رژیم غذایی و خلق و خو: آیا ارتباطی بین این دو وجود دارد؟

به گزارش شهر ورزش، آیا تا به حال برای شما رخ داده است که بعد از یک روز بد، جلوی تلویزیون بنشینید و با یک قاشق به جان یک بستنی لیتری بیفتید. اگر چنین تجربه ای را داشته اید، احتمالا می دانید که غذا و خلق و خو گاهی اوقات به هم مرتبط هستند. اما در حالی که خوردن از روی استرس یک پدیده تایید شده است، ارتباط بین غذا و اختلالات خلقی، مانند افسردگی هنوز کاملا تعیین نیست. یا به صورتی دیگر: آیا چیزی که می خورید می تواند بر افسردگی شما تاثیر بگذارد - و آیا تغییر رژیم غذایی می تواند به طور بالقوه سلامت روحی شما را بهبود بخشد؟

رژیم غذایی و خلق و خو: آیا ارتباطی بین این دو وجود دارد؟

تحقیق در خصوص عوامل تغذیه ای و افسردگی هنوز بی نتیجه مانده است. اما نکاتی وجود دارد که نشان می دهد غذا ممکن است در افسردگی نقش داشته باشد.

دانشمندان در پی جواب

تحقیق با استفاده از داده هایی که از مطالعات بزرگ مشاهده ای بدست آمده است، مانند مطالعه سلامت پرستاران و ابتکار عمل بهداشت زنان که شامل زنان میانسال، سالمند و اغلب پس از یائسگی بودند، ارتباطی بین غذا و خلق و خو پیدا کرد. این شامل یک مطالعه در سال 2005 در مجله بین المللی چاقی است که ارتباط بین چاقی و افسردگی و عوامل تغذیه ای را نشان می دهد.

بعلاوه، در یک مطالعه در سال 2011 در مجله آمریکایی تغذیه بالینی تعیین شد زنانی که بیشتر غذاهای غنی از ویتامین D می خورند نسبت به زنانی که در رژیم غذایی شان ویتامین D کمتری مصرف می کردند، ریسک ابتلا به افسردگی کمتری داشتند.

ارتباط

اما قطعا ارتباط رژیم غذایی با ریسک ابتلا به افسردگی داستان دیگری است. هنوز نمی توان یک عامل تغذیه ای را شناسایی کرد که خطر افسردگی را افزایش یا کاهش دهد. شواهد محدودی در خصوص ارتباط بین خطر افسردگی و عادات غذایی ناسالم وجود دارد.

یک مطالعه در سال 2014 در خصوص مغز، رفتارها و ایمنی، که از داده های مطالعات سلامت پرستاران استفاده نموده بود، یک ارتباط بین افسردگی و نوشیدنی های غنی از قند مانند نوشابه، حبوبات تصفیه شده و گوشت قرمز پیدا کرد.

به طور مشابه، یک متا بررسی در سال 2018 که در مجله تغذیه اروپا منتشر شد، نشان داد مصرف بالای گوشت با خطر ابتلا به افسردگی همراه است. با اینحال، فاکتور های مختلف زیادی وجود دارد که با افسردگی در ارتباط هستند. هنوز این امکان وجود ندارد که تعیین کنیم دقیقا چه غذایی و چه مقدار از آن می تواند ریسک افسردگی را بالا ببرد.

عوامل سبک زندگی قابل اصلاح مانند انتخاب غذا، سیگار کشیدن و فعالیت فیزیکی می تواند به طور بالقوه بر افسردگی تاثیر بگذارد، اما این عوامل مستقل عمل نمی نمایند. افسردگی، مانند بسیاری از بیماری های مزمن دیگر، احتمالا ناشی از تعامل پیچیده بین ژنتیک و محیط است. در حالیکه ما می توانیم عوامل خطر قابل اصلاح را با افسردگی مرتبط کنیم، اما نمی توانیم مقدار افسردگی را با یک عامل تعیین مقایسه کنیم، زیرا بیشتر آنها با هم در ارتباطند.

با این حال هنوز علت خوبی برای تمرکز بر روی رژیم غذایی به منظور حفظ سلامت روانی وجود دارد. بعلاوه شواهدی وجود دارد که نشان می دهد غذاهای مدیترانه ای خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می دهند. یک رژیم غذایی مدیترانه ای شامل میوه ها، سبزیجات، روغن زیتون، انواع دانه ها و حبوبات، پروتئین بدون چربی مانند مرغ و ماهی است و در این نوع رژیم گوشت قرمز و چربی های ناسالم پیشنهاد نمی گردد.

حتی اگر تحقیقات آینده نشان دهد که رژیم غذایی مدیترانه ای بر ریسک افسردگی تاثیر نمی گذارد، هنوز هم دلایل متعددی برای پذیرش این برنامه غذایی وجود دارد. به عنوان مثال، رژیم مدیترانه ای نیز با فشار خون پایین، عملکرد شناختی بهتر، و کاهش بروز دیابت و حوادث قلبی و عروقی همراه است.

بنابراین ما یک الگوی غذایی سالم و کیفیت بالا مانند یک رژیم غذایی مدیترانه ای را پیشنهاد می دهیم که این رژیم نه تنها باعث کاهش افسردگی، بلکه بعلاوه برای کاهش ریسک شرایط مزمن دیگری که هر کدام می توانند به تنهایی خطر ابتلا به افسردگی را بالا ببرند نیز مفید است.

منبع: فوت و فن / health.harvard.edu
انتشار: 19 مرداد 1401 بروزرسانی: 19 مرداد 1401 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 798

به "رژیم غذایی و خلق و خو: آیا ارتباطی بین این دو وجود دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رژیم غذایی و خلق و خو: آیا ارتباطی بین این دو وجود دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید