شرح نرگس آبیار درباره دکور سریالش در عفیف آباد

به گزارش شهر ورزش، پس از انتقاد هایی به ساخت دکور سریال سووشون در باغ عفیف آباد شیراز، نرگس آبیار، کارگردانِ این پروژه از برداشته شدن بخشی از الحاقات دکور ساخته شده در این باغ تاریخی اطلاع داد.

شرح نرگس آبیار درباره دکور سریالش در عفیف آباد

نرگس آبیار - کارگردان سریال سووشون - پس از واکنش رسانه ها، فضای مجازی و مطالبه مردمی با راه اندازی کارزاری که از عزت الله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ و محمدهادی ایمانیه ـ استاندار فارس ـ درخواست توقف سریع ساخت وساز در محوطه باغ عفیف آباد را داشت، با انتشار ویدئویی در صفحه شخصی اش در اینستاگرام، ضمن اشاره به این که سووشون رمان شاخص سیمین دانشور و یکی از شاهکار های ادبی ایران است و حدود یک سال ونیم پیش رایت این کتاب را خریده تا براساس آن فیلمنامه بنویسد و سریالی بسازد، درباره ساخت دکور برای این سریال در باغ تاریخی عفیف آباد، شرح داد: علی رغم نظر گروه فراوری که به صرفه نبود این سریال را در شهر شیراز کار کنیم و بهتر بود در تهران کار کنیم، اصرار کردم در شیراز این سریال ساخته گردد، به خاطر آن که معماری و اتمسفر شیراز بتواند در سریال نشان داده و ثبت گردد. به نظرم، تهران و شهرک های سینمایی برای تهران قدیم ساخته شده و معماری شیراز بسیار متفاوت، عجیب و شگفت انگیز است و سریال سووشون که مالِ شیراز است باید در این شهر با بنا هایی متعلق به همان دوره، فیلمبرداری می شد.

او اضافه نمود: از بین باغ هایی که دیدم، ضلع جنوبی باغ عفیف آباد مناسب تر بود تا یکی از خانه های سریال را آن جا داشته باشیم و در جا های دیگر، دنبال سایر خانه های این سریال هستیم. تنها خانه ای که احتیاج به سازه پرتابل دارد باغ عفیف آباد بود و خانه های دیگر اصلا چنین احتیاجی ندارند و خود به خود کامل هستند. در نتیجه، به دیواری احتیاج داشتیم، چون باغ عفیف آباد خیلی بزرگ است. این دیوار پی ندارد.

یک حوض احتیاج داشتیم که زیر آن پلاستیک ضخیم کشیده شده (حوض روی آن ساخته شده) که کاملا برداشته می گردد. دو گوشواره برای ایوان ساخته شد که براساس نظر طراح صحنه بود که من همین طوری آن جا را پسندیده بودم، اما طراح صحنه خواستند که به ایشان اعتماد کنم. طرح را ارائه دادند. گفتم اگر مجوز های لازم برای ساخت و ساز در آن جا داده می گردد و آسیبی به بنا نمی زند و پرتابل است، این کار انجام گردد، ولی منوط به این است که همه جوانب برای این که بنا ماندگار بماند و هچی آسیبی به آن وارد نگردد، درنظر گرفته گردد.

آبیار ادامه داد: روی بنا پلاستیک و پارچه کشید شد. گوشواره ها را بنا کردند که روی اسکلت فلزی است و با زمین یک متر فاصله دارد و اطراف آن را بلوک سیمانی چسباندند که از دیوار هم 20 سانتی متر فاصله دارد. کارشناسان مختلفی بازدید کردند و گفتند هیچ ضرر و آسیبی برای باغ و عمارت عفیف آباد وجود ندارد. داخل عمارت را هم که اصلا دست نزدیم.

این کارگردان سینما سپس گفت: با این وجود، به خاطر این که خودم یک فعال میراث فرهنگی هستم و دغدغه میراث فرهنگی دارم و سال ها برای سرزمین اجدادی ام ابرندآباد در یزد کوشش کردم و برای منطقه ها دیگر هم پُست (مطلب در فضای مجازی) گذاشته ام و از این که مردم دغدغه میراث دارند و می خواهند اثری پایدار بماند، حمایت نموده ام، به احترام مردم که نگران اند به باغ عفیف آباد و بنا آسیبی برسد، آن دو گوشواره الحاقی برداشته می گردد و آن ها را در دکور های دیگر استفاده می کنیم

عکسی که نرگس آبیار از دکور ساخته شده در باغ عفیف آباد منتشر نموده است

آبیار سپس این شرح را اضافه نمود: من یک کارگردان هستم، باید حواسم به کارگردانی خودم باشد. وقتی فیلمی ساخته می گردد انگار یک سازمان درحال کار است، بنابراین وظایف گرفتن مجوز و نامه نگاری با ادارات مختلف و پیشبرد این مسائل برای ساخت بنا و الحاقات و دکور و مکان با گروه فراوری است و آن گروه همه این کار ها را انجام می دهد و کاگردان یک نفر از این گروه است و طرحی را که می خواهد مطرح می نماید و درباره آن نظر می دهد.

او بعلاوه اعلام کرد: امیدوارم با ساخت این سریال، ذره ای از تاریخ و فرهنگ مردم شیراز و معماری شگفت انگیز این شهر را معرفی کنیم. شیراز شهر جهانی است و همه مردم جهان آن را می شناسند، ولی با تخت جمشید. آن ها وارد خانه های شیراز نشده اند، با آن معماری شگفت انگیزِ تو در تو، با آن ظرافت و نقاشی های عجیب و غریب (آشنا نشده اند). امیدوارم با ساخت این سریال گوشه ای از این معماری شگفت انگیز را در کار داشته باشیم و بعلاوه آداب و رسوم و فرهنگ را، ولی به همدلی و یاری همه مردم احتیاج داریم.

باغ عفیف آباد یا گلشن از املاک شخصی ایل ذوالقدر، حاکم فارس در زمان صفویه بوده است. این مجموعه شامل یک کاخ سلطنتی با قدمت قاجاری، موزه سلاح های قدیمی و یک باغ ایرانی است که در سال 1351 در لیست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

ساخت دکور سریال سووشون در باغ تاریخی عفیف آباد، درحالی واکنش برانگیز شد که از سال 1393 سازمان میراث فرهنگی ساخت فیلم های سینمایی و سریال در اماکن تاریخی را ممنوع نموده است.

عکسی که از این دکور در فضای مجازی منتشر شده است

عکسی که از این دکور در فضای مجازی منتشر شده است

منبع: فرارو
انتشار: 18 فروردین 1401 بروزرسانی: 18 فروردین 1401 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 685

به "شرح نرگس آبیار درباره دکور سریالش در عفیف آباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرح نرگس آبیار درباره دکور سریالش در عفیف آباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید