کامپونگ فولک؛ دهکده ای شناور در کامبوج

به گزارش شهر ورزش، کامپونگ فولک، دهکده ای است شناور بر رودخانه مکونگ، که در میان دشتی سیلابی در کشور کامبوج قرار گرفته است. برای آشنایی با این دهکده شگفت انگیز همراه خبرنگاران باشید.

کامپونگ فولک؛ دهکده ای شناور در کامبوج

در سراسر دنیا، می توان مکان های شگفت انگیز و منحصربه فرد بسیاری را یافت که تماشای آنها جالب و هیجان انگیز است. عجایبی باور نکردنی که با شنیدن وصف حال آنها، میل و اشتیاق آدمی برای سفر به آن سرزمین، دو چندان می گردد. کامبوج (Cambodia)، کشوری در آسیای شرقی است که بعضی از این شگفتی های خارق العاده را می توان در آن یافت. روستای کامپونگ فولک (Kampong Phluk)، دهکده شناور در رودخانه مکونگ (Mekong River: یکی از رودخانه های اصلی دنیا که در جنوب شرقی آسیا است و از کشورهایی همچون چین، لائوس، میانمار، تایلند، کامبوج و ویتنام عبور می نماید) در کشور کامبوج یکی از این شگفتی ها است که امروزه شاهد آن هستیم که به یکی از مقاصد گردشگری محبوب و قابل توجه در جنوب شرقی آسیا تبدیل شده است.

ویژگی جالب و منحصربه فرد این دهکده ماهیگیری، قرارگیری و شناور بودن آن در سطح رودخانه مکونگ است که در استان سیم ریپ (Siem Reap)، در شمال مرکزی کشور کامبوج واقع شده است. جالب است بدانید که این دهکده شگفت انگیز که از آن به بندر توسکو نیز یاد می گردد، روی صخره ها و در دریاچه بزرگ تونله ساپ (Tonle Sap)، که لقب بزر گ ترین دریاچه آب شیرین منطقه جنوب شرقی آسیا را به خود اختصاص داده است، واقع شده است. دریاچه تونله ساپ، در گودالی داخل جلگه کامبوج قرار گرفته است که آب آن به وسیله رودها و نهرهای بسیاری که به آن سرازیر می گردد، تامین می گردد. از این دریاچه، رود تونله ساپ با طولی بالغ بر 110 کیلومتر و از بخش جنوبی آن سرچشمه گرفته و پس از گذشتن از جلگه ویل پوک، به رود مکونگ که در نزدیکی پنوم پن واقع است، سرازیر می گردد .

کامپونگ فولک (کامپونگ فلاک) با جمعیتی بالغ بر 3 هزار نفر، مجموعه ای متشکل از سه دهکده و خانه های شناور و محرک است که به وسیله دشت سیلابی دریاچه تونله ساپ محصور شده است و در حدود 16 کیلومتری جنوب شرقی از سیم ریپ واقع شده است. وجود جنگل های فرو رفته در آب که سرتاسر منطقه را احاطه نموده، چشم اندازی تماشایی را ایجاد نموده است.

بعلاوه این ناحیه از کامبوج زیستگاه انواع مختلفی از حیات وحش از جمله میمون های خرچنگ خوار یا بوزینه های شبیه به انسان است. خانه های کامبوج فلاک را بر بلندای دیرک ها و تیرهای چوبی که دارای ارتفاعی بین 6 تا 8 متر است ساخته اند. قایق ها نیز که وسیله تردد ساکنین است در امتداد رودخانه و در سرتاسر لنگرگاه که به صورت مسیری مارپیچ از دهکده تا دریاچه تونله ساپ است واقع شده است.

یکی دیگر از شگفتی های دهکده در فصول مختلف سال رخ می دهد؛ درست هنگامی که آب دریاچه کم یا زیاد می گردد. در فصول خشک که مقدار بارندگی پایین و عمق دریاچه کم است، خانه های ساخته شده در این دهکده ماهیگیری به گونه ای به نظر می رسد که گویا در حال پرواز بر بلندای دیرک های چوبی است. چشم انداز ای جالب و دیدنی که تماشاگران احساس می نمایند، چوب هایی که خانه ها بر آنها ساخته شده، همچون تکیه گاه هایی عصا مانند عمل نموده و ساختمان ها را نگه داشته است.

در این زمان، بسیاری از ساکنین دهکده به دریاچه رفته و بر سطح آن خانه های موقت می سازند. این در حالی است که در فصولی که بارندگی به مقدار قابل توجهی صورت می پذیرد سطح آب دریاچه افزایش یافته و ساکنین دهکده دوباره به خانه های دائمی خود که در دشت سیلابی است بازمی گردند. در این زمان تیرهای چوبی که خانه ها روی آن ها ساخته شده است دیگر قابل مشاهده نیست چرا که همگی در زیر آب پنهان می گردد.

دریاچه تونله ساپ که روی آن دهکده ی ماهیگری کامپونگ فولک شناور است، در طول فصول بارندگی یک پدیده هیدرولوژیکی منحصربه فرد را به نمایش می گذارد. در واقع، جهت جریان آب دریاچه دو بار در سال تغییر می نماید. در ماه های نوامبر تا مه (از اواسط آذر تا اواسط اردیبهشت ماه سال بعد)، آب دریاچه به سمت رود مکونگ سرازیر شده و در فصول بارانی خلاف این جهت حرکت می نماید. این جریان، دریاچه عظیمی را ایجاد می نماید که وسعت آن به 5 برابر حالت عادی اش می رسد. این سیل، نواحی اطراف را نیز در بر می گیرد و دریاچه مکان مناسبی برای رشد و نمو انواع ماهی ها است و آب و هوایی غنی را برای حیات موجودات آن منطقه از کامبوج، ایجاد می نماید.

در فصول بارندگی، دریاچه تونله ساپ، همانگونه که پیش تر نیز بیان شد، یکی از بزرگ ترین دریاچه های آب شیرین در قاره آسیا است، به وسعتی بالغ بر 12 هزار کیلومتر مربع می رسد. در این زمان بیش از 100 نوع گونه از پرندگان آبزی از جمله گونه های در معرض خطر و تهدید نماینده، بیش از 200 گونه ماهی، تمساح، لاک پشت، بوزینه دم کوتاه شبیه انسان یا ماکاکس، سمور دریایی، صدف و تعداد دیگری از حیوانات وحشی ساکن در جنگل های مانگرو (mangrove forests: جامعه گیاهی شامل بوته ها و درختانی که در زیستگاه های آبرفتی منطقه ها گرمسیری و زیرگرمسیری رشد می نماید)، در آن یافت می گردد. بعلاوه این دریاچه بیش از نیمی از ماهی های مصرفی در کشور کامبوج را تامین می نماید. جالب است بدانید که در فصول خشک که بارندگی به حداقل رسیده است و وسعت دریاچه به 2500 کیلومتر مربع کاهش می یابد، آب این دریاچه به رودخانه تونله ساپ سرازیر شده که در جنوب شرقی آن واقع شده است و در نهایت با رودخانه مکونگ ادغام می گردد.

منبع: کجارو / amusingplanet.com
انتشار: 28 فروردین 1401 بروزرسانی: 28 فروردین 1401 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 696

به "کامپونگ فولک؛ دهکده ای شناور در کامبوج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کامپونگ فولک؛ دهکده ای شناور در کامبوج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید