راهنمای تحصیل در خارج از کشور (قسمت ششم: آزمون GRE، GMAT)

به گزارش شهر ورزش، آزمون های GRE و GMAT دو آزمون بین المللی هستند که در کنار آزمون های آیلتس و تافل از ملزومات دریافت پذیرش از دانشگاه های جهان محسوب می شوند.

راهنمای تحصیل در خارج از کشور (قسمت ششم: آزمون GRE، GMAT)

علاقه مندان به تحصیل در خارج برای دریافت پذیرش از دانشگاه های خارجی باید قبل از ارائه درخواست، مدارک مورد نیاز را تهیه و بنا به شرایط دانشگاه مورد نظر در برخی از آزمون های ورودی مانند آزمون های زبان بین المللی (مانند آیلتس یا تافل) شرکت کنند. البته علاوه بر آزمون زبان، برخی از دانشگاه ها یا موسسه های آموزشی در آمریکا، کانادا و... مدرک معتبر یکی از دو آزمون GRE و GMAT را نیز درخواست می کنند.

هدف اصلی این آزمون ها سنجش قدرت دانشجو روی مسائل علمی و آکادمیک و همچنین درک متون عمومی و سخت است. در واقع، دانشگاه با مشاهده نمره نهایی دانشجو در این آزمون ها به این موضوع واقف می شود که توانایی شما در درک مطالب و مفاهیم و قابلیت وی در تحلیل مسائل آکادمیک در حوزه های مختلف در چه حد است. علاوه بر دانشگاه های آمریکا و کانادا، برخی از دانشگاه های اروپایی در زمینه های اقتصاد، مدیریت و به ویژه MBA، داشتن یکی از این دو مدرک بعضا الزامی یا امتیاز رقابتی محسوب می شود. بنابراین برای متقاضیان تحصیل در خارچ از کشور، دارا بودن از یکی از این دو مدرک می تواند شانس پذیرش آن ها را در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری افزایش داده و هیئت علمی مراکز آموزشی اروپایی را برای اعطای بورس تحصیلی کوتاه مدت یا بلند مدت ترغیب کند.

آنچه در این مقاله می خوانید:

  • آشنایی با آزمون GRE
  • نحوه برگزاری آزمون GRE
  • ساختار آزمون GRE
  • منابع آزمون GRE
  • امتیازدهی آزمون GRE
  • آزمون GRE در ایران
  • آشنایی با آزمون GMAT
  • نحوه برگزاری آزمون GMAT
  • ساختار آزمون GMAT
  • منابع آزمون GMAT
  • امتیازدهی آزمون GMAT
  • تفاوت GRE و GMAT

آزمون GRE چیست؟

آزمون GRE مخفف عبارت Graduate Records Examination است. GRE یکی از آزمون های استاندارد و معتبر بین المللی است که برای نخستین بار در سال 1936 برگزار شد و هدف آن سنجش توانایی ها و معلومات متقاضیان ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی است. کسب حدنصاب لازم در این آزمون از جمله پیش شرط های پذیرش در دانشگاه های برخی از کشورها مانند آمریکا، ترکیه و... محسوب می شود.

آزمون GRE دارای دو نوع عمومی و تخصصی (موضوعی) است که به دو صورت کامپیوتری و برگه امتحانی برگزار می شود. البته در حال حاضر بیشتر مراکز امتحانی آزمون کامپیوتری GRE را برگزار می کنند. آزمون تخصصی به صورت موضوعی برای رشته های زیست شناسی، شیمی، ادبیات انگلیسی، ریاضی، فیزیک و روان شناسی برگزار می شود.

آزمون GRE به چه صورت برگزار می شود؟

آزمون GRE در 1000 مرکز در بیش از 160 کشور جهان برگزار می شود. در بسیاری از کشورها این آزمون برای دفعه های متعدد در طول سال به صورت کامپیوتری برگزار می شود. البته در مناطقی که این امکان وجود ندارد، آزمون GRE به شکل کاغذی تا سه بار در سال اجرا می شود.

آزمون GRE دارای چه بخش هایی است؟

آزمون GRE (کامپیوتری) دارای سه قسمت درک واژگان (verbal section)، ریاضیات (quantitative section) و قسمت نوشتاری تحلیلی (analytical writing section) است.

  • هدف بخش درک واژگان سنجش توانایی داوطلب در نتیجه گیری و درک مطلب در سطوح مختلف است. سوالات این بخش شامل دو سری سؤال 20 تایی است که سوال های هر بخش باید در 30 دقیقه پاسخ داده شود. نمره این بخش نیز بین 130 تا 170 محاسبه می شود.
  • بخش ریاضی مربوط به دانش دواطلب در مورد مفاهیم اولیه ریاضی شامل هندسه، جبر و احتمال، آمار و... است. سؤالات مربوط به آزمون ریاضی شامل دو سری سؤال 20 تایی است که در 35 دقیقه باید پاسخ داده شود، نمره این بخش بین 130 تا 170 محاسبه می شود.
  • قسمت نوشتاری تحلیلی شامل نوشتن دو انشا است که هرکدام دارای 30 دقیقه زمان است. نمره این بخش از صفر تا 6 محاسبه می شود. هدف این بخش سنجش توانایی داوطلب در ارائه متون پیچیده و سخت است.

آزمون GRE نوشتاری نیز دارای سه بخش درک واژگان (verbal section)، ریاضیات (quantitative section) و قسمت نوشتاری تحلیلی (analytical writing section) است. بخش نوشتاری تحلیلی دارای دو سوال و هر سوال با مدت زمان 30 دقیقه، درک واژگان 25 سوال با مدت زمان 35 دقیقه برای هر بخش و بخش ریاضی دارای دو بخش (هر بخش شامل 25 سوال) با مدت زمان پاسخگویی 40 دقیقه است. درمجموع، مدت زمان برگزاری آزمون بین سه ساعت و 30 یا 45 دقیقه است و مدت 10 دقیقه زمان استراحت قبل از شروع مرحله سوم (نوشتار تحلیلی) و یک دقیقه بین دیگر بخش های آزمون به داوطلبان داده می شود.

منابع معتبر برای آمادگی آزمون GRE کدامند؟

برای مشاهده تازهترین و معتبرترین منابع آمادگی برای آزمون GRE به ویدیوی زیر مراجعه کنید.

امتیازدهی آزمون GRE چگونه است؟

آزمون GRE تازه، سبک خاصی در نمره دهی دارد؛ به این ترتیب که نمره دهی به دواطلب در دو مرحله انجام می شود. ابتدا بخش های کلامی و کمی که متشکل از یک تست سازگار با کامپیوتر هستند، مورد ارزیابی و امتیازدهی قرار می گیرند. در واقع، سوالاتی که به داوطلبان داده می شود تا حدی وابسته به پاسخ هایی هستند که داوطلب برای سوالات بخش پیشین در نظر گرفته است. تعداد سوالاتی که در هرکدام از این دو بخش به طور صحیح پاسخ داده شده اند، چیزی است که نمره خام نامیده می شود.

سپس نمره خام به نمره درجه بندی شده تبدیل می شود. این نمره درجه بندی شده درجات مختلف سختی در میان مدل های مختلف تست شده را محاسبه می کند. نمره درجه بندی شده برای بخش های کلامی و کمی از 130 تا 170 است. بخش نوشتاری تحلیلی از طریق کامپیوتر e-rater و سپس یک ممتحن تعلیم دیده و به صورت دستی نمره داده می شود.

ممتحن به پاسخ های بخش نوشتاری در یک مقیاس کلی از 6 نمره خواهد داد. چنانچه نمراتی که کامپیوتر و ممتحن به این بخش می دهند، بیشتر از یک درجه متفاوت باشد، ممتحن سوم نمره دهی این بخش را انجام می دهد. اگر نمره هایی که دو ممتحن اول در نظر گرفته اند، بیشتر از یک درجه تفاوت نداشته باشد آنگاه از هر دو نمره میانگین گرفته و به طرف نزدیک ترین نمره گرد می شود. در نهایت، یک نمره واحد برای کل بخش گزارش می شود و این نمره از صفر تا 6 خواهد بود.

نحوه ثبت نام آزمون GRE در ایران چگونه است؟

متقاضیان شرکت در آزمون GRE می توانند به صورت مستقیم با ثبت نام در وب سایت ETS، سازمان سنجش آموزش کشور یا مراکز خصوصی معتبر در این آزمون شرکت کنند. هزینه شرکت در این آزمون 205 دلار است. داوطلبان می توانند در طول یک سال (365 روز) تا پنج نوبت با فاصله 21 روزه شرکت کنند.

آزمون GMAT چیست؟

آزمون GMAT مخفف عبارت Graduate Management Admission Test است که برای ورود به رشته های مدیریت و کسب وکار مورد استفاده قرار می گیرد. این آزمون برای نخستین بار در سال 1953 برگزار شد و هدف اصلی آن سنجش توانایی داوطلبان در دوره های مربوط به تجارت و مدیریت است.

GMAT به طور مستقل هیچ توانایی خاصی را در فرد محاسبه نمی کند، بلکه ترکیبی از توانایی ها و مهارت های متنوع را که برای یک دانشجوی فعال در حوزه مدیریت امور اقتصادی، اقتصادی و اجرایی لازم است، مورد ارزیابی قرار می دهد. به همین دلیل دارای هیچ میزانی به عنوان نمره رد یا قبول نیست و این مراکز آموزشی، کالج ها و دانشگاه ها هستند که هر یک به فراخور برنامه های آموزشی خود حداقل نمره قابل قبول را اعلام کنند.

آزمون GMAT به چه صورت برگزار می شود؟

آزمون GMAT یکی از آزمون هایی است که به صورت کامپیوتری در 114 کشور جهان برگزار می شود و هر داوطلب می تواند تا پنج نوبت در سال (با رعایت فاصله حداقل 16 روزه) در آن شرکت کند.

آزمون GMAT دارای چه بخش هایی است؟

آزمون GMAT دارای چهار بخش استو در مدت زمان سه ساعت و هفت دقیقه برگزار می شود. شرکت کنندگان در این آزمون باید در مدت 30 دقیقه به یک سوال در بخش نوشتار تحلیلی (Analytical writing assessment)، در 30 دقیقه به 12 سوال استدلال (Integrated reasoning)، در 62 دقیقه به 31 سوال تحلیلی (Quantitative) و در 65 دقیقه به 36 سوال واژگان (Verbal) پاسخ دهند.

منابع معتبر برای آمادگی آزمون GMAT کدامند؟

برای مشاهده منابع معتبر آمادگی آزمون GMAT به ویدیوی زیر مراجعه کنید.

امتیازدهی آزمون GMAT چگونه است؟

مجموع امتیازهای آزمون GMAT از 200 تا 800 است. همانند آزمون GRE سطح سختی سوال های بعدی بر اساس پاسخ دواطلب به سوال های قبلی تعیین می شوند. دواطلب می تواند پس از رویت امتیاز خود (به صورت غیر رسمی) دو دقیقه فرصت دارد تا در مورد حفظ یا رد نمره خود در مرکز آزمون تصمیم بگیرد. همچنین، دواطلب می تواند به صورت آنلاین تا 72 ساعت پس از شروع زمان آزمون نسبت به رد نمره خود اقدام کند. نمره رد شده می تواند در قبال پرداخت 50 دلار تا مدت زمان چهار سال و 11 ماه ار روز برگزاری آزمون حفظ شود.

تفاوت GRE و GMAT چیست؟

آزمون GRE آزمونی مفهومی است و دایره بیشتری از مهارت های هر فرد را پوشش می دهد؛ ولی، آزمون GMAT برای دانشجویانی است که قصد دارند وارد رشته هایی در حیطه کسب وکار شوند. به عبارت دیگر، GRE آزمونی کلی و جامع است و مهارت های چندگانه ای را در فرد آشکار می سازد. این آزمون تفکر انتزاعی فرد را می سنجد و برای شرکت در آن نیاز به دانش انگلیسی بالاتری وجود دارد.

سایر تفاوت های این دو آزمون به شرح زیر است:

  • شرکت کنندگان در آزمون GRE می توانند پس از انتخاب گزینه ها و جواب ها مجددا به پرسش بازگردند و پاسخ خود را اصلاح کنند اما در آزمون GMAT چنین امکانی وجود ندارد.
  • آزمون GMAT نیاز به دانش ریاضی دارد، زیرا سوالات آن بسیار دقیق و موشکافانه بر نکته های جی مت تمرکز دارد و شرایط را برای گرفتن نمره خوب سخت می کند. ازاین رو، بیشتر دانشجویان رشته های علوم انسانی به دلیل آسان بودن سطح سوال های بخش ریاضی GRE را انتخاب می کنند.
  • آزمون GRE بیشتر به محک زدن میزان توانایی استدلال زبانی می پردازد در حالی که تنها یک-سوم از آزمون GMAT به این نوع از پرسش ها توجه دارد.
  • سوالات استدلال اساسی که به بررسی و ارزیابی اطلاعات می پردازد در یک-سوم سوالات GMAT دیده می شوند؛ اما GRE فاقد چنین پرسش هایی است.
  • در پرسش های ریاضی GRE از یک شکل قیاس کمی در چندین پرسش استفاده می شود. در آزمون GMAT نیز از قالب پرسش کفایت داده ها در چندین سوال استفاده می شود.
  • در آزمون GMAT بخش تازهی هم وجود دارد که به بررسی مهارت های فردی در محیط کار می پردازد.

با وجود تمام این تفاوت ها، هدف اصلی و مشترک این دو آزمون برخلاف آزمون های آیلتس و تافل این است که دانشگاه ها بتوانند علاوه بر سطح زبان انگلیسی، دانش داوطلبان را در زمینه مسائل تخصصی مانند ریاضیات و درک مطلب عمومی، توانایی نگارش مقاله آکادمیک و نقد علمی بسنجند.

منبع: کجارو / studenttests.com / mba.com / ets.org / en.wikipedia.org / پیمنت 24
انتشار: 10 خرداد 1401 بروزرسانی: 10 خرداد 1401 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 733

به "راهنمای تحصیل در خارج از کشور (قسمت ششم: آزمون GRE، GMAT)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای تحصیل در خارج از کشور (قسمت ششم: آزمون GRE، GMAT)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید