تشخیص بهتر اوتیسم با یادگیری ماشین

به گزارش شهر ورزش، محققان مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس ساوت وسترن در مطالعه اخیرشان از ابزار یادگیری ماشین برای تجزیه و تحلیل صدها پروتئین استفاده کردند و گروهی از نشانگرهای زیستی در خون را شناسایی کردند که می تواند به تشخیص زودتر بچه ها مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) منجر گردد؛ این امر می تواند به شروع زودتر درمان های موثرتر نیز بی انجامد.

تشخیص بهتر اوتیسم با یادگیری ماشین

شناسایی 9 پروتئین در خون که توسط آن می توان با دقت بالا اختلال طیف اوتیسم را پیش بینی کرد گامی مهم در حوزه پزشکی محسوب می گردد. تشخیص زودهنگام و به دنبال آن آغاز زودتر فرایند درمان می تواند تأثیر قابل توجهی بر زندگی افراد مبتلا به این اختلال داشته باشد.

دوایت جرمن (Dwight German) استاد روانپزشکی مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس ساوت وسترن و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: شناسایی بچه ها مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در هنگامی آنها بچه های نوپا هستند می تواند تفاوت بزرگی در درمان آنها ایجاد کند.

در حال حاضر، میانگین سنی بچه ها مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در ایالات متحده 4 سال است. تشخیص این اختلال قبل از 4 سالگی به این معناست که کودک بیشتر تحت درمان موثر و مبتنی بر شواهد قرار می گیرد.

بسیاری از کاندیداهای نشانگر زیستی مبتنی بر خون از جمله انتقال دهنده های عصبی، سیتوکین ها و نشانگرهای اختلال عملکرد میتوکندری، استرس اکسیداتیو و متیلاسیون مختل شده، مورد آنالیز نهاده شده اند. با این حال با توجه به افزایش ابتلا به اختلال طیف اوتیسم، استفاده از یادگیری ماشین برای تجزیه وتحلیل داده ها می تواند به پزشکان یاری کند تا با دقت بیشتری شرایط بیماری و شدت علائم آن را آنالیز نمایند.

در این مطالعه، نمونه های خون 76 پسر مبتلا به اختلال طیف اوتیسم و 78 پسر سالم در حال رشد در سنین 18 ماه تا 8 سال مورد آنالیز نهاده شدند.

همه 9 پروتئین موجود در پنل نشانگرزیستی پسران مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در مقایسه با پسران گروه دیگر متفاوت بودند. محققان دریافتند که هر یک از این 9 پروتئین خون بسیار با شدت علائم این اختلال ارتباط دارند.

بیش از 1100 پروتئین با استفاده از پلت فرم تجزیه و تحلیل پروتئین SomaLogic مورد آنالیز نهاده شد. پنلی از 9 پروتئین برای پیش بینی اختلال طیف اوتیسم با استفاده از سه روش محاسباتی شناخته شد. سپس محققان پنل نشانگر زیستی را با استفاده از روش های یادگیری ماشین از نظر کیفیت ارزیابی کردند. البته برای تأیید کامل یافته های حاضر به مطالعات بیشتری احتیاج است.

محققان خاطرنشان کردند: هرچه زودتر بتوانیم بچه ها مبتلا به اختلال طیف اوتیسم را شناسایی کنیم ، درک بهتری از روش های درمانی که کیفیت زندگی آنها را بهبود می بخشد به دست خواهیم آورد.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 1 فروردین 1400 بروزرسانی: 1 فروردین 1400 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 179

به "تشخیص بهتر اوتیسم با یادگیری ماشین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص بهتر اوتیسم با یادگیری ماشین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید