چرا عکس گرفتن در شب از برج ایفل غیر قانونی است؟

به گزارش شهر ورزش، شکوه و ابهت برج ایفل هیچوقت فروکش نمی نماید به خصوص وقتی که بیست هزار چراغ آن در شب روشن می گردد و نگاه ها را به خود خیره می نماید. اما آیا می دانستید عکس برداری از آن در شب ممنوع است؟ اگر قرار است با تور فرانسه به پاریس بروید، حتما این مقاله را بخوانید.

چرا عکس گرفتن در شب از برج ایفل غیر قانونی است؟

ایفل در یادبود صدمین سالگرد انقلاب فرانسه در سال 1889 به وسیله گوستاو ایفل بنا شد و هنوز هم هر سال بیش از 6/9 میلیون بازدیدنماینده از سراسر جهان را به خود جذب می نماید که برای دیدن و گرفتن عکس یادگاری در کنار آن، به این مکان می آیند. عکس های بی شماری از این برج در کتاب های راهنما، مطالب آنلاین و تصاویر مجذوب نماینده و نفس گیر به چشم می خورند. آن چه که احتمالاً تا به حال متوجه آن نشده اید، این است که هیچ عکس و ویدئویی از برج ایفل وجود ندارد که در شب گرفته شده باشد چرا که این کار ممنوعیت قانونی دارد.

این ممنوعیت به قانون حق نشر فرانسه بازمی گردد که به سازنده اصلی هر چیزی حق اختصاصی فروش و اشتراک گذاری آن را می بخشد؛ نه تنها تا زمانی که فرد در قید حیات است، بلکه تا سال ها پس از فوت او. به علت اهمیت رعایت حق نشر در این کشور، بناها هم همچون آثار هنری موزه ها دسته بندی می شوند و در خصوص آن ها سخت گیری هایی اعمال می گردد. در اتحادیه اروپا قانون حق نشر 70 سال پس از فوت شخصِ سازنده رعایت می گردد. در بعضی از کشورها مانند پاکستان سخت گیری کمتری وجود دارد و تا 50 سال قانون مربوطه ادامه دارد. از دیگر سو، در بعضی دیگر از کشورها این زمان طولانی تر است مثلاً در جامائیکا این عدد به 95 سال افزایش یافته است. در خصوص برج ایفل سازنده آن یعنی آقای گوستاو ایفل که حق حق نشر به او تعلق داشت در سال 1923 از جهان رفت و تا 70 سال پس از آن یعنی سال 1993 این قانون رعایت شد. پس از آن شبیه سازی و طراحی برج در حیطه عمومی نهاده شد.

اما یک مسأله دیگر در خصوص برج ایفل وجود دارد که موضوع را بغرنج نموده است؛ چراغ های برج را پیر بیدو (Pierre Bideau) در سال 1985 نصب کرد و بدین ترتیب هر عکس و فیلمی که این بنا را در زمانی که چراغ های آن روشن است، به تصویر بکشد -که طبیعتاً این اتفاق در شب رخ می دهد- نقض قانون حق نشر محسوب می گردد. هر چیزی که در شبکه های اجتماعی منتشر گردد مصداق اشتراک گذاری می دانند. اما از سال 2016 گردشگران این اجازه را پیدا نموده اند که از بناهای مشمول حق حق نشر، عکس و فیلم برای استفاده شخصی تهیه نمایند ولی به شرطی که با منفعت تجاری همراه نباشد.

منبع: گردشبان
انتشار: 14 مرداد 1400 بروزرسانی: 14 مرداد 1400 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 420

به "چرا عکس گرفتن در شب از برج ایفل غیر قانونی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا عکس گرفتن در شب از برج ایفل غیر قانونی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید