اختصاص 3 میلیارد تومان برای خدمات حمایتی دانش آموزان با آسیب شنوایی

به گزارش شهر ورزش، تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در مصاحبه با شبکه سلامت از اختصاص 3 میلیارد تومان برای خدمات حمایتی دانش آموزان با آسیب شنوایی و تولید 1407 محتوا ویژه دانش آموزان با آسیب شنوایی در شبکه شاد خبر داد

اختصاص 3 میلیارد تومان برای خدمات حمایتی دانش آموزان با آسیب شنوایی

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این مصاحبه ضمن تبریک هفته ناشنوایان گفت: این هفته فرصتی است برای جامعه شنوا که از آن برای درک ناشنوایان و خدمت به آن ها و در راستای جامعه دوستدار انسان، جامعه بدون خطر، فراگیر و بدون مانع و عادلانه استفاده کند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی حدود 15 هزار دانش آموز با آسیب شنوایی را تحت پوشش تحصیلی قرار داده گفت: حدود 1800 معلم کار تعلیم و تربیت این دانش آموزان را در 1700 مدرسه خاص استثنایی، 20 هزار مدرسه پذیرا، 100 مدرسه مخصوص دانش آموزان آسیب دیده شنوایی و 13 مدرسه شبانه روزی بر عهده دارند .

حسینی با بیان اینکه دانش آموزان با آسیب شنوایی هرسال در برنامه سنجش شناسایی می شوند، گفت: در استان ها یک اتاق دائمی سنجش آکوستیک راه اندازی شده است و شنوایی شناس ارزیابی این دانش آموزان را انجام می دهد.

وی در ادامه گفت: دانش آموزان با آسیب شنوایی با هدف مداخله بهنگام از بدو تشخیص تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی قرار می گیرند و محتوای آموزشی زیر 4 سال شامل آموزش والدین است و پس از 4 سالگی دانش آموزان به صورت مستقل آموزش ها را دریافت می کنند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در ایام کرونا و آموزش های تلویزیونی برای دانش آموزان با آسیب شنوایی گفت: حضور 4 مترجم در برنامه های مدرسه تلویزیونی به مدت 9 ماه به میزان 1050 ساعت و حضور 3 مدرس جهت تدریس درس ریاضی و فارسی پایه اول ابتدایی دانش آموزان با آسیب شنوایی به صورت زنده به میزان 94 ساعت از جمله اقدامات در زمینه مدرسه تلویزیونی برای دانش آموزان با آسیب شنوایی در سال تحصیلی گذشته بود.

معاون وزیر با بیان آماری از محتواهای آموزشی تولید شده در سامانه شاد و شادنما برای دانش آموزان با آسیب شنوایی گفت: تهیه و تولید بیش از 1407 محتوا در دوره های پیش دبستان، ابتدایی و متوسطه اول و بارگذاری در شاد و تهیه و تولید 20 محتوا با موضوعات آموزش الفبای گویای باغچه بان، آموزش اعداد، معرفی مشاهیر و مفاخر ایران به زبان اشاره و بارگذاری در سامانه شادنما از جمله فعالیت های آموزشی سال گذشته برای دانش آموزان با آسیب شنوایی بود.

وی در خصوص مناسب سازی شبکه شاد برای دانش آموزان با آسیب شنوایی گفت: در محتواهای بارگذاری در شبکه شاد برای دانش آموزان با آسیب شنوایی معلم با زبان اشاره تدریس می کند و یا در کنار خود مترجم دارد که با زبان اشاره صحبت های معلم را ترجمه کند.

وی افزود: آموزش و پرورش استثنایی در هر استان یک پایگاه آموزش مجازی برای تولید محتوای مناسب با نیاز های دانش آموزان استثنایی ایجاد کرده است که شامل تولید محتوا برای دانش آموزان آسیب دیده شنوایی هم می شود.

حسینی با اشاره به اقدامات سازمان آموزش و پرورش در حوزه زبان اشاره گفت: آموزش زبان اشاره به 4 هزار و 837 نفر از نفر از معلمین، والدین و پرسنل دستگاه های اجرایی در 110 کارگاه، تربیت 67 مدرس زبان اشاره در سطح استان ها و تهیه و تولید فیلم های آموزش بیش از 1200 واژه دوره ابتدایی با زبان اشاره از جمله این اقدامات است.

وی افزود: در سال گذشته برای 10 درصد معلمان دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش زبان اشاره در بسته آموزش های چندمهارتی قرار داده شده بود و این آموزش ها برای 15 درصد معلمان محقق شد.

معاون وزیر با اشاره به تالیف و مناسب سازی کتب درسی افزود: تألیف 14 جلد و مناسب سازی 50 جلد کتاب درسی، تألیف 7 جلد کتاب زبان آموزی و جمله سازی دوره ابتدایی، تألیف 7 جلد راهنمای معلم زبان آموزی و جمله سازی دوره ابتدایی و تألیف بیش از 20 واحد کار دوره پیش دبستانی از اقدامات آموزش وپرورش استثنایی در زمینه تعلیم و تربیت دانش آموزان با آسیب شنوایی است.

حسینی با اشاره به تهیه و تولید بسته و رسانه های آموزشی ویژه دانش آموزان با آسیب شنوایی گفت: تهیه و تولید 3 درس افزار زبان انگلیسی پایه هفتم، هشتم و نهم، تهیه و توزیع درس افزار آموزش واژگان کتاب فارسی اول دبستان به زبان اشاره و آموزش الفبای گویای باغچه بان، طراحی و توسعه نرم افزار و وب اپلیکیشن فرهنگ 1200 واژه دوره ابتدایی به زبان اشاره، تدوین و بازنگری محتواهای پیش دبستان و تدوین بروشورهای آموزشی و راهنمای معلم تربیت شنیداری و تدوین راهنمای تسهیل در گفتار از جمله فعالیت های انجام شده در حوزه تولید بسته و رسانه های آموزشی ویژه دانش آموزان با آسیب شنوایی است.

حسینی با بیان اینکه توسعه آموزش های فنی حرفه ای برای ناشنوایان و کم شنوایان از برنامه های جدی سازمان آموزش و پرورش استثنایی است گفت: اجرای طرح آموزش همراه با تولید در هنرستان ها، ایجاد نمایشگاه دائمی فروش محصولات تولیدی دانش آموزان، اختصاص 4 میلیارد تومان برای تجهیز کارگاه های هنرستان ها از جمله اقدامات در زمینه تحصیل دانش آموزان استثنایی بویژه ناشنوایان در هنرستان ها است.

وی افزود : آموزش و پرورش استثنایی 50 هنرستان و 74 کارگاه دارد و بیش از 900 دانش آموز در 36 رشته مهارتی تحصیل می کنند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ارائه خدمات حمایتی به دانش آموزان استثنایی بویژه دانش آموزان با آسیب شنوایی را از برنامه های سالانه آموزش و پرورش استثنایی دانست و گفت: در 18 آیتم خدمات حمایتی به دانش آموزان استثنایی ارائه می شود که کمک هزینه خرید و تعمیر سمعک و کاشت حلزون از جمله این خدمات است.

وی افزود: در سال جاری 7 میلیارد اعتبار برای خدمات حمایتی دیده شده است که 3 میلیارد آن به دانش آموزان آسیب دیده شنوایی اختصاص خواهد یافت.

وی در خاتمه گفت: در شورای سازمان آموزش و پرورش استثنایی سه گروه به 7 گروه تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی اضافه شده است و دانش آموزان با آسیب گفتار و زبان تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی قرار خواهند گرفت.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 519

به "اختصاص 3 میلیارد تومان برای خدمات حمایتی دانش آموزان با آسیب شنوایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختصاص 3 میلیارد تومان برای خدمات حمایتی دانش آموزان با آسیب شنوایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید