تور ارزان گرجستان: همه چیز درباره فرهنگ مردم در گرجستان

به گزارش شهر ورزش، فرهنگ مردم در گرجستان | Culture of people in Georgia

یکی از مقصدهای سفر خارجی برای ایرانیان که این برای مدتی است بسیار مورد اقبال و توجه قرار گرفته است، کشور گرجستان است. خیلی از کسانی که به این کشور سفر نموده اند می گویند که مردم گرجستان بسیار مهمان نواز هستند. البته این تنها گفته دیگران نیست بلکه مردم این کشور در دنیا به این صفت در کل مشهور هستند. دیر یا زود ممکن است که این کشور جهت شما برای سفر باشد پس پیشنهاد می کنیم تا با ما در خبرنگاران و در ادامه با ما در آنالیز فرهنگ مردم در گرجستان همراه باشید.

تور ارزان گرجستان: همه چیز درباره فرهنگ مردم در گرجستان

با ما سفر کنید و با تور ارزان گرجستان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

همه چیز درباره فرهنگ مردم در گرجستان

همه آداب و روسوم در گرجستان ترکیبی از سنت های قدیمی در این کشور است. استفاده از رنگ هایی با تناژ گرم و تند مثل قرمز و نارنجی، دیوارهای سنگی، خیابان های سنگ فرش شده و خیلی چیزهای دیگری که ما هر کجا که آن ها را ببینیم ما را به یاد کشور گرجستان می اندازند. از آن جایی که کشور گرجستان دارای قدمت بسیار زیادی است، طبیعتا فرهنگ مردم در گرجستان نیز غنی و ریشه دار است. در گرجستان برای اولین بار شخصی به نام واختانگ اول، شهر تفلیس را در قرن 5 پس از میلاد به عنوان مرکز مشخص کرد و از همان زمان به بعد، کشوری خاص به نام گرجستان پدید آمد.

در حال حاضر، در این کشور بیش از 1 قوم یعنی اقلیت هایی همانند اقلیت های آذری، ارمنی و روسی هم زندگی می کنند. از لحاظ گویش و زبان، در این کشور مردم اکثرا به زبان گرجی صحبت می کنند اما 3 زبان روسی، ترکی آذری و ارمنی هم در بین گویش هایشان رواج دارد. البته باید این را بدانید که زبان اصلی و رسمی مردم این کشور، زبان گرجی است.

از نظر دین و مذهب مردم گرجستان اکثرا مسیحی ارتدکس هستند ولی در بین آن ها مسلمانان و دیگر ادیان نیز زندگی می کنند. مردم گرجستان به قدری فرهنگ و آداب جالبی دارند که می توان اصلا درباره آن ها یک کتاب قطور و حجیم نوشت.

در این متن بالاتر هم اشاره نموده بودیم که مردم گرجی عمده شهرتشان به خاطر مهان نوازی است. آن ها در واقع مهمان خود را هدیه خدا و بعلاوه برکت بیشتری برای منازل خود می دانند. از نظر آن ها اصلا مهم نیست که این مهمان چه شخصی است. هر کسی که در خانه آن ها را بزند و قصد مهمان شدن بر خانه آن ها را داشته باشد، چه آشنا باشد و اصلا چه یک جهانگرد غریبه؛ چنان با او شایسته رفتار می کنند که گویی عزیزترین شخص زندگیشان به مهمانی آنان آمده است. اگر به گرجستان سفر کردید و با اهالی شهری که در آن اقامت می کنید وارد ارتباط شدید این را بدانید که احتمالش بسیار زیاد است که آن ها شما را برای صرف غذا و یا عصرانه ای به خانه های خود دعوت کنند! پیشنهاد می کنیم که اگر به شناختی نسبی از آن ها رسیده اید و بعلاوه اگر که موقعیتش را دارید، دعوتشان را رد نکنید و مصاحبت با آن ها را بپذیرید. برای تشکر از آن ها هم اگر یک شاخه گل در دستتان بگیرید، برایشان ارزشمند است.

اگر یک فرد گرجی شما را به جایی دعوت کرد، امکان ندارد که اجازه دهد تا شما به حساب خودتان پولی را خرج کنید و حتی صحبت در خصوص آن باعث شرمندگی طرف مقابل گرجی شما می گردد. یادتان باشد که فرهنگ مردم در گرجستان این گونه حکم می نماید که سن، مقام و قدرت برای افراد احترام می آورد و به همین علت مردم در سنین پایین تر چه غریبه باشند و چه آشنا، احترام بسیاری برای افراد مسن قائل هستند.

در این میان هم در هر خانواده گرجی این انتظار می رود که فردی همانند بزرگ فامیل با سن بالا در راس فامیل و خانواده های آنان قرار بگیرد تا در مواقع حساس وظیفه خطیر تصمیم گیری را بر عهده بگیرد. در گرجستان تنها اعضای صمیمی منزل و دوستان بسیار صمیمی تر همدگیر را با نام کوچک صدا می کنند و برای بزرگ تر ها و یا افرادی که تازه با آن ها آشنا شده از لفظ های محترمانه ای همانند باتونو برای آقا و کالباتونو برای خانم ها استفاده می کنند.

در برخورد با مردم گرجستان این را خواهید دید که مردم در صحبت کردن آن قدر هیجان دارند که بدون آن که بدانند، صدایشان بالا می رود و با دستشان صحبت می کنند و هیجان بسیاری را در طول صحبت کردنشان به اطرافیان خود می دهند.

در فرهنگ مردم گرجستان اصولا بانوان دارای شان و منزلت بسیار بالایی هستند و به آن ها در هر سنی که باشند و هر جایگاهی که داشته باشند بسیار احترام گذاشته می گردد. اهمیت زنان دراین جامعه به قدری بالاست که حتی اگر تحصیلاتشان به درجات عالیه هم برسد می توانند از بسیاری از مردان نیز بیشتر حقوق بگیرند. فرهنگ مردم در گرجستان را در زمینه غذاهای سنتی آن ها و نوع غذا خوردن آن ها ادامه می دهیم. از آن جایی که عضو جدایی ناپذیر زندگی فرهنگی مردم گرجستان، مهمان نوازی آنان است به همین دلیل بیشتر آنان مهمانان خود را بر اساس صرف غذا و یا عصرانه به خانه های خود دعوت می کنند.

باز هم تاکید می کنیم که اگر موقعیتش را دارید، ترجیحاً دعوت آن ها را رد نکنید. به عنوان کادو هم می توانید خوراکی و یا شکلات به منزل آن ها ببرید. در واقع گرجی ها صرف غذا دور هم را فرصتی برای بودن در کنار هم و صحبت از هر دری می دانند.

یکی از اولین کلیشه هایی درباره واژه فرهنگ هر ملت در فکر همه نقش می بنند، لباس های سنتی آن کشور است. درباره لباس در فرهنگ مردم گرجستان باید بگوییم که آنها به لباس هایشان به چشم یکی از غرورهای ملی خود نگاه می کنند. لباس سنتی آنان که چوخا نام دارد، اولین سوغات یپیشنهادی هر گرجستانی به دوست خارجیش است! این لباس به قدری برای گرجی ها اهمیت دارد که مردانشان در مرنام های رسمی و عروسی ها حتما این لباس را بر تن می کنند. چوخا کتی پشمی با یقه ای بلند است که به همراه کلاهی از جنس خز که بر روی آن تزئیناتی از گلوله و خنجرهای سنتی و کوچک بر روی آن ها قرار گرفته است، پوشیده می گردد. زنان گرجی هم لباس و آرایش سنتی مخصوص به خودد را دارند. البته این لباس ها با پیشرفت نسل ها دچار تغییراتی شده اند و جوان پسندتر گشته اند.

همه گرجی ها در زمانی که به هم می رسند ضمن سلام و احوال پرسی بدون استثنا دستان یکدیگر را به گرمی فشار می دهند.

آن ها دیگر پس از ملاقات اول و زمانی که دیگر با طرف آشنا شده اند، روی گونه طرف مقابلشان را نیز می بوسند. یادتان باشد که مردم گرجستان به راحتی احساسات خود را ابراز می کنند و آن را از کسی پنهان نمی کنند پس در سفرتان به گرجستان از تماشا خشم یا اوج ناراحتی آن ها تعجب نکنید. این موضوع حتی در هنگام صحبت کردن نیز بسیار مشهود است. به طور کلی مردم عاشق برقراری ارتباط هستند و در نتیجه می توانید با آن ها اوقات خوشی داشته باشید. اگر قصد دارید تا با گرجستانی ها وارد رابطه کاری شوید به یاد داشته باشید که آن ها زیاد در گیر و دار سنت ها نیستند و به دست دادن تنها اکتفا می کنند. اما به یاد داشته باشید که کسی که جایگاه بالاتری دارد باید اول اقدام به دست دادن کند. هنگام صحبت هم باید حتما تماس چشمی داشته باشید. اگر به شهرهای کوچک تر و سنتی تر گرجستان سفر می کنید این را به یاد داشته باشید که هر کسی که کنار شما قرار بگیرد حتی اگر نشناستدتان، به گرمی با شما احوال پرسی می کنند. فرهنگ مردم در گرجستان در زمینه ازدواج نیز جالب است. در زمینه امر ازدواج گرجستانی ها اصلا خود را دچار زحمت و مشکل نمی کنند. مرنام های ازدواج آنان بسیار ساده و آسان است. آن ها پس از به جای آوردن رسمی و قانونی ازدواج، مهمانی ساده اما بسیار بزرگ را با جمعی از دوستان و خانواده های خود برگزار می کنند که بسیار زیبا و جالب است.

نکته هایی طلایی درباره فرهنگ مردم در گرجستان

  • می خواهید تا یک راز را درباره مردم گرجستان و گل ها برایتان بگوییم؟! اگر می خواهید به ملاقات دوستی گرجی بروید حتما، گل هایی که می گیرید تعدادشان از اعداد فرد باشد زیرا فرهنگ مردم در گرجستان درباره گل ها این است که گل هایی با تعداد زوج را برا مرنام ختم و خاک سپاری می برند!
  • یادتان باشد که گرجستانی ها یک رسم دیگر اساسی هم دارند. چه یک فرد گرجی به شما هدیه بدهد و چه شما به یک گرجی هدیه دهید؛ یادتان باشد که آن ها هدیه را معمولاً در حضور مهمان باز نمی کنند. با این که در این زمینه استثنا هم وجود دارد اما، شما هم اگر هدیه ای دریافت کردید در یک جمع گرجی آن را باز نکنید.
  • یادتان باشد که در صورتی که از شما پرسیدند آیا اوقات خوشی را در این کشور داشته اید، باید پاسخ مثبت دهید زیرا در غیر این صورت میزبان شما حتما آزرده می گردد.
  • اگر در خصوص آداب غذا خوردن درست به سبک به گرجستانی ها سوالی دارید، به دیگران نگاه کنید و یا حتی خیلی ساده سوال را مطرح کنید. بعلاوه سعی کنید تا آرنج خود را روی میز نگذارید. چنگال را هم در دست چپ و چاقو را در دست راست نگه دارید و همه غذای خود را هم تا به سرانجام میل کنید.
  • شاید باورتان نگردد که از قرن نهم میلادی تا سال 1920 میلادی، از چووخا بسیار در سطح جامعه گرجی استفاده می شده است.

منبع:everyculture.com

منبع: الی گشت
انتشار: 8 اسفند 1400 بروزرسانی: 8 اسفند 1400 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 655

به "تور ارزان گرجستان: همه چیز درباره فرهنگ مردم در گرجستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان گرجستان: همه چیز درباره فرهنگ مردم در گرجستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید