زاکانی : 34 درصد حمل و نقل بر عهده وسایل نقلیه عمومی است ، برنامه ریزی برای ایجاد تراموا از ترمینال شرق تا آزادی

به گزارش شهر ورزش، شهردار تهران به منظور ارائه گزارش شرایط حمل و نقل عمومی مرکز در یکصد و چهل و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران حضور یافت.

زاکانی : 34 درصد حمل و نقل بر عهده وسایل نقلیه عمومی است ، برنامه ریزی برای ایجاد تراموا از ترمینال شرق تا آزادی

به گزارش خبرنگاران، علیرضا زاکانی در یکصد و چهل و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن گرامیداشت روز ملی شوراها با بیان اینکه باید ما به ازای اتفاقات حوزه حمل و نقل گام هایی برای ارتقاء زندگی در تهران برداریم، اظهار کرد: امیدواریم شورای ششم و مدیریت برگرفته از آن، رضایتمندی خوبی را برای مردم فراهم کند.

شهردار تهران با بیان اینکه 66 درصد حمل و نقل در تهران با خودروهای شخصی و 34 درصد با وسایل حمل و نقل عمومی است، گفت: از این اندازه 10 درصد سهم مترو، 6 درصد اتوبوس، 16 درصد تاکسی و دو درصد تاکسی های اینترنتی نقش دارند.

تمامی خطوط مترو احتیاجمند توسعه است

او اضافه نمود: متروی ما هفت خط فعال دارد و در حقیقت امکان انتقال 10 درصد را به خود اختصاص داده اما از فرسودگی ناوگان رنج می برد.

زاکانی با اشاره به هدف گذاری شهرداری برای سال 1402 در حوزه حمل و نقل عمومی گفت: ما می خواهیم این معادله را به 45 درصد در بخش حمل و نقل عمومی و 55 درصد وسایل حمل و نقل شخصی جابجا کنیم و 9 درصد جابجایی را داشته باشیم. در این میان هدف گذاری ما این است که 10 درصد مترو به 12 درصد و 6 درصد اتوبوس به 10 درصد و 16 درصد تاکسی را به 20 درصد و دو درصد تاکسی های اینترنتی به سه درصد افزایش پیدا کند.

شهردار تهران با بیان اینکه می خواهیم سهم 20 درصدی مترو و 20 درصدی اتوبوس و 25 درصدی تاکسی و ون را در امسال داشته باشیم، یادآور شد: این بخش به اعتبارات بالایی احتیاج دارد و اگر بخواهیم کلیه ظرفیت ها را به صورت فعال و با بهای تمام شده امروز داشته باشیم بر اساس افزایش ارقام به 650 هزار تا 700 هزار میلیارد تومان احتیاج داریم.

زاکانی با بیان اینکه در سال قبل 83.5 همت برای خودمان هدف گذاری کردیم، گفت: 72 همت به اندازه 143 درصد بودجه محقق شد و امسال جلسات دقیق و هدف بندی شده و موارد مشارکت و مولدسازی لحاظ شده و تأمین امکان برای حمل و نقل را 64 همت پیش بینی نموده ایم که در متمم بودجه تأمین خواهد شد.

طراحی نرم افزارهای موبایلی در حوزه حمل و نقل تا آبان ماه

شهردار تهران با بیان اینکه در این راستا سیاست هایی پیش بینی شده که حمل و نقل را به صورت روان دنبال کنیم، تاکید نمود: کاهش سفر در شهر از این سیاست های ما است که به وسیله هوشمندسازی و مرتفع کردن احتیاج به سفر دنبال می گردد. نرم افزارهای موبایلی متعددی در حال طراحی است که تا آبان ماه عرضه و رونمایی خواهد شد. مناسب سازی و ایجاد شرایط دسترسی به برترین شکل نیز در همین مسیر دنبال می گردد.

افزایش 4برابری ظرفیت قطارهای نسل اول با بازسازی ناوگان مترو

او تأکید کرد: مطلوبیت سیاست دوم ماست که شامل ساماندهی خطوط موجود است؛ از 211 قطعه اتوبوسرانی 34 درصد خطوط و 70 درصد مسافران را جابجا می نمایند و توجه به این 34 درصد و دقت در تنظیم 66 درصد دیگر خطوط امکانی ایجاد می نماید که مبتنی بر احتیاج مسافر قدم برداریم. افزایش کیفیت ناوگان نیز دومین موضوع در این سیاست است. همانطور که می دانیم 42 رام قطار دی سی داریم که متعلق به دهه 70 است و به بازسازی اساسی احتیاج دارد و هم اکنون 20 درصد ظرفیت دارد که با بازسازی ظرفیت آن به 80 درصد خواهد رسید.

شهردار تهران با بیان اینکه اتوبوسرانی نیز احتیاج به بازسازی و نوسازی دارد، گفت: ویژگی سوم در این سیاست افزایش ناوگان است و در کنار کیفیت، افزایش ناوگان نیز مورد توجه قرار گرفته که جزئیات آن مشخص شده است. قراردادهای بسیار خوبی منعقد شده که اطلاع رسانی خواهد شد.

او با بیان اینکه مساله چهارم توسعه خطوط است، اعلام کرد: مقدمات احداث خطوط 8 تا 11 مترو نیز فراهم شده و امکانی را ایجاد می نماید که خدماتی به مردم ارائه دهیم که مطلوبیت داشته باشد؛ پیش از شروع سال 1402، یازده کیلومتر مترو احداث شد که خط 6 ما را احیا کرد. روز گذشته که ایستگاه علامه جعفری با 1.5 کیلومتر تونل افتتاح شد، مطلوبیتی را برای مردم در این منطقه ایجاد کرد.

زاکانی با بیان اینکه بی آرتی بزرگراه شهید همت از قبل مصوبه داشته و می توانیم به عنوان مطلوبیت نو از آن نام ببریم، گفت: همین مطلوبیت برای تاکسی و ون نیز وجود دارد.

او با اشاره به تعریف الگوهای نو به عنوان پنجمین مسئله، توضیح داد: همین افقی را باز می نماید که برای خط 18 کیلومتری از ترمینال شرق تا آزادی تراموا ایجاد گردد و مردم با این الگو روبرو شوند؛ اتوبوس های سه کابینه نیز که با وزارت کشور دنبال می گردد مطلوبیت نوی را ایجاد خواهد نمود. مطلوبیت سفر نیز از دیگر برنامه های ماست تا 66 درصدی که از خودروی شخصی استفاده می نمایند به برترین شکل از حمل و نقل عمومی خدمات دریافت نمایند.

ساماندهی فضای پارک شهر به وسیله پارکینگ های ساده، مکانیزه و حاشیه ای

شهردار تهران با اشاره به الگوهای نظم بخشی در دو محدوده ترافیک، اعلام کرد: ساماندهی پارکینگ های شهر به وسیله پارکینگ های ساده، مکانیزه و حاشیه ای نیز دنبال می گردد تا ساماندهی مناسب برای شهر را مورد توجه قرار دهیم و کارکرد مناسب را ببینیم.

او به هوشمندسازی در سفر به صورت اختصاصی اشاره نمود و اضافه نمود: این هوشمندسازی باید کاهش سفر را در پی داشته باشد و با هوشمندی به بهره مندی برسیم و حمل و نقل بار را به صورت مویرگی و هوشمندی و بعلاوه حمل و نقل ترکیبی مسافر را دنبال کنیم. باید به شهروندان توصیه گردد که مابه ازای طی مسیر، چه اندازه را با مترو، اتوبوس و یا تاکسی طی نمایند و در ادامه بتوانیم رفتار افراد را رصد نموده و خدمات ویژه به آنها ارائه دهیم؛ برای مثال تشویقات ویژه برای افرادی که به طور مداوم از مترو استفاده می نمایند، قائل شویم.

شهردار تهران با بیان اینکه در جوهره این سیاست ها عدالت محوری مدنظر است، گفت: در این موضع به جایی می رسیم که افراد معلول، ایثارگران و مادران و دیگر اقشار از تخفیفات ویژه قائل شوند.

او بعلاوه توضیح داد: مبتنی بر این سیاست ها نوع الگوها مشخص خواهد شد که کاملاً مبتنی بر احتیاجهای جامعه خواهد بود؛ اگر ترکیب ارائه خدمات از 66 درصد به 55 درصد برسد، گشایش و آرامش و آسایش را خواهیم داشت و اگر پس از سه سال به 30 درصد برسد شرایط متفاوتی را شاهد خواهیم بود.

زاکانی با بیان اینکه در مترو بزرگترین گلوگاه ما واگن است، گفت: 42 رام قطار دی سی، 129 رام قطار AC و چهار رام قطار سه واگنه در خط فرودگاه داریم. پنج رام دی سی و یک رام ای سی خارج شده و 260 رام قطار دو طبقه داریم که 180 مورد آن در حال خدمات رسانی است.

عملیاتی شدن پیش پرداخت هزینه ساخت 790 واگن تا خاتمه ماه جاری

او اضافه نمود: در نوسازی سه بخش را هدف گذاری کردیم؛ از سال 95 تعداد 630 واگن از سوی دولت برای تهران در نظر گرفته شده که پیش پرداخت صورت بگیرد و پس از سالیان سال در دولت کنونی، این رقم تقبل شد و مسیر هموار شده و در جلسه با مسئولان دولتی مقرر شد که تا خاتمه همین ماه به وسیله بانک شهر موضوع عملیاتی گردد که البته دولت قول هفته آینده را داد اما پیش بینی ما تا خاتمه اردیبهشت ماه است. با رایزنی با طرف چینی موافقت شده که 790 دستگاه واگن را با همان پیش پرداخت داشته باشیم و قرار شده در سفری که به چین خواهیم داشت واگن ها 14 ماهه تحویل داده گردد.

شهردار تهران با اشاره به واگن سازی داخلی، گفت: 113 دستگاه واگن داریم که یک رام هشت واگنه زیر بار رفته و تست شده و آماده ورود به خطوط است که 62 میلیون یورو از 77 میلیون یوروی تعهد دولت تقبل شده است؛ هنوز با مپنا برای واگن پارس به نتیجه نرسیده ایم اما وعده داده اند که ماهیانه یک رام قطار تحویل می دهند البته هنوز روی قیمت به توافق نرسیده ایم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1402 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 919

به "زاکانی : 34 درصد حمل و نقل بر عهده وسایل نقلیه عمومی است ، برنامه ریزی برای ایجاد تراموا از ترمینال شرق تا آزادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زاکانی : 34 درصد حمل و نقل بر عهده وسایل نقلیه عمومی است ، برنامه ریزی برای ایجاد تراموا از ترمینال شرق تا آزادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید