سلول های بنیادی چگونه در آزمایشگاه رشد می نمایند؟

به گزارش شهر ورزش، سلول های بنیادی با توانایی تجدید خود یا تقسیم بدون پیر شدن و تمایز به سلول هایی با کارایی خاص تبدیل می شوند.

سلول های بنیادی چگونه در آزمایشگاه رشد می نمایند؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، انواع مختلفی از این یاخته ها از جمله سلول های بنیادی جنینی که از توانایی تبدیل به انواع سلول های دیگر برخوردارند، شناسایی شده است.

سلول های بنیادی در محیط های خاص و صندلی مشخصی پرورش می یابند. بخش هایی از بدن مانند مغز استخوان، بند ناف و بعضی دیگر از اعضای بدن یافت می شوند.

به تازگی، دانشمندان به وجود سلول های بنیادی در دندان های کودک و مایع آمنیوتیک، مایعی که کودک به جهان نیامده را در بر می گیرد، پی برده اند و این سلول ها هم ممکن است توان پدید آوردن چند گونه سلول را داشته باشند. پژوهش برای شناسایی و مطالعه روی این سلول ها بسیار نوید بخش است، اما در گام های نخستین خود است.

اما سلول های بنیادی چگونه در آزمایشگاه رشد می نمایند؟

به گفته حسین سلطانی نژاد، مدیر فناوری و تجاری سازی ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی خون از انواع مختلف سلول ها تشکیل شده است. از گلبول های قرمز خون که اکسیژن را حمل می نمایند تا انواع گلبول های سفید خون که با عفونت مبارزه می نمایند.

وی با بیان این که یک سلول بنیادی خونی می تواند همه این سلول ها را ایجاد نموده باشد، اضافه کرد: این سلول ها می توانند خود را بازسازی یا تنو کند. سلول های بنیادی خون در مغز استخوان یافت می شوند که در آن سلول های خونی مادام العمر فراوری می شوند. انتقال این سلول ها در پیوند مغز استخوان است که فراوری خون مهم و طولانی مدت را فراهم می نماید.

مدیر فناوری و تجاری سازی ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی با اشاره به کوشش بیش از بیست ساله پژوهشگران و محققان برای ایجاد سلول های بنیادی خون در آزمایشگاه، ادامه داد: سلول های بنیادی خون رشد یافته در آزمایشگاه بعلاوه دارای پتانسیل بالایی برای سلول درمانی هستند که در پی توسعه آن، داروهای نو و کارآمدتر فراوری خواهد شد.

توسعه کشت سلول های بنیادی در آزمایشگاه

با استفاده از دانش به دست آمده از مطالعه رشد سلول های بنیادی خون، بعضی از آزمایشگاه ها پیروز به ساخت سلول های بنیادی خون شده اند. این یافته ها هیجان انگیز هستند اما زمان زیادی طول می کشد تا بیماران بتوانند از این درمان ها بهره مند شوند.

این پژوهشگر حوزه سلول های بنیادی بعلاوه اعلام کرد: اگرچه این نتایج امیدوار نماینده است اما پیش از اینکه این سلول ها برای استفاده بالینی مورد آنالیز قرار گیرند، باید محدودیت ها آنالیز گردد.

بعضی از پژوهشگران سلول های بنیادی خون انسان را که روی موش آزمایش شده بودند، فراوری کردند که در موش ها هم آزمایش شد. پژوهش ها نشان داد این روش می تواند با استفاده از سلول های انسانی کار کند. اکنون شواهدی از یک مطالعه قبلی با استفاده از بافت انسانی دارند که نشان می دهد این روش ممکن است پیروز باشد.

پژوهش ها در ایران

مدیر فناوری و تجاری سازی ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی با بیان این که در کشورمان هم پژوهش های مختلفی در این حوزه صورت می گیرد، ادامه داد: در فرآیند این پژوهش ها، الزامات ایمنی، زیست سازگاری و آسیب های احتمالی مورد توجه قرار می گیرد. هنگام دستکاری سلول ها در آزمایشگاه، خطرات ایجاد سرطان هم وجود دارد.

این پژوهشگر حوزه سلول های بنیادی گفت: تحقیقات بسیاری برای ایمنی در روش های پژوهشی مورد استفاده در کشت آزمایشگاهی سلول های بنیادی ضروری است که محققان داخلی و خارجی، با کار کردن روی روش های رونویسی و بیان ژن سعی می نمایند ضمن کاهش این خطرات، توسعه این سلول ها در آزمایشگاه را ممکن نمایند. پژوهش هایی که از سوی ستاد توسعه فناوری سلول های بنیادی مورد حمایت قرار می گیرد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 437

به "سلول های بنیادی چگونه در آزمایشگاه رشد می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلول های بنیادی چگونه در آزمایشگاه رشد می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید