برگزاری سه نمایشگاه در کاخ گلستان به مناسبت هفته میراث فرهنگی

به گزارش شهر ورزش، به مناسبت هفته میراث فرهنگی سه نمایشگاه در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از دوم خرداد ماه به نمایش گذاشته می گردد.

برگزاری سه نمایشگاه در کاخ گلستان به مناسبت هفته میراث فرهنگی

نمایشگاه های گزیده نامه نگاری های عهد قاجار در کاخ گلستان، عکس باسمه ای آلبوم خانه کاخ گلستان، فرش های کاشان در کاخ و تأثیر آن در منطقه ها دیگر در کاخ گلستان به نمایش گذاشته می گردد.

مسعود نصرتی مدیر این مجموعه گفت:

کاخ گلستان گنجینه ای از هنر دوره قاجار است که برای معرفی این گنجینه، سه نمایشگاه در هفته میراث فرهنگی برگزار می گردد، در نمایشگاه گزیده نامه نگاری های قاجار در کاخ گلستان بیش از 100 پاکت نامه مصرف شده و نشده، انواع سربرگ های مصور و غیر مصور، برچسب پاکت ها و نامه ها، نمونه هایی از نامه ها، تلگراف ها و بعضی از اشیای مورد استفاده در نامه نگاری از دوره ناصرالدین شاه قاجار تا انقراض این سلسله به نمایش گذاشته می گردد.

به گفته وی سیر تحول نامه و نامه نگاری در ایران در این نمایشگاه با موضوع کاخ گلستان و قاجار با دیدگاه فرهنگی و تاریخی به نمایش گذاشته شده است. مجموعه کاخ گلستان به علت داشتن کاخ های گوناگون، سیستم های نامه رسانی ویژه خود را داشته است؛ به همین علت بعضی از سربرگ ها مخصوص یک کاخ بوده و نامه نگاری روی آن ها انجام می شد.

چهارمین نمایشگاه فرش های قاجاری با موضوع قالیچه های کاشان در عمارت چادرخانه برگزار خواهد شد، نصرتی دراین باره اعلام کرد:

با تأسیس سلسله قاجاریه و تحکیم موقعیت سیاسی ایران فرصت دوباره تجدید حیات به صنعت قالی بافی داده شد به طوری که پادشاهان قاجار نقش مؤثری در تجدید حیات هنری ایران داشته اند، در این دوره مردم علاقه و توجه خاص به قالی بافی و تجارت قالی پیدا کردند و در نتیجه کارگاه های زیاد در شهرهای مختلف به وجود آمد که علت آن بیشتر توسعه تجارت خارجی و صدور فرش به خارج از کشور بوده است.

شهر کاشان از جمله منطقه های است که بافت قالی های آن تا به امروزه مایه افتخار موزه ها بوده است؛ چراکه در تجدید حیات هنر قالی بافی ایران نقش مهمی را ایفا نموده است.

طرح های فرش کاشان از طرح های اصفهان و نقش های سنتی ایران تاثیر پذیرفته است؛ با این تفاوت که از گل و بته و طرح های افشان و نقوش ساده تر مربوط به پارچه بافی در نقش های فرش های کاشان به مقدار بیشتری استفاده شده است.

در نمایشگاه فرش کاشان، 13 تخته قالی و قالیچه به نمایش درآمده که یکی از آثار شاخص نمایشگاه، قالیچه بافت محتشم است. بعلاوه یکی از قالی ها از پشم منچستر بافته شده است.

بعلاوه نمایشگاه عکس با چاپ لیتوگرافی برای اولین بار در این مجموعه برپا خواهد شد. در این نمایشگاه 30 قطعه عکس با چاپ لیتوگرافی و تکنیک باسمه و گراور به سبک اروپایی و متعلق به اواخر قرن 18 تا 20 میلادی به نمایش گذاشته می گردد. معرفی شخصیت های شاهزادگان و تصویری از ناپلئون بناپارت، زن عثمانی، دختر فرانسوی، جشن روستایی، یگان پیاده نظام، نمایی از کلیسا در مسکو، مناظری از فواره، اقوام مختلف، پرندگان شامل طوطی و دارکوب از موضوعات این نمایشگاه است.

این سه نمایشگاه از دوم خرداد ماه و از ساعت 14 افتتاح خواهد شد و به مدت دو هفته ادامه خواهد داشت. علاقه مندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند از ساعت 9 تا 18 به مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان واقع در میدان ارگ مراجعه فرمایند.

منبع: کجارو / میراث آریا
انتشار: 24 تیر 1401 بروزرسانی: 24 تیر 1401 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 773

به "برگزاری سه نمایشگاه در کاخ گلستان به مناسبت هفته میراث فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری سه نمایشگاه در کاخ گلستان به مناسبت هفته میراث فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید