تاکسی های اینترنتی که مشکل پول خرد را حل کردند

به گزارش شهر ورزش، در جهان اما این مشکل را به گونه دیگری حل نموده اند. راه حل جهان برای حل این مشکل همکاری شرکت های پرداخت اینترنتی با تاکسی های اینترنتی است. به این ترتیب که کاربران یک تاکسی اینترنتی می توانند از اعتبار خود هم کرایه تاکسی اینترنتی را به صورت آنلاین پرداخت نمایند و هم کرایه تاکسی را. این راه حل همشکل وجود چند کیف پول و شارژ همزمان آنها را راحت تر نموده. کاربران تاکسی اینترنتی حساب اعتباری خود را شارژ می نمایند و هر گاه از تاکسی شهری هم استفاده کردند از همان اعتبار کرایه خود را می پردازند.

تاکسی های اینترنتی که مشکل پول خرد را حل کردند

چنین امکانی هنوز در ایران فراهم نیست. اما در جهان این امکان وجود دارد. در ادامه به چند نمونه همکاری میان شرکت های پرداخت خرد و شرکت های تاکسی اینترنتی می پردازیم:

گرب پی

نوامبر سال گذشته شرکت گرب (Grab) که در زمینه خدمات مسافری تجربه های موفقی در آسیای جنوب شرقی دارد، اظهار داشت که با همکاری کی بانک، سیستم پرداخت الکترونیک خود با عنوان گرب پی را راه اندازی نموده است. این شرکت سنگاپوری با این کار نفوذ خود را در دیگر کشورهای همسایه همانند تایلند، مالزی و ویتنام بیشتر نموده است.

صاحبان شرکت بر اساس استراتژی های فناوری های مالی در زمینه ارائه خدمات، پاداش و ایجاد وفاداری در مشتریان کوشش مستمری را آغاز کردند. بعلاوه برای رانندگان نیز تسهیلات و بیمه در نظر گرفته شد. در واقع ابتدا این شرکت توانست با کسب رضایت مشتریان و رانندگانش محبوبیت برای خودش بخرد.

در مرحله دوم این شرکت مرجع پرداخت خاص خودش را طراحی کرد. یعنی طی قراردادی که با مِی بانک مالزی بست، به مشتریانش خدمات پرداخت الکترونیک ارائه داد. بعلاوه اکنون کاربران می توانستند از کیف پول می بانک برای دیگر پرداخت های حوزه های مالی و بازرگانی استفاده نمایند. همین امر باعث شد تا استفاده از این اپ در میان اهل بازار توسعه بیشتری پیدا کند. در عین حال کاربران می توانستند فعالیت های پرتال بانکی، یعنی مای بانک تو یو(Maybank2U) را هم انجام دهند.

یک شرکت پرداخت الکترونیک در ویتنام به نام موکا هم در این زمینه وارد بازی شد و در عمل فعالیت های گرب پی را در این کشور توسعه داد. اینجاست که شرکت تاکسی اینترنتی گرب حالا چتری از پرداخت بر سر کشورهای آسیای جنوب شرقی پهن نموده است.

بیستم شهریور 98، گرب با یک شرکت اندونزیایی به نام اُوو (Ovo) نیز به توافق رسید. اوو شرکتی مشهور در عرصه پرداخت الکترونیک محسوب می گردد. ارزش این قرارداد 2.9 میلیارد دلار است که با پشتیبانی سافت بانک، به انجام رسیده است.

مای تاکسی

از دیگر همکاری های میان شرکت های تاکسی اینترنتی و شرکت های حوزه پرداخت، می توان به توافق مای تاکسی و سام آپ در سال 2015 اشاره نمود. پیش از آن، 45 هزار راننده شرکت مای تاکسی که معروفیت و توسعه زیادی در آلمان دارد، بیشتر به وسیله فناوری های مرتبط به کارت های اعتباری کرایه را دریافت می کردند، اما پس از قراردادی که مای تاکسی با سام آپ بست، حالا هم رانندگان و هم مسافران با امنیت بالا و بعلاوه کمترین مقدار هزینه تراکنش می توانستند کرایه را حساب نمایند. این طرح ابتدا در آلمان و اتریش و سپس در سوئیس و اسپانیا اجرایی شد.

دی دی چوژینگ

سال 2017 دی دی چوژینگ که بزرگترین شرکت حوزه کرایه اتومبیل محسوب می گردد، با ادغام در شرکت 19 پِی (از شرکت های زیرمجموعه گوآیان جی ژونگ اینفورمیشن که شرکت علی بابا هم در آن سهم دارد) به طور مستقل بخش پرداخت الکترونیک را نیز زیر چتر خود برد. دی دی، چنان در چین قدرت دارد که توانسته است رقیبی چون اوبر را از صحنه بیرون کند. در این ادغام بانک خلق چین (PBOC) هم شراکت داشته و پشتیبان آن بوده است. آن موقع 19 پی، می بایست از حدود بیست میلیون سفر شرکت دی دی پشتیبانی می کرد.

با توجه به توسعه روزافزون استارتاپ های پرداخت و شرکت های تاکسی اینترنتی و بعلاوه استقبال زیاد کاربران و مسافران از این خدمات، همکاری میان این دو نوع از شرکت ها معامله ای برد-برد محسوب می گردد؛ چون هر دو طرف معامله با دیتابیس قدرتمندی که در اختیار دارند، می توانند حوزه کاری خود را به عرصه های دیگر فناوری های مالی توسعه دهند و این در جهانی امروز مانند گنج است.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 28 آبان 1400 بروزرسانی: 28 آبان 1400 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 543

به "تاکسی های اینترنتی که مشکل پول خرد را حل کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکسی های اینترنتی که مشکل پول خرد را حل کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید