خبر جدید درباره املاک کلنگی و مالیات بر خانه های خالی

به گزارش شهر ورزش، خبرنگاران : املاک کلنگی هم مشمول مالیات خانه های خالی می شوند.

خبر جدید درباره املاک کلنگی و مالیات بر خانه های خالی

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، بر اساس ماده 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم مصوب آذرماه 99 تمامی سرپرستان خانوارها اعم از شهری و روستایی مالک و مستاجر و تمام مالکین واحدهای مسکونی مکلف هستند اطلاعات محل سکونت و املاک تحت مالکیت خود را ظرف 2 ماه (از 19 فروردین تا 19 خرداد 1400) در سامانه املاک و اسکان کشور ثبت نمایند.

هر واحد مسکونی واقع در شهرهای بالای 100 هزار نفر جمعیت در صورتی که بیش از 120 روز مالک یا ساکن نداشته باشد به عنوان خالی ثبت شده و به ازای هر ماه مشمول مالیات بر خانه های خالی می گردد.

یکی از سوالات متداول مالکان این است که چنانچه ملکی به دلیل فرسودگی قابلیت اجاره دادن نداشته باشد، آیا مشمول مالیات خانه خالی می گردد؟

چنانچه ملکی به دلیل فرسودگی قابلیت اجاره دادن نداشته باشد باز هم مشمول مالیات خانه خالی می گردد.

طبق قانون، فرسودگی، ملاک عدم شمولیت در مالیات نیست و به هر حال ملک مشمول مالیات خانه خالی می گردد.

بر این اساس پس از اینکه مالک اخطار مربوط به مشمول مالیات خانه خالی بودن را دریافت کرد باید به سامانه جهت خوداظهاری مراجعه کند.

سوال دیگر این است که حکم ملکی که خریداری شده اما هنوز به مالک جدید تحویل نشده و در فاصله زمان بین خرید تا تحویل نهایی خالی بوده، چیست؟ بر اساس قانون اگر به میزان 120 روز خالی باشد و در اختیار یک مالک باشد، مشمول مالیات خانه خالی می گردد.

پس از انتها زمان خوداظهاری دستگاه ها مکلف هستند خدمات خود از قبیل افتتاح حساب بانکی، صدور دسته چک، خدمات حمایتی، یارانه ای و یاری معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب (آب، برق، تلفن و گاز)، ارسال اسناد و مدارک (گواهینامه، گذرنامه، مدارک خودرو، اخطاریه، ابلاغیه)، ثبت نام در مدارس محل اقامت و امثال آن را صرفا با اخذ کد ملی، کدپستی، توضیح نشانی یکتای درج شده اقامتگاه اصلی در سامانه املاک و اسکان کشور ارائه نمایند.

وزارت راه و شهرسازی به منظور سهولت در ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان، 24 ساعته، تلفنی و پیامکی به سوالات شهروندان پاسخ می دهد.

بر همین اساس، مرکز ارتباط مردمی سامانه ملی املاک و اسکان کشور با شماره 59198-021 وشماره پیامکی 021193 برای پاسخگویی به صورت 24 ساعته آمادگی دارد.

شهروندان تهرانی با دریافت شماره 59198 و شهروندان دیگر استان های کشور با شماره گیری 02159198 می توانند در گفت وگو با کارشناسان مرکز ارتباط مردمی سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع ها و سوالات خود را مطرح نمایند.

تا روز نهم اردیبهشت ماه مهلت ثبت نام در سامانه املاک و اسکان بر اساس آخرین رقم کد ملی سرپرستان خانوار تعریف شده بود. اما از روز 10 اردیبهشت تمامی سرپرستان خانوار می توانند تا 19 خرداد بدون هیچ شرطی در سامانه املاک و اسکان ثبت نام داشته باشند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 12 خرداد 1400 بروزرسانی: 12 خرداد 1400 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 313

به "خبر جدید درباره املاک کلنگی و مالیات بر خانه های خالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبر جدید درباره املاک کلنگی و مالیات بر خانه های خالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید