رباتی که اشیای گمشده را پیدا می نماید

به گزارش شهر ورزش، یک روش برنامه ریزی نو که در دانشگاه واترلو کانادا ابداع شده است، ربات ها را قادر می نماید تا اشیای گمشده را پیدا نمایند.

رباتی که اشیای گمشده را پیدا می نماید

به گزارش ایسنا به نقل از میراژ نیوز، مهندسان دانشگاه واترلو (UWaterloo) روش جدیدی را برای برنامه ریزی ربات ها ابداع نموده اند که به افراد مبتلا به زوال عقل یاری می نماید تا دارو، عینک، تلفن همراه و سایر اشیای گمشده خود را پیدا نمایند.

اگرچه تمرکز اولیه پژوهش بر یاری کردن به گروه خاصی از افراد است، اما شاید این فناوری روزی مورد استفاده هر کسی قرار بگیرد که همه جا را برای یافتن وسایل خود جستجو نموده است.

دکتر علی ایوب (Ali Ayub)، دانشجوی مقطع فوق دکتری رشته مهندسی برق و رایانه در دانشگاه واترلو، گفت: تاثیر بلندمدت این فناوری واقعا هیجان انگیز است. کاربر می تواند نه تنها یک ربات همراه، بلکه یک ربات همراه شخصی سازی شده داشته باشد که استقلال بیشتری به او می دهد.

ایوب و سه همکارش با تماشا افزایش سریع تعداد افراد مبتلا به زوال عقل تصمیم گرفتند فناوری حاضر را ابداع نمایند. این بیماری، عملکرد مغز را محدود می نماید و به سردرگمی، از دست دادن حافظه و ناتوانی منجر می گردد. بسیاری از این افراد مبتلا به این بیماری، جای اشیای مورد استفاده روزمره را فراموش می نمایند که کیفیت زندگی آن ها را پایین می آورد و بار اضافی بر دوش مراقبین آن ها قرار می دهد.

مهندسان بر این باور بودند که یک ربات همراه با حافظه اپیزودیک مخصوص به خود می تواند در چنین شرایطی، همه چیز را تغییر دهد. آن ها پیروز شدند از هوش مصنوعی برای ایجاد نوع جدیدی از حافظه مصنوعی استفاده نمایند.

این گروه پژوهشی، کار خود را با یک بازوی رباتیک متحرک شرکت فچ رباتیکس (Fetch Robotics) شروع کردند که دارای دوربینی برای درک دنیا اطراف است.

پژوهشگران با استفاده از یک الگوریتم تشخیص اشیاء، ربات را برای شناسایی، ردیابی و نگه داشتن گزارشی از اشیای خاص در دید دوربین خود به وسیله ویدئو های ذخیره شده برنامه ریزی کردند. این ربات که قادر به تشخیص دادن یک جسم از جسم دیگر است، می تواند زمان و تاریخ ورود یا خروج اشیاء از دید خود را ثبت کند.

سپس، پژوهشگران یک رابط گرافیکی ایجاد کردند تا کاربران بتوانند اشیایی را که باید ردیابی شوند، انتخاب نمایند و پس از تایپ کردن نام اشیاء، به جستجوی آن ها در یک اپلیکیشن تلفن همراه هوشمند بپردازند. با این کار، ربات می تواند زمان و مکان آخرین حضور جسم مورد نظر را نشان دهد.

آزمایش ها نشان داده اند که این سیستم بسیار دقیق است و اگرچه ممکن است بعضی از افراد مبتلا به زوال عقل، این فناوری را دلهره آور بدانند، اما ایوب معتقد است که مراقبان آن ها می توانند به راحتی از آن استفاده نمایند.

پژوهشگران در آینده، مطالعات کاربری را روی افراد بدون معلولیت و افراد مبتلا به زوال عقل انجام خواهند داد.

نتایج این پژوهش، در نشست بین المللی HRI 2023 ارائه شد.

منبع: فرارو
انتشار: 26 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1402 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 926

به "رباتی که اشیای گمشده را پیدا می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رباتی که اشیای گمشده را پیدا می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید