چینی ها تاریخ ساز شدند؛ شارژ خودروهای برقی در ده دقیقه!

به گزارش شهر ورزش، غول های باتری سازی چین شامل BYD و CATL درحال توسعه باتری لیتیوم آهن فسفات با قابلیت شارژ فوق سریع هستند که در تئوری می توان آن را تنها در مدت زمان 10 دقیقه شارژ کرد.

چینی ها تاریخ ساز شدند؛ شارژ خودروهای برقی در ده دقیقه!

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، شارژ کردن باتری خودروهای برقی همیشه یکی از معایب آنها در مقایسه با خودروهای بنزینی بوده است که به راحتی و در مدت زمان کوتاهی می توانند در جایگاه اقدام به سوخت گیری نمایند. اگرچه بهینه سازی های مختلفی در این زمینه صورت گرفته است و رانندگان می توانند با انتخاب مسیرهای صحیح، شارژدهی بیشتری را تجربه نمایند؛ اما به نظر می رسد که احتمالاً به زودی شاهد برطرف مشکل از ریشه خواهیم بود. دو شرکت چینی BYD و CATL مشغول توسعه باتری هستند که می تواند از شارژ فوق سریع بهره ببرد و تنها در ظرف 10 دقیقه مجدداً شارژ گردد.

فناوری باتری ها در سال های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است و همیشه درحال بهبود بوده است. پیشرفت دو شرکت چینی گفته شده، از نوترین دستاوردهای این صنعت است و به علت احتیاج شدید، احتمالاً می تواند خیلی سریع راه خود را به خودروهای برقی باز کند. باتری های لیتیوم آهن فسفات با پشتیبانی از شارژ فوق سریع نه تنها می توانند سرعت و شارژدهی خودروهای برقی را بهبود ببخشند، بلکه ممکن است طیف نوی از خریداران را به سوی این محصولات جذب نمایند.

باتری های نو BYD Blade 2.0 و CATL Qilin 2.0 از نرخ شارژ 6C بهره می برند و به همین علت قادر به بهره مندی از شارژ فوق سریع هستند. در این حالت، جریان وارد شده به باتری برای شارژ مجدد آن، 6 برابر جریان خود باتری است. برای مثال یک باتری 100 آمپر ساعت با جریان 600 آمپر ساعت شارژ خواهد شد. با این حال بهره مندی از فناوری گفته شده با موانعی روبه رو است که مهم ترین آنها، بهبود زیرساخت ایستگاه های شارژ خودروهای برقی است. اگر زیرساخت فعلی تقویت نگردد؛ بهره مندی از چنین باتری هایی چندان تاثیر محسوسی نخواهد داشت و نمی توان از حداکثر سرعت شارژ آنها استفاده کرد.

نباید فراموش کنیم که باتری ها معمولاً نمی توانند حداکثر سرعت شارژ خود را در تمامی مدت زمان شارژ شدن حفظ نمایند و شرکت ها معمولاً از ترفندهای تبلیغاتی برای ضعف این پوشش استفاده می نمایند. برای مثال باتری هایی که از جریان 5C بهره می برند می توانند طی 11.5 دقیقه از ظرفیت 10 به 80 درصد برسند؛ اما در ادامه با افت محسوس سرعت شارژ روبرو می شوند.

اگرچه جزئیات دقیق باتری های نو BYD و CATL منتشر نشده است؛ اما گزارش ها اشاره دارند که شارژرهای سریع فعلی که در ایستگاه ها وجود دارند حداکثر می توانند جریان شارژ 4 برابر را فراهم سازند. این میزان برابر با 480 کیلو وات یا حداکثر جریان 615 آمپر است. دستیابی به سرعت های شارژ بالاتر احتیاج به افزایش ولتاژ و یا شدت جریان دارد که منابع مالی هنگفتی را طلب می نماید. البته چین با سرعت بالایی در حال بهبود ایستگاه های شارژ خودروهای برقی است؛ به طوری در امسال هواوی از اولین ایستگاه 600 کیلو وات در این کشور رونمایی کرد و شرکت Mega هم قصد راه اندازی 5 هزار ایستگاه 5C برای شارژ مینی ون های خود را دارد که قادر به طی مسافت حدود 500 کیلومتر با 10 دقیقه شارژ هستند.

برای مقایسه باید اشاره کنیم که تسلا حداکثر توان 250 کیلو وات را در ایستگاه های V3 خود داخل ایالات متحده ارائه می نماید. البته شرکت های دیگری مثل Electrify America توان 350 کیلو وات را فراهم ساخته اند. بعلاوه ایستگاه شارژ Gravity Hub در نیویورک حداکثر توان 500 کیلو وات را به ازای هر خودرو ارائه نموده است. اکنون به نظر می رسد که نه تنها رقابت بر سر فراوری باتری های پیشرفته تر و خودروهای بهینه تر بین شرق و غرب آغاز شده است؛ بلکه این رقابت به توسعه جایگاه های شارژ نیز توسعه پیدا نموده است.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 31 خرداد 1403 بروزرسانی: 31 خرداد 1403 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 993

به "چینی ها تاریخ ساز شدند؛ شارژ خودروهای برقی در ده دقیقه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چینی ها تاریخ ساز شدند؛ شارژ خودروهای برقی در ده دقیقه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید