افزایش 9 درصدی مصرف بنزین در سال 1402

به گزارش شهر ورزش، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآرده های نفتی از افزایش 9 درصدی مصرف بنزین از ابتدای سال 1402 اطلاع داد و گفت: عرضه نظام مند بنزین نیازمند استفاده مردم از کارت سوخت شخصی است.

افزایش 9 درصدی مصرف بنزین در سال 1402

به گزارش ایسنا، علی اکبر نژادعلی با بیان اینکه از ابتدای فرودین ماه تا 19 فروردین ماه، به طور میانگین 111 میلیون و 300 هزار لیتر بنزین در سراسر کشور مصرف شده است که این عدد نسبت به مدت مشابه پارسال (یکم تا نوزدهم فروردین ماه 1401) با ثبت میانگین مصرف روزانه 102 میلیون لیتر بنزین، 9 درصد افزایش مصرف را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: روز شنبه (نوزدهم فروردین ماه) نزدیک به 108 میلیون و 300 هزار لیتر بنزین در کشور توزیع شده که با توجه به ذخیره سازی های مناسب انبارهای نفت قابل تأمین است و فراوریات پالایشی نیز اندازه مصرف را هم پوشانی می نماید، اما با وجود هم ترازی بین فراوری و مصرف، این اندازه مصرف قابل تأمل و احتیاجمند این است که با توجه به افزایش بی رویه مصرف، مردم همراهی بیشتری در صرفه جویی و مدیریت مصرف داشته باشند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تأکید کرد: یکی از بزرگ ترین افتخارات صنعت نفت این بود که با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس تبدیل به صادرنماینده بنزین شدیم، اما فراوری هر روزه خودروهای نو، افزایش سن خودروهای موجود و خارج نشدن خودروهای فرسوده از تردد جاده ای، سبب افزایش بی رویه مصرف سوخت شده است.

نژادعلی با اشاره به برنامه ریزی های گسترده برای توزیع مطلوب سوخت در ایام نوروز سال جاری گفت: از 20 اسفندماه 1401 با تشکیل ستادی ویژه، اقدام هایی نظیر ظرفیت سازی مناسب انبارهای نفت، اعزام گروه های مختلف نظارتی و پایشی به جایگاه های سوخت و انجام آموزش های لازم برای برطرف چالش ها، پایش موجودی منطقه ها و اطلاع رسانی به منطقه ها برای تأمین و ارسال به موقع سوخت به مجاری عرضه صورت پذیرفت که خوشبختانه هیچ جایگاهی در این ایام با کمبود سوخت روبه رو نبود.

وی با اشاره به ثبت رکورد بی سابقه مصرف سوخت در تاریخ توزیع فرآورده کشور در روز 29 اسفندماه با ثبت عدد 144 میلیون و 300 هزار لیتر اعلام کرد: توزیع بنزین در روز 29 اسفندماه سال 1401 در مقایسه با مدت مشابه پارسال (29 اسفندماه 1400) افزایش 27 درصدی نشان می دهد.

نوروز سال جاری مصرف بنزین در برخی از شهرستان ها بیش از یک میلیون لیتر رشد یافت

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با اشاره به اینکه در برخی از شهرستان ها، مصرف روزانه بنزین کشور بیش از پیش بینی های اجرا شده رشد داشت، گفت: مصرف بنزین نوروزی، در برخی از استان ها برای نمونه در استان فارس، نسبت به اندازه مصرف در حالت عادی، در ایام نوروز تا دو برابر افزایش داشت و در برخی از روزها تا 10 میلیون لیتر در روز هم رسیده بود.

نژادعلی با اشاره به اینکه از نظر حجم توزیع منطقه ها تهران، اصفهان، مشهد و کلانشهرها رکورددار هستند، اضافه کرد: رشد دائمی اندازه مصرف با توجه به افزایش روزافزون خودروها و افزایش عمر خودروها و نزدیک شدن به ایام تابستان پیش رو احتیاجمند مدیریت ویژه است.

لزوم استفاده از کارت سوخت شخصی به منظور بهبود نظام توزیع

وی با اشاره به ملزم شدن وزارت نفت جهت ساماندهی کارت های آزاد جایگاه داران تا انتها نیمه نخست سال جاری در قانون بودجه 1402 گفت: با جمع آوری کارت های سوخت آزاد جایگاه داران، تغییری در اندازه سهمیه و روند عرضه بنزین به مردم اتفاق نخواهد افتاد، بلکه به همان اندازهی که افراد با استفاده از کارت سوخت آزاد، سوختگیری می کردند، می توانند به وسیله کارت سوخت شخصی خود سوختگیری نمایند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با تأکید بر اینکه تمامی درخواست های صدور کارت سوخت المثنی مربوط به پارسال تحویل و آنالیز درخواست های تازه نیز روزآمد شده است، گفت: لازم است هموطنان عزیز به منظور بهبود نظام توزیع سوخت در کشور، برای سوختگیری در جایگاه های عرضه سوخت، تنها از کارت سوخت شخصی خود استفاده نمایند.

نژادعلی با تأکید بر لزوم مراقبت از کارت هوشمند سوخت شخصی با توجه به هزینه های فراوری و صدور کارت ها و واردات تراشه مربوط به این کارت ها گفت: سهمیه قیمت اول و دوم (آزاد) به اندازه کافی در کارت های سوخت شخصی ماهانه شارژ می گردد و امیدواریم فرهنگ استفاده از کارت سوخت شخصی شکل بگیرد.

وی اظهار کرد: استفاده از کارت سوخت شخصی افزون بر بهینه سازی فرآیندهای عرضه، به جمع آوری اطلاعات دقیق از اندازه احتیاج روزانه و ماهانه هموطنان و رقم مصرف گروه های متفاوت خودرو منجر می گردد و از این طریق مدیریت توزیع و تحویل سوخت تسهیل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی توضیح داد: کارت سوخت اضطراری همچنان در جایگاه ها موجود خواهد بود و در صورتی که سهمیه نخست و دوم فردی در موارد استثنا انتها یافته باشد، یا مالک در مواردی کارت خود را فراموش نموده باشد، می تواند از کارت هوشمند سوخت اضطراری استفاده کند، اما این موضوع لازم است که همه مردم به سمت استفاده از کارت سوخت هوشمند شخصی حرکت نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 23 فروردین 1402 بروزرسانی: 23 فروردین 1402 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 912

به "افزایش 9 درصدی مصرف بنزین در سال 1402" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 9 درصدی مصرف بنزین در سال 1402"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید