آداب غذا خوردن در رستوران های لوکس و مجلل!

به گزارش شهر ورزش، آشنایی با آداب غذا خوردن در رستوران

اگر تا به حال به رستوران های لوکس رفته باشید حتما می دانید که غذا خوردن در این رستوران ها آداب و رسوم خاص خود را دارند. رستوران های لاکچری چه در ایران و چه در کشورهای مختلف جهان از اصولی بین المللی پیروی می نمایند که اطلاع از آن ها لازم است. ممکن است بعضی از آداب غذا خوردن در رستوران از جمله نحوه قرار دادن قاشق و چنگال، دستمال سفره و … را بدانید، اما از بعضی دیگر بی اطلاع باشید. امروز می خواهیم مهم ترین و ضروری ترین آداب غذا خوردن در رستوران را به شما معرفی کنیم تا دفعه بعد که به رستوران رفتید مثل یک حرفه ای رفتار کنید. البته این را هم به خاطر داشته باشید که هر کشور و فرهنگی ممکن است آداب و رسوم خاص خود را داشته باشد، اما در ادامه به بعضی از اصول و آداب بین المللی غذا خوردن در رستوران اشاره می کنیم. با خبرنگاران همراه باشید.

آداب غذا خوردن در رستوران های لوکس و مجلل!

آداب قرار دادن دستمال سفره

بعد از این که پشت میز نشستید یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید قرار دادن دستمال سفره روی پاهایتان است، به هیچ وجه دستمال را دور یقه تان یا هر جای دیگر قرار ندهید و آن را به آرامی روی پاهایتان بگذارید. اگر در حین غذا خوردن می خواهید میز را ترک کنید و مثلا به سرویس بهداشتی بروید دستمال را روی جایگاه تان قرار دهید. بعد از اتمام غذا هم دستمالتان را به آرامی تا کنید و آن را در سمت چپ بشقابتان قرار بدهید.

ترتیب چیدن میز

در رستوران های بسیار لوکس وقتی پشت میز غذا می نشینید با چندین کارد و چنگال روبرو می شوید که دو طرف بشقابتان چیده شده اند. چنگال ها سمت چپ و کاردها و قاشق ها سمت راست بشقاب قرار می گیرند. ممکن است ندانید که این همه کارد و چنگال و قاشق برای چیست. اغلب طرز چیدن آن ها به این صورت است که نزدیک ترین کارد و چنگال به بشقاب برای سرو غذای اصلی استفاده می شوند. اگر می خواهید قبل از خوردن غذای اصلی، سالاد بخورید باید از چنگال مخصوص سالاد که در منتهی الیه سمت چپ بشقاب واقع شده است بهره ببرید. لیوان مخصوص آب معمولا بالای کارد در سمت راست بشقابتان واقع شده است و سمت چپ و بالای چنگال ها هم اغلب بشقابی کوچک برای نان یا سالاد قرار می دهند.

نحوه گرفتن کارد و چنگال

یکی دیگر از آداب غذا خوردن در رستوران مربوط به نحوه گرفتن کارد و چنگال است. در بیشتر رستوران های خارجی و برای خوردن غذاها اغلب از کارد و چنگال استفاده می گردد و بر خلاف ما از قاشق تنها برای خوردن سوپ یا دسر و … استفاده می نمایند. بنابراین اگر می خواهید در یک کشور خارجی به رستوران بروید بهتر است طرز کار با کارد و چنگال را به خوبی بلد باشید. چنگال را دست چپتان بگیرید و آن را روی پایین قرار بدهید. کارد را هم در دست راست نگه دارید و کمی بالاتر از بشقاب نگه دارید. برای حفظ تعادل بهتر انگشت سبابه تان را روی دسته های کارد و چنگال قرار بدهید تا کار با آن ها راحت تر باشد. حالا با یاری کارد غذا را روی چنگال هل بدهید و آن را در دهانتان قرار بدهید.

خوردن سوپ

در سمت راست بشقابتان معمولا یک قاشق گرد و بزرگ واقع شده است که برای خوردن سوپ استفاده می گردد. در بیشتر رستوران های لوکس قبل از غذای اصلی سوپ سرو می نمایند. قاشق سوپخوری را از انتهای دسته بگیرید و شستتان را روی دسته قاشق قرار بدهید. موقع خوردن سوپ حواستان باشد که به هیچ وجه هورت نکشید.

چه زمانی آغاز به غذا خوردن بکنیم؟

در میزهای کوچک که دو یا چهارنفر پشت یک میز نشسته اند زمانی آغاز به غذاخوردن کنید که همه پشت میز نشسته باشند. در مراسم های رسمی یا جلسات کاری و اداری صبر کنید تا پیشخدمت برای همه غذا سرو کند و بعد آغاز به خوردن کنید؛ مگر این که میزبان از شما بخواهد که زودتر غذایتان را آغاز کنید.

ترک میز و اتمام غذا

اگر در وسط غذا خوردن می خواهید به سرویس بهداشتی بروید و لحظه ای میز را ترک کنید ضروری است قاشق و چنگالتان را به شکل خاصی قرار بدهید تا پیشخدمت بداند که غذایتان هنوز تمام نشده است. کارد و چنگالتان را خلاف جهت همدیگر و به صورت مورب وسط بشقاب قرار بدهید، به طوری که نوک کارد و چنگال روی هم قرار بگیرد. به این ترتیب پیشخدمت می فهمد که غذایتان تمام نشده و بشقاب را برنمی دارد. زمانی که غذایتان تمام شد و منتظر وعده بعد (غذای اصلی یا دسر) هستید هم کافیست کارد و چنگالتان را به صورت مورب و به صورت موازی کنار هم قرار بدهید، به طوری که کارد بالاتر قرار داشته باشد.

در هنگام غذا خوردن در رستوران این نکات را رعایت کنید:

  • اولین نکته در خصوص آداب غذا خوردن در رستوران طرز لباس پوشیدن شماست. هرچه رستوران شیک تر و لاکچری تر باشد ضروری است لباس های بهتر و مناسب تری بپوشید. اما مراقب باشید که تعادل را رعایت کنید و در حد مراسم عروسی لباس نپوشید! یک لباس شیک و ساده و یک آرایش ملایم برترین و مناسب ترین ظاهر برای غذا خوردن در یک رستوران لاکچری است.
  • یکی از مهم ترین آداب غذا خوردن در رستوران این است که نباید موبایل، دسته کلید و کیف پولتان را روی میز قرار بدهید. چون در رستوران های لاکچری اغلب کلی بشقاب و کارد و چنگال و لیوان روی میز واقع شده است و قرار دادن وسایلتان روی میز کار سرو غذا را مشکل می نماید. حتی اگر به میهمانی رسمی دعوت شده اید و نمی خواهید بی ادب جلوه کنید موبایلتان را خاموش کنید یا آن را در حالت سایلنت قرار بدهید. این که وقت غذا خوردن با موبایل صحبت کنید یا آغاز به پیغام دادن بکنید اصلا مودبانه و محترمانه نیست.
  • خیلی بلند صحبت نکنید! از جمله آداب غذا خوردن در رستوران همین رعایت حال بقیه افراد است. حتی اگر تعدادتان زیاد است و دور میزی بزرگ نشسته اید سعی کنید با صدایی آرام و ملایم صحبت کنید. اگر شخصی آشنا را در میز آن طرف رستوران دیده اید بلند بلند با او صحبت نکنید؛ بهتر است بلند شوید و برای سلام کردن و احوالپرسی پیش او بروید.
  • با دهان بسته غذا بخورید. این را مطمئنا همه مان می دانیم و تا حد زیادی هم رعایت می کنیم. یکی از آداب غذا خوردن در رستوران های لوکس و مجلل این است که موقع غذا خوردن دهانتان را بسته نگه دارید. وقتی دهانتان پر است صحبت نکنید و صبر کنید تا غذایتان را قورت بدهید. مطمئنا هیچ کس دلش نمی خواهد محتویات غذای داخل دهانتان را ببیند! اگر غذا یا سس دور دهانتان وجود دارد به هیچ وجه با زبان دور دهانتان را تمیز نکنید، از دستمال سفره بهره ببرید!
  • از جمله آداب غذا خوردن در رستوران طرز نشستن شماست. سعی کنید کاملا صاف و راست بنشینید و به هیچ وجه قوز نکنید. اگر چیزی می خواهید که آن طرف میز واقع شده است و دستتان به آن نمی رسد روی میز خم نشوید. مودبانه از طرف مقابلتان بخواهید آن را به شما بدهد.
  • وقتی می خواهید از منو غذا سفارش بدهید اصلا اشکالی ندارد که در خصوص غذاها از پیشخدمت سوال کنید. در واقع، این رفتار جزء آداب غذا خوردن در رستوران است و وظیفه پیشخدمت این است که در خصوص تک تک غذاها برای شما شرح بدهد. اگر در کشوری خارجی هستید و نمی دانید ترکیبات یک غذا چیست اصلا خجالت نکشید و از گارسون سوال کنید. در این صورت، مجبور نخواهید بود غذایی را بخورید که دوست ندارید و آخرش هم کلی پول بابت آن بپردازید.
  • اگر با پیشخدمت و گارسون کار دارید و چیزی می خواهید به هیچ وجه در رستوران داد نزنید. در رستوران های لوکس وظیفه گارسون ها این است که دائما مراقب مشتریان باشند، بنابراین کافی است صبر کنید تا نگاهشان به شما بیفتد و بعد انگشتتان را کمی بلند کنید تا پیشخدمت به سمت شما بیاید.
  • یکی دیگر از اصول و آداب غذا خوردن در رستوران نحوه رفتار شما با پیشخدمت است. با پیشخدمت بسیار مودبانه و محترمانه صحبت کنید و برای سفارش دادن غذا از لطفا و ممنونم بهره ببرید.
  • اگر کسی یا کسانی را به رستوران دعوت نموده اید اجازه دهید تا ابتدا میهمانتان غذایش را سفارش بدهد و بعد به تعداد غذاهایی که میهمانتان سفارش داده سفارش بدهید.
  • هنگامی که غذایتان تمام شد کارد و چنگال را دور و بر بشقاب و روی میز قرار ندهید. همان طور که در بالا شرح دادیم آن را به صورت مورب و موازی داخل بشقاب بگذارید.

منبع: etiquettescholar.com

منبع: الی گشت
انتشار: 8 اسفند 1400 بروزرسانی: 8 اسفند 1400 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 654

به "آداب غذا خوردن در رستوران های لوکس و مجلل!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آداب غذا خوردن در رستوران های لوکس و مجلل!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید