کدام استان بهترین مدیریت کرونایی را داشته است؟ ، نمره بد تهرانی&zwnjها در رعایت پروتکل&zwnjها

به گزارش شهر ورزش، برای غلبه بر کرونا، هم به امکانات مناسب و هم به رعایت مردم نیاز داریم. امکانات درمانی در استان تهران نسبت به استان های دیگر مناسب است.

کدام استان بهترین مدیریت کرونایی را داشته است؟ ، نمره بد تهرانی&zwnjها در رعایت پروتکل&zwnjها

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرنگاران، محمد مهدی صبوی- مجری برنامه از معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می پرسد: چین برای پیروزیت در بحران کرونا چه کرده که ما انجام ندادیم؟ و ایرج حریرچی می گوید: ما در دو جبهه می جنگیم. یکی کرونا و دیگری تحریم های اقتصادی.

از نظر حریرچی، شرایط کشور ما را نمی توان با قوی ترین اقتصاد های دنیا مقایسه کرد. اما با این استدلال، مدیریت استان های مختلف ایران را می توان در مقایسه با یکدیگر سنجید. چرا که همه استان های ما دچار مسائل اقتصادی و تحریم های ظالمانه هستند و با این وجود، تعدادی از استان ها بهتر از دیگران عمل کرده اند.

استان تهران، امکانات بهداشتی مناسب و مردمی که کمتر رعایت می کنند

برای غلبه بر کرونا، هم به امکانات مناسب و هم به رعایت مردم نیاز داریم. امکانات درمانی در استان تهران نسبت به استان های دیگر مناسب است. معاونت درمان وزارت بهداشت، در سال 96 گزارش جامعی از شرایط بیمارستان های کشور منتشر کرد. در گزارش آماری سامانه آمار و اطلاعات بیمارستانی (یا به اختصار آواب) سال 96، تعداد تخت ویژه در صد هزار نفر جمعیت، در دانشگاه های علوم پزشکی تهران، ایران، و شهید بهشتی، بالاتر از میانگین کشوری و جزو چند رتبه اول است. (به ترتیب 23.2، 27.87 و 19.72 تخت به ازای 100 هزار نفر) البته پس از شیوع ویروس کرونا در سال 98، تعداد تخت های ویژه افزایش یافته و در حال حاضر بیش از این عدد می باشد. علاوه بر این، استان تهران از پزشکان رشته های تخصصی و فوق تخصصی لازم بهره مند است.

اما در استان تهران، درصد رعایت پروتکل های بهداشتی پایین تر از بیشتر استان های کشور بوده است. متاسفانه وزارت بهداشت آمار تازه ای از رعایت پروتکل ها ارائه نداده، ولی در گزارشی که معاون کل وزارت بهداشت در تاریخ 4 آبان ماه اعلام کرده است، تنها 32.14 درصد از مردم تهران شیوه نامه های توصیه شده را رعایت می کردند. هم اکنون با اعمال محدودیت های کرونایی، درصد رعایت شیوه نامه های بهداشتی افزایش یافته است، اما به دلیل تصمیم وزارت بهداشت، آمار استانی تازه ای در این رابطه در دست نیست.

در نتیجه، استان تهران در بیشتر مواقع در شرایط قرمز و بحرانی کرونا قرار داشته است؛ و متاسفانه از عدد مجموع فوتی های کرونایی در استان تهران آمار رسمی منتشر نشده.

استان هرمزگان، امکانات بهداشتی کم و مردمی که بیشتر از بقیه رعایت می کنند

در گزارش آواب سال 96 وزارت بهداشت، تعداد تخت ویژه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به ازای 100 هزار نفر جمعیت، بسیار کمتر از میانگین کشوری است. (میانگین کشوری 14.71 تخت، و بندرعباس 10.09 تخت). همچنین استان هرمزگان در تامین برخی از پزشکان فوق تخصص مورد نیاز دچار مشکل می باشد. هم اکنون، بزرگترین و تخصصی ترین بیمارستان مرکز استان هرمزگان، تنها یک پزشک فوق تخصص ریه دارد.

اما رعایت دستورالعمل های بهداشتی در میان ساکنان استان هرمزگان، به گزارش وزارت بهداشت در 4 آبان 99، 52.16 درصد بوده. این رقم به نسبت استان های دیگر رقم قابل قبولی بود. تنها 4 استان بیش از استان هرمزگان پروتکل ها را رعایت می کردند.

هرمزگان در حال حاضر جزو چهار استانی است که در شرایط بحرانی کرونا قرار ندارد. دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، آمار بستری ها و فوتی های کرونایی را به صورت منظم، و هر روزه منتشر می کند، اما از تعداد مبتلایان در این استان خبری اعلام نمی شود. تا زمان نگارش این گزارش، 11 آذر ماه 99، مجموع فوتی های کرونا در استان هرمزگان عدد 916 نفر است. این رقم معادل 515 نفر در یک میلیون نفر جمعیت است.

استان خراسان شاقتصادی، امکانات بهداشتی کم، و مردمی که کمتر رعایت کردند

به یک استان مرزنشین دیگر می رویم. این استان هم در کمبود امکانات درمانی دست کمی از استان هرمزگان ندارد. در آمار معاونت درمان وزارت بهداشت، منتشر شده در سال 96، به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت، تنها 10.07 تخت ویژه وجود دارد.

از طرفی به گزارش معاون کل وزارت بهداشت، منتشر شده در تاریخ 4 آبان ماه، تنها 38.24 درصد مردم این استان، پروتکل های وزارت بهداشت را رعایت می کردند.

دانشگاه علوم پزشکی خراسان شاقتصادی، آمار های استانی کرونا را به صورت روزانه منتشر نمی کند. آمار های اعلام شده نه کامل است و نه منظم. آخرین آمار یافت شده این استان، در تاریخ 2 آذر ماه و از زبان معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار خراسان شاقتصادی بوده است. احمد برادران گفت مجموع فوتی های ثبت شده کرونا تا تاریخ 2 آذر، 790 نفر بوده است. این عدد نسبت به استان های دیگر زیاد به نظر نمی رسد، ولی بزرگی این رقم زمانی مشخص می شود که جمعیت استان را در نظر بگیریم. استان خراسان شاقتصادی با جمعیت 863092 نفر، تنها 1.1 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهد و رقم فوتی های کرونا در این استان معادل 915 نفر در یک میلیون جمعیت است. این رقم، بیش از میانگین کشوری است.

استان فارس، امکانات بهداشتی مناسب و بیشترین درصد رعایت شیوه نامه ها

در حوزه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در سال 96، به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت، 17.25 تخت ویژه وجود داشت. این رقم بیش از میانگین کشوری است. از طرفی سرانه پزشک در استان فارس، از میانگین کشوری بالاتر است.

در گزارش معاون کل وزارت بهداشت، در تاریخ 4 آبان ماه، 67.75 درصد مردم استان فارس شیوه نامه های بهداشتی را رعایت می کردند. در این آمار، استان فارس بالاترین درصد رعایت شیوه نامه ها را تا تاریخ اعلام شده داشته است.

آمار های کرونایی در استان فارس، هر روز اعلام می شود. این آمارها، برخلاف سه استان دیگری که در این گزارش بررسی شد، شامل تعداد مبتلایان و تعداد آزمایش pcr گرفته شده نیز می شود. تا تاریخ نگارش این گزارش، 11 آذر 99، تعداد فوتی های ثبت شده کرونا در استان فارس 2525 نفر بوده است. این عدد معادل 520 نفر فوتی کرونا در 1 میلیون نفر جمعیت است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در تاریخ 3 شهریور 99 گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نسبت به دانشگاه های علوم پزشکی دیگر در کشور، بیشترین آزمایش و نمونه گیری کرونا و کمترین آمار مرگ و میر را نسبت به جمعیت تحت پوشش داشته است.

کشور ایران، برای مقابله با کرونا، دچار مسائل متفاوت و شرایط خاصی همچون تحریم های متعدد و شرایط ویژه اقتصادی است. اما با وجود تمامی این مسائل، برخی از استان های کشور در مقابل این بحران، مدیریت بهتری از سایرین داشته اند. استان های پیروز، شفافیت اطلاعات بیشتر، امکانات درمانی بهتر و فرهنگ سازی مناسب تری برای رعایت شیوه نامه ها داشته اند. امیدواریم با درس دریافت از تجربه بومی خود، در نبرد با ویروس کرونا پیروز شویم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 دی 1399 بروزرسانی: 18 دی 1399 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 40

به "کدام استان بهترین مدیریت کرونایی را داشته است؟ ، نمره بد تهرانی&zwnjها در رعایت پروتکل&zwnjها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام استان بهترین مدیریت کرونایی را داشته است؟ ، نمره بد تهرانی&zwnjها در رعایت پروتکل&zwnjها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید