کارگران، تبدیل به پلیس سیاسی او بشوند. اگر این هدف به دست نیاید، بوروکراسی کارگری از صحنه کنار زده می گردد و فاشیست ها جایگزین آن می شوند. بعلاوه تمام کوشش های اشرافیت کارگری برای خدمت به امپریالیسم، نمی تواند آن ها را در درازمدت از نابودی در امان دارد.

آنالیز ریشه های پیدایش تاریخی اتحادیه های کارگری و نشانه های سرکوب سرمایه داری

کتاب فریادرسان مردم و اتحادیه های کارگری با مقدمه ای از جک بارنز آغاز می گردد و 4 فصل اصلی دارد که فریادرسان مردم، اتحادیه های کارگری در عصر زوال امپریالیستی، در مینیاپولیس ما آغاز کردیم تا به همه کشور نشان دهیم، اتحادیه های کارگری: گذشته، اکنون و آینده آن ها را شامل می گردد.

جک بارنز در مقدمه کتاب مطرح می نماید که جنبش اتحادیه ای را در ایالات متحده بیشتر آن هایی رهبری می نمایند که با احزاب امپریالیستی، به خصوص حزب دموکرات عجین شده اند و استقلال طبقاتی کارگران را مخدوش می نمایند. او می نویسد: نحوه نگرش مقامات اتحادیه های کارگری به بیشتر کارگران در صفوف اتحادیه و اکثریت گسترده زحمت کشان خارج از اتحادیه به گونه ای است که آنان را زباله می پندارند هم آنان که امروز رهبران حزب دموکرات آن ها را به بیان تحقیرآمیزی رقت انگیزان می نامند... دستیابی به استقلال طبقاتی به وسیله مقامات اتحادیه ها، چه زن و چه مرد، که آرزوی سبک زندگی، آسایش و ارزش های اخلاقی اقشار بالای طبقه میانه را دارند، غیرممکن است. اقشاری که باور دارند هوش برتر و موقعیت اجتماعی به آن ها اجازه داده است. زندگی بقیه ما را تنظیم نمایند. این به اصطلاح شایسته سالاری بر تفکر سیاسی لیبرالی در ایالات متحده تسلط دارد. تسمه انتقالی این تسلط رسانه ها، حرفه های ممتاز، مقامات دولتی، آموزش عالی، غیرانتفاعیها و عناصر دیگری هستند که برای ساختن شبکه ای از نهادهای ضروری برای حکومت سرمایه داری لازمند.

در عین حال نویسندگان احتیاج مبرم و اهمیت احتیاج مبرم و اهمیت اتحادیه ها را رد نمی نمایند. بارنز، بر پایه تجربیات مبارزات سال های 1930 تا به امروز در ایالات متحده، می نویسد: اما، با یک رهبری مبارز- طبقاتی بسیار قابل، با یک رهبری پرولتاریایی که اجتماعی می اندیشد و سیاسی عمل می نماید، اتحادیه ها می توانند به شهرهای کوچک تر و شهرستان ها توجه نموده، کارگران و متحدانشان را در آنجاها سازماندهی نمایند-زن و مرد، زحمت کشان با هر رنگ پوست، ملیت، زبان مادری، شرایط قانونی مهاجرتی و مذهب....

بخشی از تجربیات مندرج در کتاب شورش تیمسترها: فصلی از تاریخ اتحادیه ها در آمریکا اثر فارل دابز نیز در این کتاب آورده شده است. دابز، رهبر مرکزی اتحادیه در سال های 1930 در شهر مینیاپولیس بود. گزیده ای از این تجربیات و بعلاوه مبارزه موفقیت آمیز در اواخر آن دهه برای مقابله با حملات گروه های فاشیستی، که بر اثر بحران شدید اقتصاد در کشورهای صنعتی سرمایه داری داشتند جان می گرفتند، بخشی از کتاب را تشکیل می دهد.

فریادرسان مردم و اتحادیه های کارگری همه نشانه های سرکوب سرمایه داری را به کار می گیرد تا شرح دهد چرا این کارگران و متحدان ما هستند که -در جهت مبارزه به وسیله اتحادیه ها و فراتر از آن- بنیان های دنیای نه بر مبنای خشونت و رقابت، بلکه بر مبنای همبستگی بین زحمت کشان سراسر دنیا را پی ریزی می نمایند.

کتاب فریادرسان مردم و اتحادیه های کارگری تالیف کارل مارکس، وی. آی. لنین، لئون تروتسکی، فارل دابز و جک بارنز و ترجمه شقایق فرامرزی در 200 صفحه، شمارگان 500 نسخه و بهای 40 هزار تومان از سوی انتشارات طلایه پُرسو منتشر شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 591

به "آنالیز ریشه های پیدایش تاریخی اتحادیه های کارگری و نشانه های سرکوب سرمایه داری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز ریشه های پیدایش تاریخی اتحادیه های کارگری و نشانه های سرکوب سرمایه داری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید