ابراهیمی: اجاق اتاق بازرگانی ایران فقط در انتخابات گرم می شود! ، ظرفیت اتاق های بازرگانی مشترک و استان ها مغفول مانده است

به گزارش شهر ورزش، رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه نوشت: معاونت امور بین الملل اتاق بازرگانی ایران تا کنون از توان اتاق های مشترک که مدیران آنها از صاحبان نظران تجارت هستند، چه بهره ای برده است؟

ابراهیمی: اجاق اتاق بازرگانی ایران فقط در انتخابات گرم می شود! ، ظرفیت اتاق های بازرگانی مشترک و استان ها مغفول مانده است

از پروفایل ما وبلاگ بخار دیدن نمایید.

سید جلال ابراهیمی، رئیس خانه تجارت ایران و ترکیه و عضو اتاق بازرگانی ایران، در یادداشتی اختصاصی برای گروه اقتصادی خبرنگاران نوشت: آقای سبز علی پور به درستی اعلام کردند که اجاق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران بوقت انتخابات روشن است وهر گروهی در یک هتل برای انتخاب شدن، شام مفصل و پذیرائی آنچنان برپا میکند که نگو و نپرس راستی بگفته ایشان انتخاب شدن چه سودی برای منتخبین دارد که این همه خرج میکنند.

اغلب مشاهده میشود که افراد منتخب از ارزهای تخصیصی برای واردات و از امکانات و بیت المال با آگاهی های تجاری که برای آنها سریعا حاصل میشود بهره میبرند.

در انتخابات اتاق های مشترک چه عرض کنم که اغلب شکایات که به شورایعالی نظارت دروزارت صمت معمول شود نیز اتاق بازرگانی ایران پاسخگو نیست . چه بسا که جای شاکی و متشاکی عوض میشود و اگر شما از عملکرد ناظر و یا دخالت عوامل امور بین الملل در امر انتخابات شکایت کرده اید خود همان متشاکی در جلسه حضور میابد و به دفاع از خود میپردازد مگر میشود که اعضای هیئت مدیره اتاق پای معاونان همان اتاق را لگد کنند.

لزوما باید پرسش شود که حوزه معاونت بین المللی تا به امروز کارنامه عملکرد خود را در هیئت کنندگان اعلام کرده است که با کدام کشورها به تعامل پرداخته است .آیا هیئت کنندگان امور بین الملل را به چالش کشیده است که فعالیت آن در کشورهای هم مرز چه بوده و برای رفع مسائل و حل مسائل بازرگانان در حوزه کشورهای آسیای میانه ، ماوراء قفقاز ، کشورهای حوزه خلیج فارس ، عراق و کردستان عراق چه قدمی به جز کاغذبازی و بوروکراسی برداشته است.

معاونت امور بین الملل اتاق بازرگانی ایران از توان های اتاق های مشترک که بیشترین مدیران آنها از صاحبان نظران بازار تجارت هستند و اغلب دارای توان های مدیریتی در صنعت و معدن و تجارت میباشند چه بهره ای برده ، در سال چند جلسه مشترک حضوری ، با این مدیران داشته است و چند جلسه مشترک با اعضای هیئت مدیره اتاق های مشترک بازرگانی برگزار کرده و دیدگاه های آنها را پرسیده است و اگر هم نظری خواسته شده به طور کتبی و بخشنامه ای بوده و بوروکراسی همچنان ادامه دارد.

امور بین الملل اتاق چه جلساتی با رایزن های اقتصادی برگزار کرده و در طول هفته و ماه چه کمک هایی آماری و اطلاعات اقتصادی در اختیار آنها گذاشته است.

باید پرسید که آیا امور بین الملل اتاق مسئولین میزهای اقتصادی را در سازمان تجارت ایران میشناسد و با حوزه های اقتصادی در سازمان تجارت در آسیا، اروپا،اقیانوسیه و کشورهای هم مرز چه تعاملی داشته است .آیا از توان های تحقیقاتی آنها که اغلب متخصصین در آن حوزه هستند برای پیشبرد اهداف صادراتی استفاده کرده است ؟

آیا امور بین الملل اتاق ایران تا به امروز به فکر بازاریابی، بازارسنجی، رقیب شناسی تجاری، حوزه شناسی برای عرضه اجناس و اقلام تجاری خاص بوده است.

کنندگان اتاق های بازرگانی

بزرگترین نیروئی که امور بین الملل میتواند از آن برای توسعه تجارت خارجی بهره بگیرد .کنندگان اتاق های بازرگانی و صنایع و معادن استان های کشور است که هرکدام از آنها کننده بخش خصوصی از تجار وصنعت مردان و معدن کاران ، بازرگانان و تولید کننده و صادرکننده در حوزه های مختلف اقتصادی هستند، هم آنان هستند که در هر استان دردشناس حوزه عملکرد خود هستند و مسائل حوزه کاری را میدانند و میتوانند بر اساسی شرایط و امکانات اقتصاد کشور و شرایط زمان راهنمایی بکنند و چراغ راه باشند.

در بین کنندگان اتاق های استان ها در حوزه معدن که پتانسیل بالائی برای صادرات دارند ،صاحبنظران با تجربه ای هستند که همه این بزرگواران در هر استان اتاق فکر و منبع اطلاعات اقتصادی کاربردی میتوانند تشکیل دهند و میتوان از خرد جمعی آنها در توسعه امر بازرگانی بالاخص در بازرگانی خارجی بهره گرفت و این گروه اعتبار تجارت خارجی بوده و بسکمک از آنها در کشورهای هدف شناخته شده و دارای اعتبار هستند .

آیا امور بین الملل از این همه آگاه و متخصص که شناختی بر داشته ها و بودها و امکانات استان ها دارند در ارتباط است و با آنها به تعامل پرداخته؟ آیا تا به امروز درخواست حضور در شورای کنندگان استان ها که در حقیقت کنندگان واقعی اقتصادی کشور هستند کرده است .

این مجلس اقتصادی دارای پتانسیل بسیار بالایی از اندیشه و خرد در تک تک نیاز های صنعتی،معدنی،کشاورزی بوده و میتوانند زمینه های صادراتی استانها را در حوزه عملکرد خود در شرایط راهبردی و عملیاتی آماده سازی کرده که متاسفانه امروزه به خاطر کرونا این مهم به مشکل خورد گرچه میتوان به طریق دیجیتالی و حوزه بندی وبینارهای تخصصی به صورت پرسش وپاسخ برگزار کرد و به صورت اقتراح و خروجی اندیشه های متنوع در تقطیع و تهاتی افکار از نظرات آنها بهره گرفت.

از سوی دیگر تعامل و استفاده از توان اطلاعات سازمان های صنعت و معدن و تجارت استان ها خود یک منبع عظیمی از اطلاعات تجارت بیرون مرزی که اگر از اطلاعات حوزه اقتصادی سازمان های مربوطه و معاونت ها و دوایر تخصصی آنها در حوزه صادرات بهره گیری شود توان موجود در استان ها کانالیزه شود به طور مشهود در امر صادرات و آگاهی دادن تجاری به کشورهای مقصد تجاری مفید خواهد افتاد چون کارکنان این نهادها بعلت حضور ممتد در محل و ارتباط با صاحبان صنایع و شناخت بر تولیدات استان و امکانات اقلام صادراتی دارای تجربه فراوان هستند که میتوانند چراغ راهنما برای صادرات باشند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 اسفند 1399 بروزرسانی: 7 اسفند 1399 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 130

به "ابراهیمی: اجاق اتاق بازرگانی ایران فقط در انتخابات گرم می شود! ، ظرفیت اتاق های بازرگانی مشترک و استان ها مغفول مانده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابراهیمی: اجاق اتاق بازرگانی ایران فقط در انتخابات گرم می شود! ، ظرفیت اتاق های بازرگانی مشترک و استان ها مغفول مانده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید