ویژگی های هایما S5 توربو پلاس

به گزارش شهر ورزش، بررسی مشخصات هایما S5 توربو پلاس در سایت ایران خودرو نشان می دهد که این کراس اوور چینی در مشخصات ظاهری و امکانات تفاوت خاصی نداشته است و عمده تغییر ها به مشخصات فنی خودرو مربوط است. ایران خودرو این بار جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک AT را برای این کراس اوور مونتاژی انتخاب کرده و دیگر قرار نیست تا در نسخه های 1400 این خودرو با جعبه دنده اتوماتیک CVT طرف باشیم.

ویژگی های هایما S5 توربو پلاس

خبرنگاران| اواخر پاییز سال 96 بود که ایران خودرو مونتاژ کراس اوور چینی هایما S5 را در خراسان آغاز کرد. اما حالا خودروساز جاده مخصوص قرار نسخه پلاس این کراس اوور را وارد بازار خودرو در ایران کند. بررسی ها نشان می دهد که نسخه جدید هایما یعنی S5 پلاس نسبت به نسخه پیشین خود تفاوت فنی دارد.

به گزارش خبرنگاران؛ اولین نسل هایما S5 در سال 2015 عرضه شد، کراس اووری که از همان ابتدا با استقبال مشتریان روبرو شد. همین استقبال نیز باعث شد که سه سال بعد نسل دوم این محصول به بازار چین و بازار های جهانی عرضه شود. همزمان با عرضه نسل دوم هایما S5 ایران خودرو گفت که این کراس اوور را در مجموعه خود مونتاژ خواهد کرد.

شاید ایران خودرو فکرش را هم نمی کرد که کراس اوور چینی هایما S5 تا این اندازه بتواند مشتریان ایرانی را راضی کند که نسخه بعدی آن را به تولید برساند. در این رابطه شرکت خودروسازی ایران خودرو به تازگی مشخصات رسمی هایما S5 توربو پلاس را بر روی وبسایت خود قرار داده است و می خواهد این کراس اوور را دوباره با تیراژ انبوه و با برخی تغییرات به بازار عرضه کند.

نام اصلی هایما، در واقع ها/ما (HA/MA) است که از ترکیب نام شرکت های هاینان (Hainan) و مزدا ژاپن شکل می گیرد. گروه فاو (FAW) با 49 درصد، سهام دار اصلی هایما محسوب می شود و 49 درصد از سهام این شرکت نیز، در اختیار مزدا است. دولت چین هم تحت نام گروه صنعتی استان هاینان، حدود دو درصد از سهام هاینان را تحت مالکیت دارد.

ارزش کلی کارخانه های هایما، امروزه حدود 1.8 میلیارد دلار برآورد می شود، درحالی که با تیراژ تولید 500 هزار دستگاه در سال، بیست و هشتمین شرکت بزرگ خودروسازی چین و دوزادهمین صادرکننده خودرو ها در این کشور، محسوب می شود.

بررسی مشخصات هایما S5 توربو پلاس در سایت ایران خودرو نشان می دهد که این کراس اوور چینی در مشخصات ظاهری و امکانات تفاوت خاصی نداشته است و عمده تغییر ها به مشخصات فنی خودرو مربوط است. ایران خودرو این بار جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک AT را برای این کراس اوور مونتاژی انتخاب کرده و دیگر قرار نیست تا در نسخه های 1400 این خودرو با جعبه دنده اتوماتیک CVT طرف باشیم.

البته پیش از این هایما S5 توربو به خاطر داشتن جعبه دنده CVT نسل 2 مورد نقد هایی قرار می گرفت و برخی کارشناسان عدم هوشمندی این سیستم انتقال قدرت را به عنوان ضعف اصلی S5 به حساب می آوردند.

اما حالا قرار است تا هایما S5 توربو پلاس به سیستم انتقال قدرت اتوماتیک 6 سرعته AT مجهز شود که این جعبه دنده را کمپانی HPT و DAE مهندسی کرده اند.

جعبه دنده S5 پلاس دارای سیستم مبدل گشتاوری و ضریب دهنده تقویتی است و از سویی به خاطر سیستم خنک کاری جدید، می تواند به قابلیت های حرکتی این کراس اوور چینی بیافزاید.

با این حال گرچه هنوز به صورت رسمی تولید انبوه S5 توربو پلاس آغاز نشده است. اما برخی احتمال می دهند که این کراس اوور مانند S7 پلاس با برخی تغییرات ظاهری و امکاناتی به بازار عرضه شود. در حال حاضر می دانیم که S5 جدید با کد کلاس 52106 به بازار می آید که در کنار تفاوت در بحث جعبه دنده، تریم داخلی آن هم از نوع ترکیب چرم و پارچه خواهد بود.

از امکانات هایما S5 پلاس، می توان به تهویه مطبوع اتوماتیک، استارت دکمه ای، نمایشگر لمسی 7 اینچ، درگاه USB، امکان اتصال تلفن همراه به سیستم سرگرمی و برقراری تماس با بلوتوث، ناوبری ماهواره ای، دوربین پارک و دید 360 درجه، آنتن کوسه ای، پخش کننده DVD همراه با 6 بلندگو، صندلی برقی ردیف جلو با امکان تنظیم در 6 جهت برای راننده و چهار جهت برای سرنشین کنار و شیشه های برقی چهارگانه اشاره کرد.

کارشناسان خودرو معتقدند که خودرو های هایما نسبت به دیگر خودرو های چینی هم رده خود از کیفیت نسبی و امنیت بیشتر برخوردارند. براساس اعلام شرکت هایما، S5 نیز دارای 5 ستاره ایمنی از بنیاد تست تصادفات چین (C-NCAP) است. همچنین از نکات مثبت و بسیار مهم در S5 توربو، حضور 6 کیسه هوای ایمنی به صورت چهار ایربگ اصلی و دو نمونه پرده ای در طرفین کابین است.

علاوه بر این، کمربند های پیش کشنده جلو با امکان تنظیم ارتفاع و کمربند های ایمنی سه نقطه ای عقب، ایزوفیکس برای اتصال گهواره کودک، قفل مرکزی، قطع اتوماتیک سوخت هنگام تصادف، باز شدن اتوماتیک قفل درب ها پس از برخورد خودرو با مانع و نمایش میزان باد لاستیک ها (TPMS) از امکانات ایمنی S5 توربو هستند.

هایما S5 جدید، مجهز به سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، کمک ترمز (BAS)، سیستم توزیع متعادل نیروی ترمز (EBD)، حفظ خودرو در سربالایی (HAS)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESP) و فناوری کنترل کشش (TCS) است.

از دیدگاه کارشناسان خودرو، هایما S5 رانندگی جوان پسند و پرهیجانی ارائه نمی دهد، اما با توجه به سبک طراحی بدنه و نزدیک بودن چرخ ها به لبه سپر (اورهنگ Overhang)، برای مانور نرم در شهر و پارک در کنار معابر، مناسب است. فرمان S5 هم، با توجه به اینکه هیدرولیک است و روی تایر هایی با پهنای نسبیتا زیاد 215 میلی متر عمل می کند، کمی سفت ارزیابی شده است و می تواند برای بانوان، ناراحت کننده باشد.

با این حال به اعتقاد متخصصان حوزه خودرو هایما S5، مناسب استفاده یک خانواده کم جمعیت است و نمی تواند انتظارات یک رانندگی اسپرت را فراهم کند. فقدان سیستم دو دیفرانسیل، که در کلاس قیمتی این خودرو طبیعی است؛ امکان استفاده از آن برای طبیعت گردی های سخت را کم رنگ می کند، هرچند که در سفر های جاده ای، آرام و کم صدا خواهد بود.

منبع: فرادید
انتشار: 9 تیر 1400 بروزرسانی: 9 تیر 1400 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 354

به "ویژگی های هایما S5 توربو پلاس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویژگی های هایما S5 توربو پلاس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید