آنالیز هارد اکسترنال رومیزی وسترن دیجیتال My Book؛ بادوام و مطمئن!

به گزارش شهر ورزش، در این مطلب به آنالیز هارد اکسترنال رومیزی وسترن دیجیتال My Book مدل 8 ترابایتی می پردازیم؛ یک هارد سریع، بادوام، زیبا و محبوب بین کاربران.

آنالیز هارد اکسترنال رومیزی وسترن دیجیتال My Book؛ بادوام و مطمئن!

یکی از محبوب ترین برندهای فراورینماینده هارد اکسترنال در دنیا، وسترن دیجیتال است؛ شرکتی پرآوازه با محصولات بسیار متنوع در دسته حافظه های ذخیره سازی. از هارد اکسترنال گرفته تا SSD، این شرکت حافظه های زیادی در سبد محصولاتش دارد که تقریبا می توان گفت همه هم از کیفیت آن ها راضی هستند. در این مطلب اما قصد داریم به یکی از برترین و محبوب ترین هاردهای رومیزی این شرکت یعنی هارد اکسترنال رومیزی وسترن دیجیتال My Book مدل 8 ترابایتی بپردازیم؛ هاردی با سرعت بسیار بالا، کیفیت ساخت مثال زدنی، ابعاد مناسب و دوام بالا که می تواند احتیاج شما را در آرشیو اطلاعات ضروری به سادگی رفع کند.

هارد اکسترنال رومیزی چیست و چه تفاوتی با هارد اکسترنال معمولی دارد؟

تفاوت اصلی بین هارد اکسترنال رومیزی و هارد اکسترنال معمولی در نوع استفاده و شکل طراحی آن ها است:

  1. شکل ظاهری: هارد اکسترنال رومیزی اغلب به صورت بزرگ تر و سنگین تر با طراحیی شبیه به یک دستگاه رومیزی فراوری می گردد. آن را می توان روی میز یا سطح صاف دیگری قرار داد. از طرفی، هارد اکسترنال معمولی به طور عمومی کوچکتر، سبک تر و قابل حمل تر است و معمولاً برای حمل در جیب یا کیف استفاده می گردد.
  2. تغذیه برق: هارد اکسترنال رومیزی به طور معمول از منبع تغذیه برق جداگانه برای کارکرد خود استفاده می نماید. به عبارت دیگر، برای استفاده از آن احتیاج به اتصال آن به برق مستقیم است. اما هارد اکسترنال معمولی معمولاً به وسیله کابل USB به کامپیوتر یا دستگاه دیگر متصل می گردد و احتیاجی به تغذیه جداگانه ندارد و به وسیله کابل USB برق مورد احتیاج خود را تأمین می نماید.
  3. ظرفیت ذخیره سازی: به طور کلی، هاردهای اکسترنال رومیزی دارای ظرفیت ذخیره سازی بیشتری نسبت به هاردهای اکسترنال معمولی هستند. به عبارت دیگر، هارد اکسترنال رومیزی اغلب در ظرفیت های بالاتر مانند، 4 ترابایت، 6 ترابایت، 8 ترابایت و حتی بیشتر قابل تهیه است. هارد اکسترنال معمولی نیز در ظرفیت های کمتری فراوری می شوند.
  4. استفاده و کاربردها: به علت مقدار بزرگتر و طراحی رومیزی، هارد اکسترنال رومیزی به عنوان یک واحد ذخیره سازی دائمی و بیشتر در محل کار یا منزل استفاده می گردد. این نوع هاردها معمولاً برای پشتیبان گیری از اطلاعات، ذخیره فیلم ها، عکس ها و فایل های بزرگ استفاده می شوند. از طرف دیگر، هاردهای اکسترنال معمولی بیشتر برای حمل و نقل آسان و موقتی اطلاعات در سفرها، جابجایی بین دستگاه ها و به اشتراک گذاری فایل ها با دیگران استفاده می شوند.

چرا به هارد اکسترنال رومیزی احتیاج داریم؟

پاسخ این پرسش با توجه به بیان تفاوت های این نوع هاردها با هاردهای اکسترنال معمولی تقریبا معین شده است. به صورت کلی این هاردها به خاطر فضای بیشتری که در اختیار شما قرار می دهند، گزینه بسیار بهتری برای ذخیره سازی اطلاعات حجیم به حساب می آیند. مزیت خاص دیگری در مقایسه با هارد معمولی برای این مدل از هاردها وجود ندارد که بخواهد ارزش خرید آن ها را به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

آنالیز هارد اکسترنال رومیزی وسترن دیجیتال My Book مدل 8 ترابایتی

قیمت

وسترن دیجیتال برندی نیست که محصولات خود را با قیمت بالایی راهی بازار کند. معمولا حافظه های ذخیره سازی این شرکت علی رغم بهره مندی از امکانات متعدد، بسیار خوش قیمت و در محدوده توانایی کاربران هستند. هارد اکسترنال رومیزی وسترن دیجیتال My Book مدل 8 ترابایتی هم یکی از همین محصولات است که با قیمت تقریبا 170 پوند در بازار انگلستان و 150 دلار در بازار آمریکا به فروش می رسد. در بازار ایران هم این هارد در زمان نگارش این مطلب در محدوده 9 میلیون تومان قرار گرفته است تا بدین ترتیب تقریبا به ازای هر ترابایت، 1 میلیون و 300 قیمت داشته باشد.

طراحی هارد اکسترنال رومیزی وسترن دیجیتال My Book مدل 8 ترابایتی

هارد اکسترنال رومیزی وسترن دیجیتال My Book مدل 8 ترابایتی از لحاظ طراحی یک هارد کاملا معمولی اما مقاوم و بادوام است. این هارد همانطور که از اسمش پیداست، دقیقا شبیه به یک کتاب طراحی شده و به صورت عمودی روی میز کار شما قرار می گیرد. ظاهر هارد به گونه ای است که می توان کیفیت بالای ساخت را در همان نگاه نخست متوجه شد. با ابعاد 6.7 × 5.5 × 1.9 اینچ و وزن بالغ بر 1.3 کیلوگرم، این هارد اصلا سبک و کوچک نیست و در نتیجه پیشنهاد می گردد روی همان میز کار شما باقی بماند. البته باید مراقب باشید بعد از جدا کردن لایه محافظ، گرد و خاک زیاد به آن نرسد چون به شدت جاذب گرد و غبار است. پیشنهاد می گردد پس از استفاده آن را درون یک کیف یا میز قرار دهید. در این بخش نمی توان ایراد خاصی به این محصول وارد کرد چرا که کاملا به گونه ای است که با توجه به نامش از آن انتظار داریم.

راه اندازی

راه اندازی هارد اکسترنال رومیزی وسترن دیجیتال My Book مدل 8 ترابایتی اصلا کار سختی نیست. در بالا به این نکته اشاره کردیم که این نوع هاردها به خاطر ظرفیت بالا و مقدار بزرگی که دارند، به یک منبع تغذیه متفاوت احتیاج دارند که این هارد هم از قاعده مستثنی نیست. فقط کافی است آن را به وسیله کابل برقی که درون بسته بندی آن قرار گرفته است به برق متصل نموده و کابل USB را هم به سیستم وصل کنید. از آن جایی هم که هیچ کلید پاوری روی آن تعبیه نشده، در نتیجه شما وقتی هارد را به سیستم متصل می کنید، بلافاصله آن را در حالت آماده به کار دریافت خواهید کرد. احتیاجی به هیچ CD یا نرم افزار درایور خاصی هم برای استفاده از این محصول نخواهید داشت.

در کنار پورت مایکرو USB-B و پاور، یک پورت دیگر هم روی این محصول تعبیه شده که قفل Kensington نام دارد. با استفاده از این سوکت، شما هارد خود را از لحاظ فیزیکی، ایمن خواهید کرد. از آن جایی که این محصول برای استفاده با سیستم طراحی شده، در نتیجه کابل USB نسبتا بلندی هم دارد که به سادگی می توان آن را از روی میز به کلید برق و پشت سیستم متصل کرد. به صورت پیش فرض این هارد با فرمت exFAT به دستتان می رسد تا کامپیوترهای تازه و مک بتوانند به صورت مستقیم اطلاعات درون آن را بخوانند. یک درایو با نام WD Discovery هم درون آن وجود دارد که آماده نصب است و با نصب آن، تمام فرایند راه اندازی به اتمام می رسد.

سخت افزار

همانطور که اشاره شده، مدلی که در این مطلب در حال آنالیز آن هستیم از 8 ترابایت حافظه داخلی بهره می برد و اینطور که به نظر می رسد، یک دیسک وسترن دیجیتال قرمز هم درون این جعبه بزرگ قرار گرفته است. این نوع دیسک ها برای افراد و یا سازمان هایی طراحی می شوند که به هاردهایی با طول عمر بسیار بالا احتیاج دارند و در عین حال می خواهند کمترین مصرف انرژی و داغ شدن را شاهد باشند. آنچه که هاردهای قرمز برایش طراحی نشده اند، سرعت بسیار بالاست. البته در مقایسه با هاردهای معمولی، سرعتی که این هارد ارائه می نماید واقعاً قابل قبول است ولی اگر سیستم شما SSD دارد، قطعا هارد اکسترنال رومیزی وسترن دیجیتال My Book مدل 8 ترابایتی برایتان یک هارد کند خواهد بود. حال پرسشی که به وجود می آید این است که این هارد با چه سرعتی اطلاعات را انتقال می دهد؟

سرعت انتقال اطلاعات در هارد اکسترنال رومیزی وسترن دیجیتال My Book مدل 8 ترابایتی

طبق تست های انجام شده روی این هارد، از لحاظ سرعت شرایط مبه وسیلهی را شاهد بودیم. این هارد وقتی به پورت USB 3.2 Gen 1 سیستم متصل شد، توانست سرعت خواندن 190 مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن 180 مگابایت بر ثانیه را در بیشترین حالت ممکن به ثبت برساند. توجه کنید که این سرعت ها، بیشترین سرعتی هستند که در طول فرایند انتقال اطلاعات، این هارد توانست به آن ها دست پیدا کند. در نتیجه در استفاده واقعی بسته به دلایل مختلف از جمله نوع پورت اتصالی، هاردی که فرایند انتقال به آن یا از آن صورت می گیرد و…، سرعت متفاوتی را شاهد باشید.

با این حال حتی در بیشترین حالت هم سرعت هارد اکسترنال رومیزی وسترن دیجیتال My Book مدل 8 ترابایتی معادل نصف سرعتی است که یک SSD آن هم با رابط SATA و به وسیله USB 3.0 ارائه می نماید. بعلاوه اگر آن را با یک SSD از نوع NVMe مقایسه کنیم، با سرعتی معادل یک پنجم سرعت آن روبرو می شویم که رقم قابل توجهی است. اما خبر خوب اینجاست که هاردهای SSD آنقدر گران هستند که برای خیلی ها ارزش خرید ندارند و از طرفی در مقایسه با هاردهای همرده نظیر سیگیت، این هارد وسترن دیجیتال توانسته بهتر ظاهر گردد.

اگر یک سیستم گران قیمت با کلی اطلاعات با ارزش دارید که می خواهید تمام آن اطلاعات را در هارد اکسترنال رومیزی وسترن دیجیتال My Book مدل 8 ترابایتی پشتیبان بگیرید، باید ساعت ها منتظر بمانید چون فایل های سیستمی معمولا کوچک هستند و وقتی در فرایند انتقال، سر و کارمان با فایل های اینچنینی باشد، سرعت انتقال به شکل قابل توجهی افت می نماید. برای جلوگیری از این اتفاق، پیشنهاد می گردد اپلیکیشنی را نصب کنید که فرایند پشتیبان گیری در آن فقط روی فایل هایی که تغییر نموده اند متمرکز باشد که اپلیکیشن پشتیبان گیری خود وسترن دیجیتال چنین قابلیتی را ارائه می نماید.

ضعفی که این هارد اکسترنال رومیزی دارد این است که به صورت لحظه ای و دینامیکی، اطلاعات را پشتیبان گیری نمی نماید، بلکه این کار را ساعتی یا روزانه انجام می دهد که چنین قابلیتی شاید خیلی از لحاظ امنیتی برای کسانی که در هر لحظه اطلاعات مهمی در سیستم شان رد و بدل می گردد مناسب و ایدئال نباشد. اگر می خواهید امنیت سیستم شما در لحظه تأمین باشد و در صورت بروز هرگونه مسئله ای، شما هیچ اطلاعاتی را از دست ندهید، هارد اکسترنال رومیزی وسترن دیجیتال My Book مدل 8 ترابایتی نمی تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

رقبا

در بازار، رقبای زیادی برای هارد اکسترنال رومیزی وسترن دیجیتال My Book مدل 8 ترابایتی وجود ندارد که از لحاظ ارزش خرید بتوانند آن را به چالش بکشند. برترین و اصلی ترین رقیب این هارد مثلا سیگیت دسکتاپ 8 ترابایتی STGY8000400 است که در واقع همان سرعت و کیفیت (اندکی کمتر) را با قیمتی کمتر ارائه می نماید. در واقع شما با خرید نماینده سیگیت تفاوت محسوسی را بین عملکرد این دو هارد احساس نخواهید کرد.

اگر هم در بین محصولات خود وسترن دیجیتال در پی یک جانشین برای هارد اکسترنال رومیزی وسترن دیجیتال My Book مدل 8 ترابایتی می شد، می توانیم مدل مقرون به صرفه تر Elements Desktop Drive را به شما معرفی کنیم؛ هاردی با ظاهری نه به زیبایی این مدل، بدون هیچ نرم افزار خاصی و ابعاد کوچک تر. البته تفاوت قیمت به گونه ای است که فقط در صورت خرید چندین هارد به صورت یکجا است که Elements Desktop Drive ارزش خرید بیشتری پیدا می نماید در غیر این صورت اگر فقط یک هارد می خواهید، نمی توان خیلی روی گزینه دیگری حساب کرد.

با این حال می توان با کمی جست و جو، رقبای خوبی هم برای نماینده مجذوب نماینده وسترن دیجیتال پیدا کرد. برای مثال، سیگیت Backup Plus Hub با ظرفیت 8 ترابایت که از لحاظ قیمتی تقریبا در محدوده همان هارد اکسترنال رومیزی وسترن دیجیتال My Book مدل 8 ترابایتی قرار گرفته است و از دو پورت USB 3.0 برای شارژ و اتصال به سیستم بهره می برد. یک اپلیکیشن پشتیبان گیری هم به صورت رایگان درون خود محصول قرار گرفته است که کار شما را برای پشتیبان گیری آسوده می نماید.

سخن پایانی؛ آیا هارد اکسترنال رومیزی وسترن دیجیتال My Book مدل 8 ترابایتی ارزش خرید دارد؟

آنچه که در این آنالیز در رابطه با این هارد متوجه شده ایم این است که راه اندازی آن اصلا کار سخت و پیچیده ای نبوده و به سادگی اتصال یک کابل به برق و سیستم است. روی این محصول پورت USB 3.0 Type-A قرار گرفته که از لحاظ سازگاری، عملا هیچ مسئله ای با انواع و اقسام سیستم ها ندارد و این یعنی سرعت راه اندازی این هارد فقط به سرعت شما در اتصال کابل ها بستگی دارد.

بعلاوه می توان از کیفیت ساخت بالای این محصول هم به عنوان یکی از نقاط قوت آن یاد کرد. یک هارد اکسترنال که برای اهداف مهمی نظیر پشتیبان گیری فایل های مهم و اطلاعات ضروری یک سیستم مورد استفاده قرار می گیرد، احتیاج است که کیفیت ساخت و دوام بالایی داشته باشد که خوشبختانه هارد اکسترنال رومیزی وسترن دیجیتال My Book مدل 8 ترابایتی این قابلیت را به لطف باکس قدرتمند و باکیفیتی که درون آن قرار گرفته دارد. این یعنی شما به سادگی نمی توانید این هارد را خراب کنید. بعلاوه این هارد ظاهر زیبا و شکیلی هم دارد؛ دو رنگ تیره و کاملا ساده با خطوط مورب در قسمت بالا و دریچه ای برای جلوگیری از داغ شدن در قسمت بالای دستگاه که سبب شده نماینده وسترن دیجیتال در عین سادگی، کاملا زیبا و باوقار جلوه کند.

مسئله ای که ممکن است افراد حرفه ای با اطلاعات فوق مهم با این هارد داشته باشند این است که برای حفاظت از اطلاعات، سیاست تک درایو در پیش گرفته شده است. به عبارتی ساده تر، این هاردها بر پایه مکانیزم فیزیکی کار می نمایند و هر لحظه ممکن است با مشکل روبرو شوند. اگر این اتفاق برای هارد اکسترنال رومیزی وسترن دیجیتال My Book مدل 8 ترابایتی رخ دهد، شما عملا اطلاعات خود را از دست خواهید داد یا اگر هم اینطور نگردد، باید زحمت زیادی برای برگشت آن ها بکشید. بنابراین پیشنهاد می گردد اگر اطلاعات خیلی مهمی دارید، علاوه بر پشتیبان گیری آن درون این هارد، یک جای دیگر هم حتما از آن پشتیبان بگیرید تا بتوانید در صورت بروز هرگونه مشکی، روی فایل دوم حساب کنید.

مشکل دوم هم عدم بهره مندی از قابلیت پشتیبان گیری لحظه ای است. این یعنی سیستم شما فقط می تواند هر چند ساعت یک بار یا هر چند روز یک بار اطلاعات مهم را درون این هارد پشتیبان بگیرد. این قابلیت خوب هست اما اگر در کمتر از یک ساعت، اطلاعات مهمی در سیستم شما رد و بدل گردد که احتیاج باشد از آن ها پشتیبان بگیرید، این هارد چنین قابلیتی را به شما نمی دهد و در نتیجه خرید آن برای کسانی که اهمیت اطلاعات شان بسیار بالاست، یک ریسک محسوب می گردد.

کاربران به خاطر سرعت نه چندان بالای این هارد هم شاید از شرکت سازنده گله مند باشند. اگرچه مکانیزم طراحی هارد به گونه ای است که نباید هم از آن انتظار بالایی داشت اما وسترن دیجیتال می توانست در آن از سیستم کشینگ SSD استفاده کند. هرچند این اقدام شرکت سازنده بیشتر به خاطر پایین نگه داشتن قیمت و بعلاوه بادوام تر بودن دستگاه بوده است. در نتیجه شما با از دست دادن یک قابلیت، دو قابلیت مهم دیگر را به دست می آورید. اینجاست که احتیاجتان، انتخاب را به شما دیکته می نماید.

انتظار می رود در نسل های بعد، وسترن دیجیتال به این سری از هاردهای خود رابط USB 3.2 نسل 2 را اضافه کند. هرچند این مدل با اتصال معمولی خود، با بیشتر سیستم ها سازگاری دارد و با عدم بهره مندی از امکانات اضافه، قیمت نهایی نسبتا معقولی هم دارد. به صورت کلی با این هارد، اطلاعات نسبتا مهم شما به برترین شکل ممکن حفظ و ایمن خواهند بود؛ اما هرچه اهمیت آن ها بیشتر می گردد، دلایل شما برای عدم خرید این دستگاه هم قوی تر خواهد بود.

نام محصولهارد اکسترنال رومیزی وسترن دیجیتال My Book مدل 8 ترابایتی
سرعت خواندن و نوشتن5 / 10
سهولت استفاده9 / 10
سهولت جابجایی3 / 10
امتیاز کلینسبتا خوب

نکات مثبت

  • قیمت بسیار مناسب به ازای حجم دریافتی
  • سازگاری با طیف وسیعی از سیستم ها
  • عملکرد عالی در مقایسه با هاردهای HDD
  • کیفیت ساخت بالا
  • دوام بالای هارد

نکات منفی

  • سرعت نه چندان زیاد
  • عدم بهره مندی از قابلیت های خاص برای پشتیبان گیری ایمن
  • اپلیکیشن پشتیبان گیری معمولی و ابتدایی
  • برای کسانی که اطلاعات لحظه ای و مهمی دارند، مناسب نیست

توجه داشته باشید این هارد هم اکنون در ظرفیت های 4/6/8/12/14/16/18/22 ترابایت هم در دسترس قرار گرفته است که با مراجعه به صفحه زیر می توانید مدل مورد نظر را انتخاب کنید.

حال شما بگویید، آیا هارد اکسترنال رومیزی وسترن دیجیتال My Book مدل 8 ترابایتی ارزش خرید دارد؟

آیا هارد اکسترنال رومیزی وسترن دیجیتال My Book ارزش خرید دارد؟

بله

خیر

منبع: TechRadar

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 19 تیر 1402 بروزرسانی: 19 تیر 1402 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 949

به "آنالیز هارد اکسترنال رومیزی وسترن دیجیتال My Book؛ بادوام و مطمئن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز هارد اکسترنال رومیزی وسترن دیجیتال My Book؛ بادوام و مطمئن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید