همه چیز درباره چهار خودروی چینی نو بازار ایران
به گزارش شهر ورزش، نمایشگاه خودروی تهران پس از سه سال وقفه، به مدت چهار روز (27 تا 30 اردیبهشت) و با حضور 50 شرکت تولید کننده و خدمات دهنده خودرو کار خود را شروع کرده است. در این نمایشگاه همچنین از چهارده خودروی نو شامل سدان، کراس اوور و کشنده سنگین و نیمه سنگین رونمایی شده است، که ما پیش تر بخشی از این خودرو ها را در گزارش هایی جداگانه معرفی کردیم. اما امروز قصد معرفی چهار خودروی چینی نو نمایشگاه خودرو تهران را داریم که احتمالا در سال جاری از سوی خودروسازان مونتاژ و وارد سبد فروش خواهند شد.
به گزارش خبرنگاران، نخستین خودرو، هایما 7X است. مینی ونی که از سوی ایران خودرو رونمایی شده است. محصول بعد بایک روژیانگ X5 است که مکث موتور، برند زیر مجموعه ماموت قصد دارد، این کراس اوور را با نام تیارا وارد بازار کند.
دو خودروی دیگر پیکاپ آرتیستون و پیکاپ کلوت هستند که به ترتیب شرکت آمیکو و مکث موتور آن ها را عرضه خواهند کرد.
هایما 7X ایران خودرو
حدود ده سال است که ایران خودرو، محصولات برند چینی هایما را در ایران مونتاژ می کند. حالا هم آبی پوشان جاده مخصوص، قصد دارند مینی ون لوکس 7X را در سال جاری مونتاژ و عرضه کنند. این در حالی است که در طول چند سال اخیر، کمتر خودروساز دولتی و خصوصی ای در ایران، جرات مونتاژ مینی ون را به خود داده است. علت هم تعیین است. مشتریان ایران روی خوش به این سری از خودرو ها نشان نمی دهند. اما با این وجود ایران خودرو ریسک این ماجرا را پذیرفته است و انتظار دارد که با مینی ون هایما 7X این طلسم بشکند.
طراحی بیرونی و داخلی این مینی ون، متفاوت و مجذوب کننده تر از دیگر رقبا است. در نمای جلو فرم جلو پنجره و چراغ ها به زیبایی و یکپارچگی خودرو افزوده اند. در فضای داخلی نیز طراحان تلاش کرده اند که کابینی لوکس و مدرن ارائه کنند و البته در این راه پیروز هم و بوده اند. استفاده از چرم مصنوعی قهوه ای و نوار های مشکی در طراحی داخلی، استفاده از کلاستر دیجیتال یکپارچه و سیستم مالتی مدیا از جمله اقدامات پیروزی است که طراحان انجام داده اند.
در مورد بخش فنی این مینی ون نیز، ایران خودرو گفته که هایما 7 X به یک پیشرانه 1.6 لیتری توربو شارژ GDI بهره می برد که توان تولید قدرت 192 اسب بخار با گشتاور 293 نیوتن متر را دارد.
قیمت این خودرو هنوز تعیین نیست و رقیبی هم در کلاس MPV ندارد. اما با بررسی قیمت این مینی ون در چین می توان به حد و حدود قیمت آن دست یافت. هایما 7X در حال حاضر در چین بین 125 هزار و 800 یوان تا 149 هزار و 800 یوان قیمت دارد. معادل دلاری این مینی ون 18 هزار و 600 دلار تا 22 هزار و 138 دلار است و با حساب دلاری 30 هزار و 500 تومانی، بین 567 میلیون تومان تا 675 میلیون تومان برای خریدار آب می خورد. اما بعید به نظر می رسد که ایران خودرو قیمتی کمتر از یک میلیارد تومان برای این مینی ون در نظر بگیرد.
کراس اوور تیارا؛ مکث موتور
مکث موتور نیز در طول ماه های اخیر مراحل تست فنی بایک روژیانگ X5 را آغاز کرده است و حالا می خواهد با نام تیارا و برند تجاری خودش این کراس اوور سایز میانه را عرضه کند. طراحی این خودرو در نمای جلو با جلو پنجره بزرگ، چراغ های LED، سپری با خطوط تیز زیبا به نظر می رسد. در فضای داخل نیز و در طراحی کنسول میانی، داشبورد و رودری از مواد اولیه نرم استفاده شده، تا کابین تیارا لوکس به چشم بیاید.
این کراس اوور به یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو شارژ تجهیز شده است و امکان تولید حداکثر قدرت 155 اسب بخار با گشتاور 215 نیوتن متر را دارد. این قدرت نیز از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو انتقال می یابد.
البته تیارا در ایران رقبای سرسختی دارد و برای گرفتن بخشی از بازار کراس اوور های سایز میانه باید با خودرو هایی همچون لاماری ایما، فیدلیتی پرایم و فونیکس تیگو 7 پرو رقابت کند. از نظر قیمتی نیز احتمالا کراس اوور تازه مکث موتور، با رقمی بین 950 تا یک میلیارد تومان عرضه می شود.
پیکاپ آمیکو آرتیستون
شرکت آمیکو پس از عرضه پیکاپ آسنا، برای عرضه پیکاپ دیگری با نام آرتیستون آماده می شود. پیکاپی که متعلق به شرکت چینی ZX Auto است و در این کشور تحت G9 فروخته می شود. در واقع آمیکو با ارائه آرتیستون وارد رقابت با پیکاپ کلوت مکث موتور خواهد شد.
طراحی این پیکاپ نیز یک الگو برداری از دو خودروی آمریکایی شورولت سیلورادو و فورد F-150 است. در نمای جلو همه چیز شبیه به شورولت سیلورادو است و در نمای عقب، فرم طراحی به فورد F-150 نزدیک شده است.
آمیکو آرتیستون یه یک پیشرانه قدرتمند 2.4 لیتری ساخت شرکت میتسوبیشی مجهز است و توان تولید قدرتی معادل 215 اسب بخار با گشتاور 320 نیوتن متر را دارد. پیشرانه ای که باعث می شود پیکاپ تازه آمیکو به یکی از قدرتمندترین پیکاپ های چینی بازار ایران بدل شود. قدرت این موتور نیز از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده دستی به تمامی چرخ های منتقل می شود.
از نظر قیمت نیز هنوز آمیکو چیزی اعلام نکرده است. اما با توجه به قیمت یک میلیارد و 300 میلیون تومانی، آمیکو آسنا، احتمالا آرتیستون نیز در همین محدوده قیمت گذاری می شود.
پیکاپ کلوت اتوماتیک مکث موتور
کلوت اتوماتیک که بیشتر به نام دایون V5 شناخته می شود، همچون رقیب سرسخت خود در شرکت آمیکو، یک پیشرانه 2.4 لیتری ساخت شرکت میتسوبیشی با کد 4K22D40 دارد. قدرت ها مشابه است و این موتور نیز قدرتی معادل 215 اسب بخار و گشتاور 320 نیوتن متر تولید می کند.
قدرت نیز از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک مدل آیزین کوپل به تمامی چرخ ها منتقل می شود. علاوه بر این، برای کلوت اتوماتیک حالت چهار چرخ محرک سبک و سنگین با قفل دیفراسیل عقب نیز پیش بینی شده است.
در مورد قیمت این پیکاپ نیز همچنان جزئیاتی از برنامه فروش مکث موتور منتشر نشده است. اما این شرکت در حال حاضر نسخه دستی کلوت را با قیمت 980 میلیون تومان به فروش می رساند. اما بدون شک نسخه اتوماتیک قیمتی بالاتر از یک میلیارد تومان خواهد داشت.
منبع: فرارو