AvtoVAZ روسیه و موتورهای پیشنهادی برای تندر 90 سایپا ، مشخصات فنی موتورها

به گزارش شهر ورزش، AvtoVAZ قرار است تندر 90 را دوباره در ایران زنده کند. این خودروساز روسی را بیشتر با محصولات لادا می شناسیم. محصولاتی که خاطراتی خوب از خود در کشورمان بجا نگذاشتند. حال AvtoVAZ که مورد تحریم های بین المللی قرار گرفته، ظاهراً قرار است در نبود برندهای اروپایی در ایران، موتورهای Lada را در اختیار سایپا قرار دهد.

AvtoVAZ روسیه و موتورهای پیشنهادی برای تندر 90 سایپا ، مشخصات فنی موتورها

خبرنگاران - محمد فتح اللهی - AvtoVAZ مانند ایران خودرو و سایپا یک خودروساز دولتی است. محصولاتی که از درب این کمپانی خارج می شد پیش تر Zhiguli (ژیگولی)، Oka و اسپوتنیک نام داشت. اما در طول زمان این برندها کنار گذاشته شدند.

خانواده LADA را به عنوان محصول اصلی آوتوواز می شناسیم. Avto در زبان روسی به معنای اتومبیل است. VAZ نیز مخفف Volzhsky Avtomobilny Zavod است. یعنی کارخانه خودروسازی ولژسکی.

LADA در سه ماهه ابتدایی سال 2022 تنها 764 دستگاه خودرو فروخته است. یعنی در مقیاس بازار خودرو اروپا، لادا اکنون در رده پنجاه و دوم حضور دارد.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت چندی پیش اعلام نمود که سال آینده خودرو تندر90 مجدداً به خطوط فراوری باز خواهد گشت. سوال اصلی این بود که تندر90 قرار است با چه موتوری در کشور فراوری گردد؟

در حاشیه مراسم رونمایی از پیکاپ کارون، معاون وزیر صنعت معدن و تجارت عنوان نمود موتور این خودرو محتمل است روسی یا ایرانی باشد.

فرض را بر این بگیریم که قرار نیست تندر90 با موتور ایرانی (احتمالاً خانواده ایران خودرو) دوباره زنده گردد. از همین رو قرار است موتورهای روسی محتمل برای این خودرو قدیمی رنو را آنالیز کنیم.

موتور AvtoVAZ-11182

موتور AvtoVAZ-11182

حجم دقیق این قوای محرکه روسی، 1596 سی سی است. AvtoVAZ -11182 قادر است 90 اسب بخار نیرو در 5000 دور در دقیقه فراوری کند. گشتاور اعلام شده برای این موتور 8 سوپاپ نیز 143 نیوتن متر است که در دور 3800 در دسترس راننده قرار می گیرد.

این قوای محرکه، نسخه به روز شده VAZ-11189 است. موتور قبلی می توانست 87 اسب بخار نیرو و 140 نیوتن متر گشتاور فراوری کند.

AvtoVAZ -11182 دارای نسبت تراکم 10/5 به یک است. این موتور تنفس طبیعی براساس اعلام AvtoVAZ در دور موتور 1000 دور در دقیقه می تواند گشتاور 112 نیوتن متری داشته باشد.

این قوای محرکه اکنون تنها در lada granta دیده می گردد. اگر تصور دارید گرانتا خودرو به روزی است باید گفت که سخت در اشتباهید!

این خودرو روسی در امسال میلادی بدون ایربگ و ترمز ABS به بازار عرضه می گردد. از آنجایی که تحریم های جامعه جهانی علیه روسیه هنوز تبدیل به فرصت نشده، موتور AvtoVAZ -11182 در این خودرو بدون کمپرسور کولر کار می نماید.

چرا که این کمپرسور کولر که به وسیله کره ای ها (عمدتاً پاناسونیک) تأمین می شد، به علت تحریم دیگر به دست روس ها نمی رسد. موتور AvtoVAZ -11182 برای روشن شدن مانند بسیاری از خودروهای دنده ای در این دوران احتیاج به کلاچ گیری دارد.

این قوای محرکه فاقد زنجیر تایم است. AvtoVAZ حداقل زمان تعویض این تسمه را پس از پیمایش 160 هزار کیلومتری عنوان نموده است. اما بسیاری از روس ها باور دارند در 100/000 کیلومتر باید این تسمه را تعویض کرد.

رفتار این موتور AvtoVAZ مانند موتورهای دیزل است. 80% از نیروی قوای محرکه در هزار دور ابتدایی در دسترس راننده خواهد بود. از همین رو، این موتور را بیشتر برای خودروهای تاکسی که مدام در جریان ترافیک روزانه هستند، مناسب می دانند. آوتوواز تأکید دارد که این موتور با بنزینی که اکتان آن 92 باشد سازگاری دارد.

موتور AvtoVAZ -11182 و جهت تکامل

از آنجایی که احتمالاً این موتور گزینه نهایی برای استفاده در تندر90 خواهد بود، بهتر است جزئیات بیشتری درباره آن بدانیم. همانطور که متوجه شدیم، موتور 11189 مدل تکامل یافته یک قوای محرکه قدیمی است.

این موتور در سال 2011 یک تغییر مهم را تجربه کرد. پیستون ها و شاتون های Federal Mogul آمریکا که سبک تر از نمونه های قبلی بودند، در این قوای محرکه دیده شدند.

اما شرایط بحرانی امروز روسیه، این امتیاز را از آوتوواز گرفت. اکنون این پیستون ها و شاتون ها ساخت روسیه است. شرکت Motordetal وظیفه ساخت این اجزاء را برعهده دارد.

یکی از ایرادات اصلی این موتور در طول زمان، نشتی بخار روغن از درب سوپاپ آن بود. از همین رو AvtoVAZ ارتفاع درب سوپاپ را بالاتر برد و بجای دو پیچ با 6 پیچ آن را به سرسیلندر وصل کرد.

برای کارایی بهتر موتور، شمع های آن از نمونه های 14 میلیمتری به 12 میلیمتری تغییر یافت. همین موضوع باعث شد تا هزینه نگهداری از این موتور قدری بالاتر برود. چرا که شمع های 12 میلیمتری قیمت بالاتری از مدل قبلی دارند.

از آنجایی که روسیه کشور سردسیری است، تغییراتی نیز در طراحی و ساخت پیستون ها انجام شد. به این جهت که موتور در دمای پایین بهتر استارت بخورد و استهلاک کمتری داشته باشد.

موتور AvtoVAZ-21129

موتور AvtoVAZ-21129

دومین قوای محرکه محتمل برای تندر 90، موتور AvtoVAZ-21129 است. این موتور نیز همچون نمونه 11182 دارای حجمی برابر با 1596 سی سی است.

این موتور تنفس طبیعی می تواند توانی برابر با 106 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه داشته باشد. گشتاور اعلام شده برای آن نیز 148 نیوتن متر است که در دور 4200 بدست می آید.

موتور AvtoVAZ 21129 قبلاً در خودروهایی چون لادا ایکس ری، وستا و لارگوس نصب می شد. اما به علت آنکه مقدار داخلی سازی آن در روسیه اندک است، فعلاً از چرخه فراوری خارج شده است.

این موتور هم مانند VAZ-11182 دارای نسبت تراکم 10/5 به یک است. بنزین سازگار با این قوای محرکه نیز می بایست حداقل اکتان 92 را دارا باشد.

قطر پیستون های این موتور چهار سیلندر 82 میلیمتر است. کورس این پیستون ها نیز 75.6 میلیمتر اعلام شده است. نکته قابل توجه درباره موتور VAZ-21129، هماهنگی آن با گیربکس های مختلف است.

این قوای محرکه می تواند با گیربکس فرانسوی دستی رنو و گیربکس های دستی و اتوماتیک VAZ هماهنگ باشد. در زمینه مصرف سوخت این موتور نیز بهتر است لادا وستا را مثال قرار بدهیم.

مدل وستا با بهره گیری از این موتور در هر صد کیلومتر 6/9 کیلومتر بنزین مصرف می نماید. لادا مصرف شهری این خودرو را 9/3 لیتر و جاده آن را 5/5 لیتر اعلام نموده است.

موتور AvtoVAZ-21179

موتور AvtoVAZ-21179

سومین قوای محرکه محتمل برای تندر 90، موتور VAZ-21179 است. همچون دو نمونه قبلی، این موتور نیز تنفس طبیعی است. VAZ-21179 دارای حجم موتور 1/8 لیتری است. 122 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه حاصل کارکرد این موتور چهار سیلندر است.

گشتاور خروجی این موتور به 170 نیوتن متر در 3750 دور در دقیقه می رسد. نسبت تراکم این قوای محرکه در مقایسه با دو موتور قبلی پایین تر بوده و به رقم 10/3 به یک می رسد.

وزن خالص موتور VAZ-21179 برابر با 109/7 کیلوگرم است و بنزین سازگار با این قوای محرکه می بایست دارای اکتان 95 باشد. قوای محرکه VAZ-21179 مثل نمونه 21129 ظاهراً از چرخه فراوری خارج شده است. از همین رو، احتمال آنکه موتور AvtoVAZ -11182 گزینه نهایی برای استفاده در تندر 90 باشد بیش از دو موتور دیگر است.

حقیقت این است که تندر 90 خودروی زیبایی نبود. بسیاری از خریداران این خودرو، آن را به علت موتور و گیربکس بسیار خوب آن خریداری می کردند.

اما اگر تندر 90 با موتور AvtoVAZ به بازار راه پیدا کند، باز هم مورد توجه خریداران قرار خواهد گرفت؟ اگر بخواهیم واقع گرا باشیم باید عنوان نمود که تندر 90 با موتور روسی مشتریان بسیاری خواهد داشت. به شرط آنکه قیمت این خودرو بسیار منطقی بوده و فراوانی آن در بازار بسیار زیاد باشد.

باید توجه داشت که شرایط تندر 90 با موتور روسی حتی از پژو RD هم می تواند در ایران حادتر باشد. RD خودرویی بود که حداقل ظاهر پژو را داشت. اما موتور و گیربکس آن را می توان در یک کلام فاجعه نامید.

بسیاری هنوز هم با شنیدن نام RD، صدای زوزه دیفرانسیل این خودرو را به یاد می آورند. اما چرا تندر 90 شرایط بدتری دارد؟ به علت آنکه حال نه تنها ظاهر زیبایی ندارد، بلکه موتور روسی آن نیز احتمالاً به میزان رنو کارآمد نخواهد بود.

AvtoVAZ تا پیش از بحرانی شدن شرایط روسیه هم به برندهای بین المللی برای بقای خود احتیاج داشت. امروز شرایط برای این خودروساز روسی بحرانی تر از گذشته است.

اگر در گذشته موتورهای مناسبی به لطف مشارکت خارجی در آوتوواز فراوری می شد، امروز شرایط کاملاً فرق دارد. قطعاً به مرور زمان شرایط تأمین مواد اولیه و فراوری قطعات در آن کشور نیز بحرانی خواهد شد.

از این موضوع می توان یک نتیجه گرفت. فراوری یک خودرو قدیمی با موتور فراوری شده در یک کشور تحریم زده دیگر احتمالاً سناریو صد درصد موفقی نخواهد بود.

نکته ای که حتماً باید به آن اشاره نمود، هماهنگی موتورهای روسی با گیربکس ایرانی سایپا است. موتورهای روسی AvtoVAZ کاملاً با گیربکس 5F18 سایپا که کپی نمونه JHQ رنو است هماهنگی دارد.

بنابراین اگر از این موتورها برای احیاء تندر90 استفاده نگردد، احتمالاً گزینه های مناسبی برای موتور شاهین خواهند بود. سایپا شاهین از دو سال پیش تا به امروز از گیربکس 5F18 استفاده می نماید.

وزارت صمت وعده داد: فراوری خودرو 200 میلیونی و موتورسیکلت برقی با باطری Swap

فونیکس اومودا5 مدیران خودرو و فروش ناامیدکننده در ماه اول (مشخصات فنی + آپشن ها)

پاسخ به ابهامات واردات خودرو لادا روسیه / پای گروه بهمن در میان است؟

منبع: بیت ران
انتشار: 28 مرداد 1401 بروزرسانی: 28 مرداد 1401 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 804

به "AvtoVAZ روسیه و موتورهای پیشنهادی برای تندر 90 سایپا ، مشخصات فنی موتورها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "AvtoVAZ روسیه و موتورهای پیشنهادی برای تندر 90 سایپا ، مشخصات فنی موتورها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید