چگونه در سفر آب آلوده را تصفیه کنیم؟

به گزارش شهر ورزش، یکی از مواردی که سلامت مسافران در سفر را تهدید می نماید، آب های آلوده است. استفاده از آب های تصفیه نشده ممکن است باعث بیماری گردد و سفر شما را خراب کند. این مقاله به شیوه های موثر تصفیه آب در سفر می پردازد.

چگونه در سفر آب آلوده را تصفیه کنیم؟

وجود بعضی میکروب ها (مانند شیگلا، انتاموبا هیستولیتیکا، سالمونلا، کامپیلوباکتر، ژیاردیا، کریپتوزپوریدیوم، و گاهی ویبریو کلرا) در طول سفر ممکن است باعث اسهال مسافران گردد. در منطقه های که حفظ بهداشت و رعایت اصول بهداشتی سخت است، مسافران باید احتیاط و هشدارهای لازم درباره آب و غذا، شامل تصفیه آب را جدی بگیرند. مواقعی که تصفیه آب پیش از نوشیدن لازم است (مانند مسواک زدن)، حتما این کار را انجام دهید. حتی اگر در منطقه مورد نظر آب معدنی وجود داشت (چه مطمئن بودید یا احتمال می دادید) حتما سیستم تصفیه را همراه داشته باشید، چراکه ممکن است با کمبود آب روبرو شوید. علاوه براین، تصفیه آب یک عمل مثبت در راستای حفظ و نگهداری محیط زیست است، چراکه بطری های آب معدنی به محیط آسیب می زنند، اما شما می توانید همان بطری را بارها و بارها پر کنید. توجه به سلامت در سفر امری لازم است.

شیوه های مختلفی برای تصفیه آب وجود دارد که بعضی موثرتر از بقیه هستند. انتخاب شیوه ها بستگی به مقدار آلودگی آب منطقه و مقدار راحتی آن شیوه برای مسافر دارد.

شیوه های اصلی تصفیه عبارتند از:

  • جوشاندن
  • هالوژن ها (ید و کلر)
  • صافش یا فیلتراسیون

جوشاندن

با اینکه ممکن است استفاده از اجاق گاز، کتری، یا وسایل حرارتی هنگام سفر سخت یا غیرممکن باشد، اما این روش، مطمئن ترین روش محسوب می گردد. با اینکه مدت زمان های مختلفی پیشنهاد شده، اما یک دقیقه جوشیدن برای کشتن مضرترین میکروب ها کافی است. در ارتفاع بالای 2000 متر که آب در دمای پایین ترین به جوش می آید، آب باید 3 دقیقه بجوشد. این قابل قبول ترین شیوه برای مسافرانی است که قصد دیدار دوستان و آشنایی را دارند که در آن منطقه ها امکانات کافی دارند. آبی که به این روش تصفیه می گردد، باید کاملا سرد باشد و برای جلوگیری از آلودگی، روی آن پوشانده گردد.

هالوژن ها

استفاده از هالوژن ها، هم مقرون به صرفه و هم راحت است و ممکن است روش انتخابی مناسب برای مسافران همواره در سفر باشد.

کلر و نقره

قرص های کلر و نقره (در ایران قرص کلر وجود دارد، اما با توجه به جستجو در اینترنت چیزی به نام قرص نقره یافت نکردم) را در تمام مغازه هایی که لوازم مخصوص سفر می فروشند، پیدا می گردد. اگر به درستی از این قرص ها استفاده گردد، بیشتر میکروب ها از بین می فرایند، اما تاثیر زیادی بر ویروس ها و کیست ها (مانند ویروس هپاتیت A، ژیاردیا، آمیبیاز، و کریپتوزپوریدیوم) ندارد. با همه این تعریف ها، استفاده بی رویه و بیش از حد از کلر ممکن است به اندام های داخلی شما آسیب بزند.

دی اکسید کلر

دی اکسید کلر، هم به شکل قرص و هم به شکل قطره وجود دارد. قیمت آن ها مقرون به صرفه بوده و ایمن و موثر هستند. دی اکسید کلر باکتری ها، ویروس ها و کیست های موجود در آب را از بین می برد. برای کارایی بیشتر، دستورالعمل نوشته شده روی جعبه را بخوانید.

ید (که دیگر پیشنهاد نمی گردد)

سال ها، استفاده از ید برای تصفیه آب، به مسافران پیشنهاد می شد. با این حال، طبق دستورالعمل نو اتحادیه اروپا در اکتبر 2009، استفاده از ید برای این منظور ممنوع شد و از آن به بعد در اروپا برای تصفیه آب از ید استفاده نشد. علاوه بر این، دقت کنید که آب یددار برای مصرف خانم های باردار و بیماران تیروئید توصیه نمی گردد.

برق کافت نمک (سدیم کلرید)

یک سیستم دستی تصفیه آب اختراع شده است که از اکسیدان های ترکیب شده برای سالم کردن آب استفاده می نماید. این وسیله که به مقدار یک اتوماتیک است، آب شیرین را با نمک ترکیب می نماید و یک آب شور می سازد. سپس یک بار الکتریکی را از محلول می گذراند و اکسیدان هایی چون هیپوکلوریت را بوجود می آورد. پس از آن، این محلول را به آب مورد نظر اضافه می نمایند و با توجه به دستورالعمل کارخانه، همه کریپتوزپوریدیوم های غیرفعال، باکتری ها، ژیاردیا و ویروس ها از بین می فرایند.

صافش یا فیلتر کردن

صافش برای آن ها که تنها به آب های شور (مانند رودخانه ها و آبراهه ها) دسترسی دارند بسیار موثر است، زیرا ذره های ریز را از بین می برد. فیلترهای مختلف بسیاری وجود دارند که قیمت هایشان نیز فرق دارد. مقدار سوراخ های فیلتر کارایی موثر وسیله را معین می نمایند. مقدار منافذ بین 0.1 تا 1.4 میکرون، برای زدودن باکتری ها و انگل ها بسیار موثراند، اما ممکن است ویروس ها را از بین نبرد. اگر از این نوع فیلتر استفاده کردید، آب را پس از فیلتر کردن، یا بجوشانید یا از روش های شیمیایی تصفیه بهره ببرید. فیلترهای خوب ژیاردیا و کریپتوزپوریدیوم را از بین می برد. فیلترهای بسیار پیشرفته ای (از لحاظ تکنولوژی) وجود دارند که مدعی از بین بردن ویروس ها و دیگر ریزاندامگان هستند.

صافش به همراه مواد شیمیایی

بعضی فیلترهای نو، از شیوه های ضدعفونی شیمیایی، برای افزایش تاثیرگذاری، استفاده می نمایند. این فیلترها پس از چند بار استفاده باید تعویض شوند، هرچند ممکن است کار سختی به نظر برسد.

اشعه فرابنفش

مدارکی وجود دارد که نشان می دهد نور فرابنفش باعث کشته شدن باکتری ها، ویروس ها و کریپتوزپوریدیوم در آب می گردد. اثرگذاری این شیوه در تصفیه آب، بستگی به شدت اشعه و مدت زمان قرار گرفتن در معرض فرابنفش دارد. لازمه این روش وجود آب تمیز است، زیرا در صورتی که آب کدر یا حاوی ذرات بسیار زیاد باشد، کارایی آن نیز پایین می آید.

مراکز فروش امکانات

امکانات پاکسازی آب و فیلترهای آب را می توان به صورت آنلاین یا از مغازه های لوازم ورزشی، و مغازه هایی که لوازم کمپینگ می فروشند، خرید. کلر را از داروخانه های محلی نیز می توان تهیه کرد. فیلترهای تصفیه آب را با نسخه های مقرون به صرفه تر (که در سوپرمارکت ها وجود دارد) که تنها برای ازبین بردن بو و کلر از آب های خانگی است، نباید اشتباه گرفت.

منبع: کجارو / fitfortravel.nhs.uk
انتشار: 3 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 702

به "چگونه در سفر آب آلوده را تصفیه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه در سفر آب آلوده را تصفیه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید