معبد گارنی ایروان (تور ارزان ارمنستان)

به گزارش شهر ورزش، معرفی معبد گارنی ایروان

معبد گارنی(Temple of Garni) در روستای گارنی کشور ارمنستان، بیش از هرچیز یادآور معماری یونانی و رومی است، گرچه مورخان آن را متعلق به تیرداد اول پادشاه اشکانی می دانند. ساختمانی با ستون های بزرگ و محراب هایی که برای پرستش مهر یا میترا، خدای خورشید ساخته شده اند، تنها اثر باستانی غیرمسیحی در کشور ارمنستان را تشکیل داده است. تصویر نمای بیرونی این معبد با شکوه و بزرگ، به عنوان یکی از سمبل های تاریخی کشور ارمنستان، سال ها بر روی اسکناس های این کشور نقش بسته بود.

معبد گارنی ایروان (تور ارزان ارمنستان)

با ما سفر کنید و با تور ارزان ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

معبد گارنی و صومعه گغارد که در فاصله اندکی از یکدیگر قرار دارند، مقصد عمده مسافرانی است که به این کشور سفر می نمایند.

معبد گارنی در روستای گارنی استان کوتایک کشور ارمنستان واقع شده است. فاصله 32 کیلومتری این روستا تا ایروان مرکز ارمنستان را می توان با اتومبیل در کمتر از 15 دقیقه پیمود.

تعداد زیادی چارچوب در و پنجره، سنگ نوشته و گچ بری پیدا شد که به بناهای تاریخی گوناگونی مربوط است.

تاریخ بنای قلعه گارنی بر می شود به هایک ناهابت که به نام گارنیک نوه نتیجه (هایک) نامگذاری شده است. این منطقه با داشتن شرایط آب و هوایی طبیعی منحصر بفرد در ارمنستان، ییلاق و شکارگاه اختصاصی پادشاهان در قرون مختلف بوده است.

بخش های مختلف معبد گارنی

مجموعه فعلی که شاهد آن هستید از قسمت ها و بناهای زیر تشکیل شده است:

عبادتگاه یا بنای اصلی معبد که تاریخچه ساخت آن به قرن اول میلادی برمی شود. این بنا به دستور پادشاه تیرداد اول در سال 66 میلادی بنا گشت و به خدای مهر و میترا تقدیم شده و به همین علت بعد از به رسمیت شناختن دین مسیحیت در ارمنستان (تخریب تمام معابد و ساختن کلیسا به جای آن ها) در اوایل قرن چهارم میلادی این بنا دست نخورده باقی ماند و در کنار آن کلیسایی بنا گشت که بر اثر زلزله مهیبی در سال 1679 میلادی فرو ریخت.

در محدوده بنا شاهد یک حمام اختصاصی هستیم که مربوط به دختر خسرو پرویز، خواهر تیرداد سوم است که از قسمت های مختلفی شامل حوضچه های آب گرم و سرد و حمام بخار تشکیل شده است. قسمت جالب توجه این حمام کاشی کاری های کف حمام است که از پانزده رنگ طبیعی ساخته شده و در آن ماهی های دریا به تصویر کشیده شده اند. در مرکز این نقش ها فیگور زن و مردی است که نماد خدای اقیانوس هاست.

تخته سنگی که شناسنامه معبد گارنی به شمار می رود و روی آن کتیبه ای به زبان یونانی از فرمان پادشاه در راستای بنای این اثر تاریخی حک گشته است.

راهنمای سفر به ایروان

با گذرنامه ایرانی به کدام کشورها سفر کنیم؟

منبع: فلای تودی
انتشار: 18 آذر 1401 بروزرسانی: 18 آذر 1401 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 855

به "معبد گارنی ایروان (تور ارزان ارمنستان)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معبد گارنی ایروان (تور ارزان ارمنستان)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید