دانشجویان و هفت خوان آموزش مجازی در کشور

به گزارش شهر ورزش، خبرگزاری خبرنگاران- شیوع بیماری کرونا از سال گذشته بسیاری از سازمانها را دچار تغییر و بسیاری از کسب و کارها را با مشکل و آسیب روبرو نموده است. در این میان آن­چه بیشتر خانواده­ ها با آن دست و پنجه نرم می نمایند، مسائل مربوط به آموزش است.در دوران کرونا، دانشگاه ها آموزش های غیر حضوری خود پیش گرفتند اما به دلیل سرعت پایین اینترنت و سایر مسائل استفاده از این سیستم آموزشی برای دانشجویان چندان ساده نبوده است.

دانشجویان و هفت خوان آموزش مجازی در کشور

بیشتر دانشگاه ها از شرکتهای ارائه دهنده سرویس کلاس مجازی استفاده نموده و یا واحد فناوری اطلاعات خود دانشگاه اقدام به راه اندازی سیستمهای کلاس مجازی نمودند. در این میان البته دانشگاه های مجتمع مانند دانشگاه آزاد و یا دانشگاه پیغام نور رویکرد متمرکزتری را داشتند و سامانه های خود دانشگاه به صورت یکسان و یکپارچه این آموزش ها را مدیریت کرد.دانشجویان و اساتید اما برایشان فرقی ندارد که سامانه ها متمرکز باشد یا متفاوت. آن ها برایشان بی دغدغه بودن ملاک است. در این گزارش در قالب نظرسنجی به سراغ تعدادی از دانشجویان رفتیم و سعی کردیم دغدغه های دانشجویان و اساتید را در خصوص آموزش الکترونیکی به مسئولین انعکاس دهیم.

خوان اول- خرید دستگاه مناسبهر چند این مسئله به عنوان یک مسئله عمومی در کل جامعه آموزشی (چه معلم و دانش آموز و چه استاد و دانشجو) مطرح است، اما از آن نمی­ توان چشم پوشی کرد. بسیاری از مسائل روزهای اول و حتی هم­اکنون ناشی از نداشتن ابزار و وسایل مناسب چه برای ارائه و چه برای شرکت در کلاس است.

خوان دوم - اینترنتاینترنت کشور به خصوص در ماه های اخیر دستخوش تغییراتی شده است که هرکس تقصیر آن را به گردن دیگری می اندازد. اما آن چه مهم است این است که اینترنت هنوز به عنوان دغدغه اصلی استادو دانشجو مطرح است هم از نظر کیفیت برگزاری و هم از نظر هزینه آن.

خوان سوم- اشکالات در سامانه هابیشتر دانشجویان از اشکالات سامانه ها در روزهای اول ترم شاکی بوده و برخی از این اشکالان هنوز نیز به جامانده است. اما آنچه در این بین نمیتوان به طور قطع اظهار نظر کرد این است که اشکالاتی که در حین استفاده از سامانه ها ایجاد میگردد آیا ریشه در مشکل اینترنت کلی کشور دارد یا اینترنت کاربر مشکل دارد یا اینکه هیچکدام و سامانه ظرفیت سرویس دهی مناسب را ندارد؟ پاسخ به این سوال احتیاج به آنالیز بیشتر خواهد داشت اما در کل موجب نارضایتی کاربران را ایجاد نموده است.

خوان چهارم- پشتیبانیفارغ از این که مسائل استفاده از سامانه به چه دلیلی بوده و یا هست، وجود مسائل در هر صورت با توجه به شرایط ایجاد شده پذیرفتنی است. موضوعی یک باره در قالب بحران ایجاد شده و گریبانگیر همه ما بوده است. راهکار های ارائه شده هم با توجه به زمان محدود طبیعتا مسائلی دارند. اما آن چه مهم است این است که آیا اگر مسئله ای بود حل میگردد؟ آیا کسی هست که به حرف من گوش بدهد و مشکل من را حل نماید؟ پشتیبانی به موقع از کاربران و رفع اشکالات آن ها به صورت در لحظه برای کاربران بسیار مهم است. و قطعا نوشداروی بعد از مرگ سهراب یاری نماینده نیست.

خوان پنجم- محتوای دروسواقعیت این هست که آموزش به وسیله فضای مجازی مزایا و معایب خود را دارد. نبود مواجهه حضوری و البته محدودیت های سیستم های آموزش مجازی برای برخی از ارائه ها از این دست هستند. از سوی دیگر اساتید نیز الزاما محتوای متناسب با فضای مجازی تهیه ننموده بودند و در برخی از دروس مثلا دروس با فرمول نویسی و یا دروسی که احتیاج به حل تتشریحی دارد، مسائلی را باعث می گردد.

خوان ششم- امتحاناتموضوع شیرین امتحانات موضوعی است که برای بیشتر دانشجویان یک استرس بوده. چه قبل از کرونا و چه بعد از آن. و موضوع تقلب در امتحانات نیز دغدغه اصلی اساتید و کادر آموزشی بوده است. برای دانشجویان مجازی استرسی که در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم مینمایند ، علاوه بر خود امتحان مسائل احتمالی سیستم های مجازی برای برگزاری آزمون هست.

خوان هفتم- یادگیریدر خاتمه خوان آخر هست که هنوز به آن نرسیده ایم. آن هم مسئله یادگیری است.

آیا با طی تمام این مسائل و با وجود این دغدغه ها، کیفیت یادگیری در ساختار موجود حفظ شده است؟ یا احتیاج به جبران دارد؟ این خوان آخر، خوانی است که هنوز برای طی آن و پاسخ به آن شاید زود باشد اما مسئله و دغدغه بسیار مهمی است.در ادامه نظرات برخی از دانشجویان دانشگاه­های مختلف کشور را میخوانیم:گلناز گوهری دانشجوی رشته ادبیات انگلیسی از دانشگاه آزاد کرج نیز می گوید: من به شخصه از اپلیکیشن وادانا استفاده می کردم. از نظر کیفیت اینترنت ضعیف بود و سایت قطع و وصل می شد و صحبت های اساتید را به خوبی متوجه نمی شدیم.علیرضا شریعت، رشته کارآفرینی از دانشگاه تهران جنوب گفته است: آموزش های مجازی کارایی بیشتری از کلاس های حضوری سابق داشت.

آموزش های مجازی باعث شده دانشجویان پیگیرتر باشند و بعضا که قطع و وصلی داشت خیلی از دوستان در گروه واتساپی پیگیر بودند که از محتوا عقب نمانند. سامانه دان که از آن استفاده می کنیم به طور کلی عملکرد خوبی دارد اما بهتر از این ها هم می تواند باشد.اما مریم حسینی دانشجوی کارشناسی ارشد نقاشی از دانشگاه علم و فرهنگ گفت: دانشگاه علم و فرهنگ از نظر کلاس های آنلاین خیلی خوب عمل کرد و به نظر من وقت های کلاس های آنلاین از کلاس های حضوری هم بیشتر بود. من خودم به شخصه از سامانه ال ام اس استفاده می کنم.

به طور کل آموزش های مجازی قطع و وصلی که دارند اما این ترم مسائل فنی کمتر بود.متین جمشیدی، دانشجوی رشته صنایع غذایی از دانشگاه آزاد واحدعلوم تحقیقات می گوید: من در حال حاضر از اپلیکیشن دان استفاده می کنم، میکروفون یا صدا برخی وقت ها قطع و وصل می شد. برای آپلود امتحان هم مشکل داشتیم. اما نقطه قوت این سامانه راحتی استفاده از پاورپوینت و آپلود فایل در موقع کنفرانس است و البته از تیم پشتیبانی هم رضایت داشتم چرا که برخورد خیلی مودبانه و خوبی داشتند.زهره بختیاری کارشناس ارشد در بخش هنر از دانشگاه الزهرا معتقد است:من به شخصه از سامانه ال ام اس استفاده می کنم و به تازگی عملکرد این سامانه بهتر شده است و سال جاری در مبحث آزمون ها مسئله ای نداشتیم.اما فریبا اکبر زاده، رشته شیلات از دانشگاه علوم تحقیقات معتقد است: به نظر من اپلیکیشن دان نقاط قوت دارد و نقطه ضعف هم دارد. در اپلیکیشن دان موقع کلاس ها خیلی وقت ها نمیگردد وارد این سامانه بشویم و بعضا میکروفون هم وصل نمی گردد.آموزش مجازی بیشتر برای واحدهای تئوری خوب است اما برای واحدهای عملی مناسب نیست.

آقای قویدل، دانشجوی رشته مدیریت دولتی نیز گفت: من در دانشگاه از فضای وبینار استفاده می کنم و در این فضا مسئله ای نداشتم که بخواهم در خصوص پشتیبانی این سیستم صحبت کنم فقط برخی وقت ها که تعداد همزمان آنلاین زیاد می شد مقداری قطعی ها بیشتر می شد.یک کارشناسی مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران اظهار کرد: واقعیت اینکه من تجربه حضوری را نداشتم در دانشگاه اما از فضای مجازی رضایت نداشتم. کلاس ها قطعی و وصلی نداشت اما ارتباط و تعامل با استاد خیلی رضایت بخش نبود و کلاس ها فشرده بود. پشتیبانی ها که رضایت بخش نبوده است و به خوبی جوابگوی ما نبوده است .نیلوفر زنگنه نژاد، دانشجوی ارشد رشته مهندسی نرم افزار از دانشگاه آزاد خوراسگان گفت: در خصوص اپلیکیشن ها و فضای مجازی واقعیت این است که در مبحث ویرایش، مسائلی وجود داشت و برای همان بار اول امکان ویرایش نبود و این باعث شده بود تا پشتیبانی هم به دردسر بیفتد. من به شخصه از فضای مجازی آدوبی کانکت استفاده می کردم و بسیار قطع و وصل داشت اما کنفرانس ها با اپلیکیشن دان مسئله ای نداشت . از نقاط قوت سیستم دان این بود که خیلی سریع وارد می شدیم و به طور کل پشتیبانی این مجموعه عالی بود.این گزارش یاریی به مسئولین آموزشی کشور و دانشگاه هاست تا بتوانند از زاویه دید دانشجویان و اساتید نیز موضوعات و دغدغه های آن ها را دیده؛ نقاط قوت را تقویت و نقاظ ضعف را رفع نمایند.

این گزارش شروع یک حرکت بوده و این خبرگزاری آمادگی دارد تا این گزارش سایر دانشجویان و اساتید را در این مورد منعکس نماید و همینطور آمادگی دارد تا نظرات دست اندرکاران محترم آموزش دانشگاهی کشور را نیز در گزارش مجزایی منعکس نماید.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 18 اسفند 1399 بروزرسانی: 18 اسفند 1399 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 151

به "دانشجویان و هفت خوان آموزش مجازی در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشجویان و هفت خوان آموزش مجازی در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید