عربستان سعودی به قطب هنر در دنیا تبدیل می گردد

به گزارش شهر ورزش، عربستان سعودی برنامه ریزی های ویژه ای انجام داده است تا این کشور را به قطب هنر در دنیا تبدیل کند.

عربستان سعودی به قطب هنر در دنیا تبدیل می گردد

احمد ماطر هنرمند عربی که یکی از آثار هنری اش به وسیله دولت به چین اهدا شده بود، مورد توجه شاهزاده این کشور، سلمان بن عبدالعزیز آل سعود قرار گرفته است. حدود 15 ماه پیش این هنرمند 10 دقیقه ای وقت دیدار با این شاهزاده داشت و در طی این دیدار، پیشنهاد جاه طلبانه ای به شاهزاده ارایه کرد. این هنرمند بیان داشت که عربستان سعودی باید به یک مرکز دنیای هنر تبدیل گردد تا بتواند هنر معاصر را به سراسر دنیا انتشار دهد.

این هنرمند روز دوشنبه در موزه هنرهای مدرن نیویورک در پیشگاه حاضران و گلن لوری مدیر موزه گفت که پیشنهادش به حقیقت تبدیل خواهد شد و گفت:

موسسه هنری میسک به وسیله شاهزاده عرب، سلمان بن عبدالعزیز آل سعود ساخته خواهد شد و مسائل مالی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی ریاض را درگیر خواهد نمود. این مرکز دنیای شامل گالری ها، نمایشگاه ها، فضاهای کارگاهی و سخنرانی، فضاهایی ویژه مخصوص هنرمندان و ورک شاپ ها خواهد بود. بخش عمده این مرکز هنوز درحال برنامه ریزی است. موضوعات بودجه و طراحی ساختمان مطرح نیست. تیم متخصصی برای ساخت ساختمان در نظر گرفته شده است. این تیم متشکل از میشل دلوچی، اسکین کتلینگ و شرکت هنری آدام لوو است. این کارشناسان برنامه های بلندپروازانه ای برای این طرح درنظر گرفته اند که احتمالا تا خاتمه سال به نتیجه خواهد رسید. جشنواره ای ویژه از هنر عرب در بنیاد معماری ونیز در سال آینده، 1397 در طی چندین هفته برگزار خواهد شد. این جشنواره شامل برنامه ها و اجراهایی خواهد بود که در شهریور ماه اجرا می گردد. در طی این جشنواره، هنرمندان جوان عرب به کالیفرنیا اعزام می شوند تا تحت عنوان برنامه الهام بگیر و خلق کن، آموزش های ویژه ای ببینند.

ایجاد اشتغال و تبادلات فرهنگی

استیفن استپلتون هنرمند بریتانیایی که به عنوان مدیر برنامه های بین المللی این موسسه فعالیت خواهد نمود در این باره می گوید:

اینکه بگوییم این شاهزاده 32 سن دارد و جوان است، دور از فکر نیست؛ اما او جزیی از نسلی است که صنعت خلاقی دارد و علاوه بر رشد مالی می تواند به ایجاد اشتغال و تبادلات فرهنگی یاری شایانی کند.

ابتکارهای هنری این مرکز دنیای تنها بخشی از فعالیت های آن خواهد بود و بخشی از چشم اندازهای این مرکز تا سال 1409 طرح ریزی شده است. این فعالیت های مدرن با اثرات مالی و اجتماعی خود، عربستان سعودی را از هر جنبه ای تحت تاثیر قرار خواهد داد. یکی از این همکاری های دنیای که تاثیرگذار خواهد بود، همکاری با خبرگزاری بلومبرگ است که برنامه های ویژه روزنامه نگاری را در پی دارد.

موسسه هنری میسک به وسیله هییت مدیره و رهبری مستقیم این هنرمند عربی، احمد ماطر مدیریت می گردد. بیشتر سمت های شغلی موسسه معین شده اند و حدود 60 درصد از سمت های مدیریتی در اختیار زنان است و این اقدام به افزایش حقوق زنان در کشور یاری خواهد نمود.

پیامدهای احتمالی

مدت زمان نگهداری از آثار هنری از بحث های فعلی این مرکز است. این مرکز فضاهای بسیاری برای نمایش آثار هنرمندان مختلف دارد، اما اینکه تا چه زمانی این آثار نمایش داده می گردد و بعد از آن چگونه نگهداری می شوند و آیا نمایشگاه ها دایمی خواهد بود، همچنان معین نیست. استپلتون در این باره می گوید:

این موضوع فعلا هییت مدیره را به شدت درگیر نموده و از آنجایی که مجموعه ملی هنرهای معاصر در عربستان وجود ندارد و فعالیت های موسسه نیز بین المللی خواهد بود، هنوز تصمیمی گرفته نشده است و همچنان بر سر آن بحث و گفت و گو است.

در دنیا هنر، تفکرات و اندیشه های عمیقی وجود دارد. در سال های اخیر کشورهای کناره خلیج فارس برای ساخت مجموعه های هنری مدرن و معاصر سرمایه گذاری های گزافی نموده اند. ساخت این مرکز دنیای به وسیله این شاهزاده جاه طلب می تواند تاثییرات شگرفی بر روی بازار هنر منطقه بگذارد.

در سخنرانی روز دوشنبه احمد ماطر بیشتر بر روی پرورش استعدادهای جوانان عرب تاکید نمود و گفت:

این فرصت منحصربه فردی است که انرژی های بسیاری را از بالا تا پایین جامعه درگیر می نماید.

هرچند مراکز هنر در سایر کشورها می تواند جاذبه ای بی نظیر برای گردشگری باشد، اما در عربستان سعودی با توجه به بعضی محدودیت ها کمی دور از فکر به نظر می رسد.

منبع: کجارو / skift.com
انتشار: 22 بهمن 1400 بروزرسانی: 22 بهمن 1400 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 637

به "عربستان سعودی به قطب هنر در دنیا تبدیل می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عربستان سعودی به قطب هنر در دنیا تبدیل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید