تایر خودرو گران می گردد
به گزارش شهر ورزش، بنا بر گفته سخنگوی انجمن تایرسازان ایران، تایر خودرو گران می گردد. این افزایش قیمت چقدر است و از چه زمانی اعمال می گردد؟ جزییات مصوبه ممنوعیت واردات تایر خودرو چیست و چه تاثیری بر بازار خواهد گذاشت؟
خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: تایر خودرو در سالیان اخیر محل بحث و جدل بسیاری بوده است که مهمترین آن ها افزایش قیمت، نایاب شدن، مسائل عرضه تایرهای دولتی و ممنوعیت ورود تایرهای خارجی برای بعضی سایزهای تایر است.
تایر خودرو از جمله لوازم مصرفی هر خودرو است که با بحث ایمنی و کیفیت سواری ارتباط مستقیم دارد.
بعلاوه افزایش قیمت آن مالکان تاکسی ها، وانت ها، خودروهای کار و … که موعد تعویض تایرهایشان بسیار سریع تر از خودروهای شخصی فرا می رسد، را متحمل ضرر بیشتری می نماید.
افزایش قیمت تایر
مصطفی تنها سخنگوی انجمن فراورینمایندگان تایر در ایران، به خبرنگاران گفت: از شهریور ماه امسال (1400) قیمت تایر خودرو پانزده درصد افزایش خواهد داشت.
مدتی است که درخواست افزایش قیمت تایر از سوی تایرسازان مطرح شده و ظاهرا حالا خواسته هایشان محقق شده است و قیمت تایر خودرو افزایش خواهد یافت.
تایر خودرو از جمله لوازم مصرفی استراتژیک در هر خودرو است، زیرا قیمت آن همیشه قابل توجه بوده، همه خودروها دیر یا زود مجبور به تعویض آن خواهند شد و هر خودرو به چهار عدد از آن احتیاج دارد.
اگر افزایش قیمت تایر با افزایش نرخ کرایه های تاکسی، کرایه وانت ها، کامیون ها و… همراه نباشد مالکان خودروهای مذکور دیرتر اقدام به تعویض تایر می نمایند.
با توجه به اهمیت تایرهای خودرو در ایمنی خودرو و راه ها، تایرهای فرسوده باعث بروز فجایعی می گردد که بارها شاهد آن بوده ایم.
تایر خودرو گران می گردد
شرایط فعلی بازار و ثبت نام تایر دولتی
به گفته مصطفی تنها، در حال حاضر بازار با انباشت مازاد تایر و افزایش عرضه روبرو شده است و بسیاری از فروشندگان تایر اجناس خود را زیر قیمت می فروشند تا پولشان نقد گردد و مصرف نمایندگان هم بیشتر از همین طریق خرید خود را انجام می دهند و کمتر در پی تهیه تایر دولتی هستند.
اما برای ثبت نام و خرید تایر دولتی، متقاضیان باید با در دست داشتن اصل کارت ملی به نمایندگی های مجاز عرضه تایر دولتی مراجعه نمایند.
راه دیگر، آن است که با مراجعه به وب سایت تایرسازان ثبت نام خود را انجام دهند و مدارک مورد احتیاج را روی سایت شرکت آپلود نمایند.
در حال حاضر قیمت لاستیک متعادل شده است و زیر قیمت هم می توان آن را خریداری کرد.
به نظر می رسد پس از اجرایی شدن مصوبه وزارت صمت مبنی بر ممنوعیت واردات تایرهای سایز 13 تا 15، تایرسازان فراوری خود را افزایش داده اند.
از طرفی هنوز هم تایرهای خارجی وارداتی که مربوط به قبل از مصوبه ممنوعیت واردات بوده است در بازار پیدا می گردد، اما می توان پیش بینی کرد با اتمام موجودی تایرهای خارجی انحصار به دست فراوری نمایندگان داخلی می افتد و تایر خودرو گران می گردد و پانزده درصد افزایش قیمت، احتمالا کوک کردن ساز آن است.
ممنوعیت واردات تایر برای سایز های 13 تا 15
چندی پیش دولت تصمیم گرفت تا واردات لاستیک های سایز 13 تا 15 که پر مصرف ترین گروه در میان تایرها هستند را ممنوع کند چرا که تایرسازان داخلی در زمینه فراوری این سایزها به خودکفایی رسیده اند.
خودروهای خانواده پراید، پژو، سمند، دنا، وانت پیکان، وانت آریسان و بیشتر خودروهای سدان چینی از این سایزها استفاده می نمایند.
هرچند سطح کیفی تایرهای ساخت داخل نسبت به سال های گذشته افزایش چشم گیری داشته است، اما هنوز هم فاصله زیادی با برندهای مطرح جهانی وجود دارد.
به عبارت دیگر، اگر مصرف نماینده ای قصد خرید تایر خارجی برای بالا بردن راندمان سواری خودروی خود در سایزهای فوق را داشته باشد، از این پس باید به تایرهای ایرانی بسنده کند که هنوز قابل قیاس با برندهای مطرح جهانی نیستند.
بعضی از کارشناسان هم مدعی هستند تایرهای فراوری ایران هنوز نمی تواند استانداردهای بین المللی را پاس کند.
لذا این ممنوعیت واردات برای این گروه های پر مصرف به زودی می تواند تبدیل به یک انحصار به نفع تایرسازان داخلی گردد که قطعا خوشایند نیست.
توان فراوری تایرسازان داخلی
مصطفی تنها می گوید: در سال های اخیر صنعت تایرسازی ایران پیشرفت زیادی داشته است و در حال حاضر تایرسازان ما توان فراوری انواع تایر سواری های سنگین، سبک و موتورسیکلت را دارند. حتی یک شرکت تایرسازی پیروز به ساخت تایرهای سایز 20 برای کراس اوورها یا SUV ها شده است که در حال حاضر با خودروسازان قرار داد دارد تا لاستیک های خودروهای صفر کیلومتر آنان را تامین کند. هر چند تحریم ها باعث ایجاد اختلال در واردات ماشین آلات، مواد اولیه و انتقال تکنولوژی شده است
منبع: بیت ران