صدابیزاران، اتصالات مغزیِ فوقِ حساس دارند

به گزارش شهر ورزش، نکته جالب آن است که افرادی که از اختلال میسوفونیا رنج می برند می توانند علائم خود را با تقلید کردن از منبع تولید کننده صدای تحریک کننده، تخفیف دهند. این کار باعث می شود آن ها احساس کنند روی این صدا کنترل دارند.

صدابیزاران، اتصالات مغزیِ فوقِ حساس دارند

برطبق نتایج یک تحقیق افرادی که واکنش های افراطی و شدید به برخی صداها، به خصوص صدای جویدن یا نفس کشیدن، نشان می دهند، اتصالات مغزیِ فوقِ حساس دارند.

به گزارش خبرنگاران، دانشمندان در دانشگاه نیوکاسل کشف کردند در افرادی که از میسوفونیا یا صدابیزاری رنج می برند، اتصالات مغزی بین قشر شنوایی و نواحی کنترل حرکتی که به صورت، دهان و گلو مرتبط است، افزایش چشمگیری یافته است.

میسوفونیا که به معنیِ نفرت از صداست، شرایطی است که در آن افراد واکنش های شدید و غیرارادی به برخی صدا هایی که دیگران تولید می کنند، نشان می دهند. اما نه هر صدایی، بلکه صداهایِ تحریک کننده مانند جویدن و خوردن.

دکتر سوخبیندر کومار، از دانشگاه نیوکاسل، می گوید: یافته های ما نشان می دهد در افرادی که دچار میسوفونیا هستند ارتباط بین مناطق شنیداری و حرکتی مغز ناهنجار است. می توانیم به این شرایط اتصال فوق حساس بگوییم.

نخستین بار است که این ارتباط مغزی به چنین شرایطی مرتبط دانسته شده است. میسوفونیا شرایطی است که نزدیک به 15 درصد از جمعیت بزرگسال در جهان به آن دچار هستند و در بین زنان شایع تر از مردان است.

موسسه میسوفونیا درباره این شرایط می نویسد: این شرایط، اختلالی است که کمتر درباره آن می دانیم و بسکمک از افراد در سکوت از آن رنج می برند یا از آن ها به عنوان افرادی بدخلق، تحریک پذیر یا بدجنس یاد می شود.

مدت زیادی تصور می شد که میسوفونیا اختلال پردازش صداست. اما دانشگاه نیوکاسل می گوید چیزی فراتر از آن است. واکنش های افراطی به برخی صدا ها ناشی از ارتباط ناهنجار بین مرکز شنوایی در مغز، یا همان قشر شنوایی، و نواحی قشر پیش حرکتی بطنی است که مسئول حرکت صورت، دهان و گلوست.

دانشمندان از مغز افراد عادی و افرادی که از میسوفونیا رنج می بردند اسکن گرفتند و متوجه شدند مرکز شنوایی (قشر شنوایی مغز) در هر دو گروه به صورت مشابه به صدا واکنش نشان می داد.

اما ارتباط بین قشر شنوایی و نواحی موتور حرکتی که به صورت، دهان و گلو مرتبط بود در افرادی که از میسوفونیا رنج می بردند، بسیار بیشتر بود. شنیدن صدا های تحریک کننده در افرادی که از اختلال میسوفونیا رنج می بردند باعث می شد که نواحی موتور حرکتی آن ها به شدت فعال شود. شنیدن صدا های معمولی در افرادی که از اختلال میسوفونیا رنج می بردند باعث فعال شدنِ نواحی موتور حرکتی نمی شد، همانطور که شنیدن صدا های تحریک کننده در افرادِ سالم چنین اثری را نداشت.

دکتر کومار می گوید: آنچه ما را شگفت زده کرد آن بود که ما الگوی ارتباطی مشابهی بین نواحی موتور حرکتی و بینایی مغز پیدا کردیم که نشان می دهد میسوفونیا می تواند در صورت مواجهه با تصویر نیز ایجاد شود.

این یافته ما را به این باور رساند که چنین ارتباطی چیزی به نام سیستم آینه را فعال می کند. سیستم آینه به ما کمک می کند تا حرکات دیگران را با فعال کردنِ مغزمان به طریق مشابه - طوری که گویی خودمان مشغول انجام آن حرکت خاص هستیم - درک و پردازش کنیم.

ما گمان می کنیم در افرادی که از اختلال میسوفونیا رنج می برند، بیش فعالیِ غیرارادیِ سیستم آینه منجر می شود فرد احساس کند که صدایی که دیگران تولید کرده اند به بدنِ او نفوذ می کنند و او هیچ کنترلی بر آن ندارد.

بر اساس یافته های این پژوهش: نکته جالب آن است که افرادی که از اختلال میسوفونیا رنج می برند می توانند علائم خود را با تقلید کردن از منبع تولید کننده صدای تحریک کننده، تخفیف دهند. این کار باعث می شود آن ها احساس کنند روی این صدا کنترل دارند. بر اساس این مقاله، دانستن چنین چیزی می تواند در درمان افرادی که از اختلال میسوفونیا رنج می برند، کمک کننده باشد.

درحالیکه یافته های پیشین بر صدا های ورودی و نحوه پردازش این صدا ها تأکید کرده بودند، مقاله جدید بر نقش نواحی موتور حرکتی و بیش فعالی آن تأکید کرده است.

منبع: The Daily Mail

ترجمه: سایت خبرنگاران

منبع: فرادید
انتشار: 14 تیر 1400 بروزرسانی: 14 تیر 1400 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 362

به "صدابیزاران، اتصالات مغزیِ فوقِ حساس دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صدابیزاران، اتصالات مغزیِ فوقِ حساس دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید