همه چیز در خصوص تفاوت نشاسته ذرت و گندم

به گزارش شهر ورزش، آیا تا به حال این سؤال برایتان پیش آمده است که تفاوت نشاسته ذرت و گندم چیست؟ این دو نشاسته کاربرد زیادی در آشپزخانه دارند و امکان دارد این سؤال برای هر آشپزی پیش بیاید. پس اگر آشپزی می کنید و غذاها و شیرینی های مختلفی می پزید، دانستن ویژگی های این دو نشاسته برایتان جالب خواهد بود.

همه چیز در خصوص تفاوت نشاسته ذرت و گندم

در این مقاله از خبرنگاران می خواهیم از تفاوت نشاسته ذرت و گندم، نشاسته گل یا همان نشاسته گندم و خصوصیات هر کدام برایتان بگوییم تا بتوانید برای استفاده هر کدام از این دو محصول، برترین انتخاب را داشته باشید. با خرید آنلاین از خبرنگاران می توانید در اسرع وقت، نشاسته مورد نظر را دریافت کنید.

آیا با نشاسته و انواع آن آشنا هستید؟

برای آنالیز تفاوت نشاسته ذرت و گندم در ابتدا ببینیم نشاسته چیست و چه انواعی دارد. نشاسته یک کربوهیدرات پیچیده است. وقتی مردم کلمه نشاسته را می شنوند، ممکن است به غذاهای غنی از کربوهیدرات مانند سیب زمینی، برنج و ماکارونی فکر نمایند. با این حال، بیشتر گیاهان از جمله میوه ها و سبزیجات، انرژی را به عنوان نشاسته ذخیره می نمایند.

غذاهای نشاسته ای منبع اصلی کربوهیدرات برای بیشتر مردم هستند. آن ها نقش مهمی در یک رژیم غذایی مغذی و متعادل ایفا می نمایند، زیرا گلوکز، که منبع اصلی انرژی برای همه سلول های بدن است را تأمین می نماید.

با وجود تفاوت نشاسته ذرت و گندم، هر دو طیف وسیعی از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و سایر مواد مغذی را در اختیار مصرف نماینده قرار می دهند. بنابراین غذاهای غنی از نشاسته مواد غذایی با ارزشی در آشپزخانه هستند که مورد توجه قرار گرفته اند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نشاسته، از جمله انواع، فواید سلامتی و خطرات ناشی از مصرف بیش از حد غذاهای نشاسته ای، بعلاوه آنالیز تفاوت نشاسته ذرت و گندم به خواندن ادامه دهید.

ویژگی های نشاسته

نشاسته یک کربوهیدرات پیچیده است که در بسیاری از غذاها از جمله غلات، سبزیجات و میوه ها وجود دارد. منابع اصلی نشاسته عبارتند از:

  • ذرت
  • تاپیوکا
  • گندم
  • سیب زمینی

استخراج نشاسته خالص از غذا پودری سفید، بی مزه و بی بو فراوری می نماید که در آب سرد یا الکل حل نمی گردد. هنگامی که شخصی غذای حاوی نشاسته می خورد، بدن پلیمرهای طبیعی را به واحدهای گلوکز تجزیه کرده و به این صورت، انرژی سراسر بدن را تأمین می نماید. علاوه بر بخشی از یک رژیم غذایی مغذی، صنایع مختلف از جمله داروسازی، کاغذ سازی و مواد غذایی، از نشاسته استفاده می نمایند.

انواع نشاسته

همان طور که اشاره کردیم نشاسته از لحاظ تنوع و ویژگی های تغذیه ای انواع مختلفی دارد که در ادامه این دسته بندی ها را ارائه می دهیم.

انواع نشاسته از لحاظ ویژگی تغذیه ای

بسته به ویژگی های تغذیه ای نشاسته، این محصول در یکی از سه گروه زیر قرار می گیرد:

  1. نشاسته سریع هضم: این شکل از نشاسته در غذاهای پخته شده مانند سیب زمینی و نان وجود دارد و بدن به سرعت آن را به گلوکز تبدیل می نماید.
  2. نشاسته دیر هضم: این نشاسته ساختار پیچیده ای دارد، به این معنی که بدن آن را به آرامی تجزیه می نماید. این نوع نشاسته در غلات وجود دارد.
  3. نشاسته مقاوم: بدن نمی تواند این نوع نشاسته را به راحتی هضم کند و مانند فیبر رژیمی، دست نخورده از دستگاه گوارش عبور می نماید.

انواع نشاسته مورد استفاده در آشپزی

  1. نشاسته سیب زمینی: سیب زمینی خام و خرد شده منبع نشاسته سیب زمینی است. نشاسته مایع خشک می گردد و پودری سفید و آرد مانند ایجاد می نماید. این نوع نشاسته بدون گلوتن است و در دستور العمل های مختلف به عنوان جایگزین آرد گندم استفاده می گردد.
  2. نشاسته تاپیوکا: این آرد همه کاره از خمیر خرد شده ریشه کاساوا به دست می آید. نشاسته تاپیوکا این قابلیت را دارد که با محصولات پخته شده، مخلوط گردد. بعلاوه می توان از آن به عنوان یک عامل غلیظ نماینده برای سوپ، خورش و سس استفاده کرد.
  3. نشاسته گندم: نشاسته گندم سرشار از فیبر و گلوتن است. این نشاسته نیز مانند دیگر نشاسته ها برای غلیظ کردن غذاها، سوپ ها و سس ها استفاده می گردد. انواع ماکارونی، پاستا و رشته سوپ از این نشاسته درست می شوند. نشاسته گندم یک محصول جانبی از گندم است، با اینکه بافتی آرد مانند دارد اما از آرد گندم نیز جدا حساب می گردد.

بنابراین نشاسته گندم کربوهیدراتی است که در گندم یافت می گردد و جزء رایج رژیم غذایی انسان است. این نشاسته یک پلی ساکارید حاوی مقدار زیادی مولکول گلوکز است، چه به شکل اصلی و چه به عنوان یکی از مشتقات آن، کاربردهای مختلفی در صنایع غذایی و فراوریی دارد.

نشاسته ذرت

نشاسته ذرت از دانه این گیاه به دست می آید. این نوع نشاسته نیز به عنوان لعاب دهنده و غلیظ نماینده غذاها و سس ها مورد استفاده قرار می گیرد و پایه ای برای شربت ذرت است. پزشکان نشاسته ذرت را به عنوان منبع مورد اعتماد تأمین گلوکز برای افراد مبتلا به بیماری ذخیره گلیکوژن تجویز می نمایند. نشاسته ذرت جایگزین ایده آل نشاسته گندم است زیرا در هر دستور غذایی مورد استفاده قرار می گیرد و در فروشگاه ها به راحتی پیدا می گردد. این نشاسته بدون گلوتن، کاربردهای بسیار متنوعی دارد.

تفاوت نشاسته ذرت و گندم

به طور کلی نشاسته ها شباهت های بیشتری نسبت به تفاوت هایشان دارند. این شباهت ها باعث می گردد بتوانیم از بسیاری از نشاسته ها به جای دیگری استفاده کنیم. اما با توجه به تفاوت در اساس مواد غذایی طبعاً تفاوت هایی در نشاسته های آن ها نیز وجود دارد. در ادامه تفاوت نشاسته ذرت با گندم را بیان کرده ایم.

غلظت

قدرت غلیظ شدن نشاسته گندم کمتر از نشاسته ذرت است. با این حال، بافت و شفافیت نسبتاً یکسانی دارند.

گلوتن

گلوتن پروتئین موجود در گندم و جو محسوب می گردد. بنابراین این ماده در نشاسته گندم وجود دارد اما نشاسته ذرت فاقد آن است. با توجه به اینکه دستگاه گوارش بعضی از افراد به این ماده حساسیت دارد، نشاسته ذرت نسبت به نشاسته گندم انتخاب مناسب تری است.

کاربرد

تفاوت نشاسته ذرت و گندم در کاربرد آن ها نیز تأثیر گذاشته است. در خصوص تفاوت کاربرد این دو نشاسته شرح بیشتری ارائه می دهیم.

کاربردهای اصلی نشاسته ها

نشاسته ها فارغ از نوع آن ها کاربردهای مختلف و زیادی دارند. به طور مثال بدون در نظر گرفتن تفاوت نشاسته ذرت و گندم می توان این دو ماده غذایی را برای مصارف مشابه آشپزی استفاده کرد. در ادامه کاربردهای اصلی نشاسته ها را بیان می کنیم.

پخت غذا و شیرینی

نشاسته به طور کل برای غلیظ کردن و لعاب دادن به بیشتر انواع سس ها و سوپ ها استفاده می گردد. در مقایسه با نشاسته ذرت، نشاسته گندم غلظت کمتری به خوراک می دهد.

نشاسته ذرت آب را به راحتی جذب می نماید، مخصوصاً زمانی که گرم می گردد. بنابراین می توانید از نشاسته ذرت به عنوان یک عامل غلیظ نماینده مؤثر برای سوپ ها، خورش ها یا سس ها بهره ببرید. این نشاسته می تواند به عنوان پوششی برای پای میوه، تارت و سایر دسرها نیز استفاده گردد. از نشاسته ذرت بیشتر در پخت شیرینی های مختلف به جای آرد استفاده می گردد. این تغییر باعث

در ایران نشاسته گندم بسیار پر هوادار است. از این نشاسته در تهیه انواع ماکارونی استفاده می گردد. در تهیه بعضی از انواع خمیرها، مانند خمیر پیراشکی یا نوعی از خمیر پیتزا، به نشاسته گندم احتیاج است. معمولاً بهتر است نشاسته گندم را قبل از افزودن آن به هر چیزی در آب حل کرد، زیرا در غیر این صورت ممکن است به طور کامل در غذا حل نگردد.

تهیه ماسک های صورت

ماسک های صورت خانگی و بعلاوه فروشگاهی اغلب شامل نشاسته گندم و ذرت هستند.

نشاسته گندم بسیار جاذب است و برای یاری به جذب روغن اضافی از منافذ استفاده می گردد. به این ترتیب، عملکردی مشابه کائولن دارد، که نوعی خاک رس است که اغلب در ماسک های فروشگاهی استفاده می گردد. یک ماسک تقویت نماینده صورت مؤثر و خانگی از نشاسته گندم، سفیده تخم مرغ، توت فرنگی و گلاب تهیه می گردد.

نشاسته ذرت نیز با خواص بسیاری که دارد در ماسک ها استفاده می گردد. این ماسک قادر به پاک کردن سلول های مرده پوست که به نرم شدن آن یاری به سزایی می نماید، است. استفاده از ماسک نشاسته ذرت باعث بین رفتن چین و چروک می گردد و طراوت و درخشندگی را به پوست باز می گرداند.

نشاسته ها و فواید استفاده از آن ها

تفاوت نشاسته ذرت و گندم به مقداری نیست که فواید کلی آن ها را از هم تفکیک کند. بنابراین به بیان ویژگی های مثبت این مواد غذایی می پردازیم. نشاسته ها در رژیم غذایی نقش بسیار مهمی ایفا می نمایند. پزشکان خوردن مقدار معین و نسبتاً زیاد غذاهای نشاسته ای را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل برای تأمین انرژی، فیبر و بعلاوه افزایش احساس سیری توصیه می نمایند. در ادامه این موارد به تفسیر بیان می کنیم.

انرژی

نشاسته مهم ترین منبع انرژی مورد اعتماد برای انسان است. فارغ از تفاوت نشاسته ذرت و گندم، بدن نشاسته را با سوخت و ساز آن به گلوکز تبدیل می نماید. سپس این گلوکز را به جریان خون انتقال می دهد و بدین صورت به کل بدن می رساند. گلوکز تقریباً انرژی لازم هر سلول، بافت و اندام بدن را تأمین می نماید. در این فرایند اگر گلوکز اضافی وجود داشته باشد، کبد آن را به عنوان گلیکوژن ذخیره می نماید. بعلاوه می دانیم گلوکز برای عملکرد مغز لازم است به صورتی که مغز یک انسان بزرگسال 20 تا 25 درصد گلوکز مورد احتیاج بدن را مصرف می نماید.

فیبر

فیبر یک منبع معتبر کربوهیدرات غیرقابل هضم است که فقط در غذاهای گیاهی وجود دارد. غذاهایی غنی از نشاسته، مانند ذرت، چغندر، سیب زمینی، لوبیا، میوه ها و غلات کامل، منابعی هستند که فیبر فراوانی را در اختیار بدن قرار می دهند. اگر چه بدن فیبر را هضم نمی نماید، اما این کربوهیدرات بخشی ضروری از یک رژیم غذایی مغذی است.

متخصصان تغذیه فیبر را به دو شکل محلول و نامحلول تقسیم می نمایند. میوه ها و سبزیجات منابع فیبر محلول هستند که می توانند آب را جذب نمایند. فیبر محلول، باکتری های خوب روده را تغذیه می نماید، به کند شدن هضم یاری می نماید و مدفوع را نرم می نماید.

فیبر نامحلول آب را جذب نمی نماید. در عوض، از سیستم گوارشی عبور می نماید و برای منظم نگه داشتن حرکات روده و جلوگیری از یبوست، حجم زیادی به روده اضافه می نماید. غذاهای غلات کامل، آجیل، دانه ها و سبزیجات سبز برگ منابع خوبی از فیبر نامحلول هستند. مطالعات نشان می دهد که زنان بالغ به 28 گرم فیبر و مردان به 34 گرم فیبر در روز احتیاج دارند.

احساس سیری

خوردن غذاهای نشاسته ای ممکن است به افزایش احساس سیری بعد از غذا یاری کند. تحقیقات نشان می دهد که خوردن غذاهای غنی از نشاسته به افراد یاری می نماید که احساس سیری نمایند و این به معنای داشتن رژیم غذایی سالم تر است. بدون تأثیر داشتن تفاوت نشاسته ذرت و گندم، این غذاها ممکن است حساسیت به انسولین را بهبود بخشند و ذخیره چربی را کاهش دهند.

علاوه بر این، خوردن غذاهای فیبری غنی از نشاسته، ممکن است به افراد در حفظ وزن مناسب یاری کند. در یک مطالعه، محققان به شرکت نمایندگان صبحانه و ناهار را با دو مقدار متفاوت نشاسته تغذیه کردند. سپس به شرکت نمایندگان اجازه داده شد تا هر مقدار که دوست دارند شام بخورند. محققان دریافتند که مصرف نشاسته در صبحانه و ناهار به طور قابل توجهی باعث کاهش انرژی دریافتی شرکت نمایندگان در وعده غذایی بعدی می گردد.

خطرات و عوارض جانبی

برای بیشتر افراد، نشاسته هیچ خطر یا عوارض جانبی ندارد. دستورالعمل های تغذیه ای توصیه می نمایند که افراد از یک رژیم غذایی متعادل شامل غذاهای نشاسته ای استفاده نمایند. با این حال، افراد مبتلا به بیماری های خاص، از جمله دیابت و کمبود مادرزادی ساکاروز ایزومالتاز (CSID)، باید مصرف نشاسته خود را تعدیل نمایند.

انجمن دیابت آمریکا توصیه می نماید که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 مقدار گرم کربوهیدراتی را که می خورند بشمارند، سپس این مقدار را با دوز انسولین خود متعادل نمایند. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باید از مصرف مقادیر زیاد کربوهیدرات در یک نوبت اجتناب نمایند و در عوض مقدار مورد احتیاج نشاسته و منابع دیگر کربوهیدرات را به طور مساوی در طول روز پخش نمایند.

نتیجه گیری

نشاسته یک کربوهیدرات و جزء طبیعی بیشتر گیاهان از جمله میوه ها، سبزیجات و غلات است. غذاهای نشاسته ای بخش ضروری یک رژیم غذایی متعادل هستند، زیرا انرژی، فیبر و احساس سیری احتیاج بدن را فراهم می نمایند. بدن مولکول های نشاسته را به گلوکز تجزیه می نماید، که منبع سوخت اولیه بدن است. به ویژه مغز به مقدار قابل توجهی گلوکز احتیاج دارد. دو نوع بسیار فراگیر و مورد استفاده از این محصول، نشاسته ذرت و نشاسته گندم است.

تفاوت نشاسته ذرت و گندم را در چند مورد می توان آنالیز کرد اما باید در نظر داشت که شباهت بافت و کارکرد این دو نشاسته به قدری زیاد است که در بیشتر موارد به عنوان جایگزین هم قابل استفاده هستند. اگر شما نیز مانند بیشتر افرادی که در سراسر جهان آشپزی می نمایند، مایل به استفاده از نشاسته در پخت غذا و شیرینی های خود هستید می توانید این دو محصول را به وسیله برنامه خبرنگاران تهیه کنید و به راحتی در محلی که مشخص کرده اید، تحویل بگیرید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 11 مرداد 1401 بروزرسانی: 11 مرداد 1401 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 791

به "همه چیز در خصوص تفاوت نشاسته ذرت و گندم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز در خصوص تفاوت نشاسته ذرت و گندم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید