بزرگترین فستیوال ژاپن: جشن شکوفه های گیلاس توکیو

به گزارش شهر ورزش، صدها درخت با شکوفه های گیلاس صورتی بیشترین تصویری ست که از ژاپن دیده می گردد. این تصویر شگفت انگیز هانامی نام داشته و به عنوان بزرگترین فستیوال ژاپن شناخته می گردد. در ابتدا شاید نگاه کردن به شکوفه های گیلاس چندان مجذوب کننده به نظر نرسد اما وقتی باز شدن میلیون ها شکوفه صورتی به جشنی بزرگ با آیین مخصوص تبدیل گردد می توان آن را در میان جاذبه های گردشگری ژاپن جای داد. به همین مناسبت در این جا می خواهیم در باره معنی هانامی، آیین و تاریخچه جشن شکوفه های گیلاس صحبت کنیم.

بزرگترین فستیوال ژاپن: جشن شکوفه های گیلاس توکیو

برگزاری هانامی یا جشن شکوفه های گیلاس سنت دیرنه ژاپنی هاست که هر ساله صدها توریست را به سوی این کشور می کشاند. این جشن به مناسبت آغاز بهار و باز شدن میلیون ها شکوفه برگزار می گردد. امروزه این فستیوال رنگاذنگ در کنار معابد تاریخی و منظره ها طبیعی به یکی از معروفترین جاذبه های توریستی تبدیل شده است.

جشن شکوفه های گیلاس یا هانامی

در بیشتر منطقه ها دنیا آغاز فصل بهار بهانه ای برای برگزاری فستیوال های شاد و متنوع است. ژاپن نیز با برگزاری جشن شکوفه های گیلاس یا هانامی به استقبال این فصل سبز می رود. Hanami به معنای دیدنی گل ها نامی ست که ژاپنی ها بر روی جشن گذاشته و آن را با آیین ها و مرنام سنتی مختلف برگزار می نمایند. در طول برگزاری جشن کوچه ها، پارک ها و خیابان ها را شکوفه های صورتی در بر گرفته و تصاویری رویایی را خلق می نمایند. این منظره ها چنان باشکوه هستند که هر بیننده ای را تحت تاثیر قرار می دهند. اما در این میان این ساکورا Sakura)) نوعی درخت گیلاس در ژاپن است که بیش از همه مورد توجه نهاده شده و می توان زیبایی آن را علت برگزاری این فستیوال بزرگ دانست. در ادامه با تاریخچه هانامی یا جشن شکوفه های گیلاس ژاپن آشنا می شویم.

تاریخچه جشن شکوفه های گیلاس

فستیوال هانامی تاریخچه ای هزاران ساله دارد. می توان این جشن را تاثیر قدرت طبیعت بر فکر انسان دانست. هزاران سال قبل باز شدن شکوفه های صورتی در ژاپن چنان فکر ها را تحت تاثیر قرار داد که حتی اشراف زادگان و نجیب زادگان را حیرت زده و آن ها را وادار به دیدنی جادوی طبیعت کرد. شاعران در وصف شکوفه های گیلاس و آلو شعرهای هایکو سروده و مردم آن ها را بلند بلند می خواندند. بدین ترتیب آواز خوانی و دیدنی شکوفه ها رفته رفته به سنت تبدیل و امروزه نیز به عنوان بزرگترین فستیوال سالانه در ژاپن شناخته می گردد. نکته جالب اینکه باز شدن شکوفه های صورتی تنها به یک شهر یا منطقه خاص تعلق ندارد بلکه سراسر ژاپن با ورود به فصل بهار با درختان و شکوفه ها تزیین می شوند. اما توکیو مرکز این کشور را می توان برترین مکان برای دیدنی مرنام جشن هانامی یا شکوفه های گیلاس دانست.

اهمیت و مفهوم جشن شکوفه های گیلاس ژاپن

mono no aware، هیچ چیز تا ابد باقی نمی ماند! این جمله کوتاه ژاپنی به شعار جشن شکوفه های گیلاس در ژاپن تبدیل شده است. جشنی که نشان می دهد زیبایی هر چیز حتی اگر در اوج شکوه و توجه باشد نیز ناپایدار و موقتی ست. شکوفه های گیلاس با طول عمر دو هفته ای خود دقیقا این مفهوم را می رسانند. زیبایی این درختان در قرن 18 بود که مورد توجه نهاده شد و از آن موقع تا کنون هر ساله با فرا رسیدن فصل بهار رویش این شکوفه ها به نشانه زندگی و زیبایی موقت در ژاپن جشن گرفته می گردد. شکوفه های گیلاس به نوعی به عنوان نماد ژاپن نیز شناخته می شوند. در تصویر نگاره ها، نقاشی ها، تزیینات نوشته ها، کارت پستال ها و حتی خالکوبی ها نشانه ای کوچک از درختان صورتی گیلاس دیده می گردد. تمامی این موارد را می توان نشانی از اهمیت جشن هانامی ژاپن دانست.

ساکورا؛ درختان شکوفه گیلاس

ژاپنی ها به درختان گیلاس ساکورا (桜 サクラ Sakura) می گویند. آوا و معنای زیبای ساکورا علتی بر آن شده تا بسیاری از این نام برای نامگذاری دختران خود استفاده نمایند. این گل های بسیار زیبا در ماه های فرودین و اردیبهشت شکوفا شده و ژاپن را به اوج زیبایی خود می رسانند. درخت های ساکورا در بسیاری از منطقه ها ژاپن به صورت خود رو رشد می نمایند. اما بیشتر درخت های زینتی با شکوفه های صورتی پرورش داده شده و برای جشن بهار آماده می شوند. این درختان زینتی بر خلاف ساکوراهای خود رو تنها در حد شکوفه به جای مانده و به گیلاس تبدیل نمی شوند. در واقع همانطور که از نامشان پیدا فقط جنبه تزیینی دارند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید سرعت حرکت شکفتن شکوفه ها از جنوب تا شمال ژاپن 20 تا 25 کیلومتر در روز است. ژاپنی ها با نزدیک شدن به بهار خط باز شدن شکوفه ها را تخمین زده و زمان برگزاری جشن بزرگ هانامی را اعلام می نمایند.

رسوم و آیین های جشن شکوفه های گیلاس

در صدها سال قبل جشن های شکوفه های گیلاس بسیار با شکوه و به قول معروف شاهانه برگزار می شد، رژه های خیابانی، موسیقی و پایکوبی های محلی بخشی از مرنام جشن بودند هر چند که امروزه بسیاری از آیین از بین رفته اند اما همچنان برگزاری فستیوال برای ژاپنی ها بسیار حائز اهمیت بوده و توریستان بسیاری را به سوی شهرهای مختلف ژاپن می کشاند. مردم ژاپن از چند روز قبل با خرید مواد غذایی و لباس خود را برای جشن شکوفه های گیلاس آماده می نمایند. در روز جشن پارک ها، باغ ها و فضای سبز شهرهای ژاپن میزبان مردمی هستند که با غذاهای مخصوص و جشن و پایکوبی به استقبال جشن بهار می روند.

تاریخ و زمان برگزاری جشن شکوفه های گیلاس

روز دقیق برگزاری فستیوال شکوفه های گیلاس هر ساله به وسیله دولت ژاپن اعلام می گردد. اما می توان که تاریخ حدودی آن بین ماه های مارچ و اپریل است. اما سوال مهم دیگر اینکه برترین شهرها برای برگزاری جشن کدام ها هستند؟ در جواب می توان گفت که شهر توکیو با 1000 اصله درخت گیلاس یا ساکورا، شهر کیوتو که چندین پارک زیبا و سرسبز دارد، پارک و قلعه هیروساکی و تقریبا دیگر شهرهای بزرگ و کوچک ژاپن فستیوال شکوفه های گیلاس را برگزار می نمایند. بنابراین شما به عنوان توریست مدر هر کجای ژاپن باشید می توانید همراه با مردم محلی به باغ های و پارک ها رفته و شکوفه های گیلاس یا لو را دیدن کنید

خوراکی ها و غذاهای مخصوص هانامی

یکی از ویژگی های جشن شکوفه های گیلاس غذاهای مخصوصی ست که برای این جشن پخته می شوند. سبد اونیگیری (onigiri) یا کوفته برنجی و ساکورا موچی (Sakuramochi) است که نوعی کیک برنجی شیرین است از غذاهای ویژه جشن شکوفه های گیلاس هستند. این غذاها معمولا به صورت خانگی پخته شده و در دورهمی های روز جشن در طبیعت سرو می شوند اما توریستان یا افرادی که وقت کافی برای پختن غذا ندارند می توانند غذاهای مخصوص را از اغذیه فروشی ها یا رستوران ها به صورت حاضری خریداری نمایند.

بایدها و نبایدهای فستیوال هانامی

  • مراقب درختان باشید. شاخه ها را نکشید و تکان ندهید، شکوفه نچینید، از درختان بالا نروید و روی ریشه درختان ننشینید.
  • از ریختن زباله در پارک یا باغ های عمومی خودداری کنید. توجه داشته باشید که بعضی از پارک ها سطل زباله ندارند. پس همواره یک کیسه همراه دشته و زباله ها را با خود به بیرون ببرید.
  • قوانین از پارکی به پارک دیگر متفاوت هستند. بسیاری از پارک ها اجازه کباب کردن را نمی دهند. بعضی از آنها عصرها منع رفت و آمد دارند. بنابراین قوانین محلی را آنالیز کنید و به آنها احترام بگذارید.

سوالات متداول

هانامی در ژاپنی چیست؟

در ژاپن سنت باستانی لذت بردن از شکوفه های زیبای گیلاس که عمر زودگذار دارند هانامی نامیده می گردد که در لغت به معنای دیدنی گل است.

تفاوت هانامی و ساکورا چیست؟

ساکورا به معنای شکوفه گیلاس و هانامی به معنای دیدنی شکوفه گل است. هانامی به دو کلمه تقسیم می گردد - هانا به معنای گل و mi به معنای مشاهده.

چرا مردم ژاپن هانامی را جشن می گیرند؟

هانامی قدمتی چند صد ساله در فرهنگ مردم ژاپن دارد. این سنتی قدیمی نماد استقبال از بهار و قدردانی و تحسین زیبایی های طبیعت است.

منبع: ستاره ونک
انتشار: 10 آذر 1401 بروزرسانی: 10 آذر 1401 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 852

به "بزرگترین فستیوال ژاپن: جشن شکوفه های گیلاس توکیو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگترین فستیوال ژاپن: جشن شکوفه های گیلاس توکیو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید