اگر کک و مک پوستی دارید این مطلب را بخوانید

به گزارش شهر ورزش، سلامت خبرنگاران: ناپدید شدن کک و مک ها با این نسخه های معجزه گر ممکن است.

اگر کک و مک پوستی دارید این مطلب را بخوانید

کک و مک از شایع ترین مسائل پوستی است. درمان های موثری برای برطرف این مشکل پوستی وجود دارد.

به گزارش خبرنگاران، کک و مک به لکه های قهوه ای روشن روی پوست می گویند. این لکه ها در اثر خوشه های سلولی پوست به وجود می آیند که حاوی رنگدانه ملانین هستند. کک و مک ها برخلاف خال های گوشتی که برآمده هستند کاملا تختند. این عارضه های پوستی دردناک و خطرناک نیستند.

هیچ کس با کک و مک به جهان نمی آید، حتی اگر از نوع ژنتیکی باشد. کک و مک ها با قرار گرفتن در معرض آفتاب تحریک می شوند. اگر کک و مک دارید و می خواهید از شر آن ها خلاص شوید، به این هفت توصیه توجه کنید:

1-کرم ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب باعث از بین رفتن کک و مک نخواهد شد، اما از بروز کک ومک های نو جلوگیری می نماید. می بایست در تمام طول سال ضد آفتاب بزنید، حتی اگر هوا ابری باشد.

انجمن پوست آمریکا به این نکات اشاره می نماید:

کرم ضد آفتاب باید SPF 30 یا بالاتر داشته باشد.

حداقل 15 دقیقه قبل از بیرون رفتن، کرم ضد آفتاب را روی پوست تمیز بمالید.

هر دو ساعت یک بار، بلافاصله پس از شنا یا پس از تعریق شدید کرم ضد آفتاب را تمدید کنید.

2- لیزر

لیزر با استفاده از پالس های نور متمرکز و شدید، منطقه ها آسیب دیده پوست را هدف قرار می دهد. لیزرها انواع مختلفی دارند. با توجه به مطالعات اجرا شده در سال 2015، لیزر کیوسوییچ 1064 Nd YAG برای درمان کک و مک موثر است. نتایج مطالعه نشان می دهد که درمان با این لیزر باعث کمرنگ شدن بیش از 50 درصد کک و مک ها در 62 درصد شرکت نمایندگان می گردد.

لیزر درمانی کک و مک به طور کلی بی خطر است و احتمال بروز زخم در آن پایین است. با این حال، ممکن است عوارض جانبی دیگری همانند موارد زیر بروز کند:

خارش

ورم

قرمزی

پوسته پوسته شدن

لایه برداری

عفونت

تغییر در رنگ پوست

اگر سابقه تبخال دهانی دارید، ممکن است لازم باشد قبل از لیزر، داروهای ضد ویروس مصرف کنید. این کار به این علت است که لیزر می تواند باعث فعال شدن تبخال در اطراف دهان گردد.

پزشک قبل از به کارگیری این روش، کرم ها یا داروهای دیگری تجویز می نماید. بعلاوه ممکن است قبل از انجام این روش به شما بگوید از مصرف بعضی از داروها یا محصولات اجتناب کنید. به همین علت پزشک می بایست قبل از انجام لیزر از هر دارو یا کرمی که استفاده می کنید آگاه گردد.

حدود دو هفته طول می کشد تا اثر درمان با لیزر بهبود پیدا کند. برای دستیابی به نتیجه مورد نظر احتیاج به جلسات متعددی است.

3- جراحی کرایو

جراحی کرایو از نیتروژن مایع فوق سرد استفاده می نماید تا سلول های غیر عادی پوست را نابود کند. به طور کلی جراحی کرایو بی خطر است و احتیاجی به هیچ بی هوشی و طی دوره بهبودی ندارد. بعضی از عوارض جانبی جراحی کرایو عبارتند از هیپوپیگمانته شدن، خونریزی و تاول پوست. جراحی کرایو به ندرت باعث ایجاد زخم می گردد.

4-کرم محو نماینده موضعی

کرم سفید نماینده یا کرم محو نماینده، به هر دو صورت نسخه ای و بدون نسخه در دسترس است. بسیاری از کرم های محو نماینده حاوی هیدروکینون هستند. هیدروکینون ماده ای است که برای جلوگیری از فراوری ملانین و روشن شدن منطقه ها تیره پوست مصرف می گردد.

کرم هیدروکینون موضعی می تواند باعث عوارض زیر گردد:

التهاب

خشکی

سوزش

تاول

بی رنگ شدن پوست

در سال 1982، اداره غذا و داروی ایالات متحده -FDA- محصولات سفید نماینده ای را که حاوی 2٪ هیدروکینون بودند، به طور کلی بی خطر و موثر دانست. در سال 2006، شواهد نو نشان داد هیدروکینون باعث ایجاد سرطان در موش ها و سبب تیرگی و تغییر شکل پوست می گردد.پس از آن این محصولات زیر چتر مطالعات برنامه ملی سم شناسی قرار گرفتند. بنا بر اینFDA توصیه کرد محصولات حاوی هیدروکینون تا تکمیل تحقیقات در بازار بمانند.

5- کرم رتینوییدی موضعی

کرم رتینویید یکی از ترکیبات ویتامین A است. این کرم برای بهبود آسیب دیدگی ناشی از آفتاب و روشن کردن کک و مک ها استفاده می گردد. طبق آنالیز های اجرا شده در سال 2014، رتینویید ها با جذب اشعه ماوراء بنفش B، می توانند از پوست در برابر نور محافظت نمایند. این کار باعث جلوگیری از شکل گیری کک و مک های نو می گردد.

کرم های رتینوییدی در انواع نسخه ای و بدون نسخه در دسترس هستند. عوارض جانبی شایع عبارتند از:

قرمزی

خشکی

تحریک پوست

لایه برداری

حساسیت

6-لایه برداری پوست با محصولات شیمیایی

گاهی احتیاج است برای لایه برداری و از بین بردن سلول های آسیب دیده پوست از محلول های شیمیایی بهره ببرید. یک لایه بردار میانه حاوی اسید گلیکولیک یا اسید تری کلرواستیک در لایه های میانی پوست نفوذ می نماید. هنگامی که پوست آسیب دیده برداشته می گردد، پوست نو فراوری می گردد.

لایه بردار های شیمیایی باعث بروز موقتی عوارض زیر می شوند:

سوزش

لایه برداری

قرمزی

تحریک

پوسته پوسته شدن

ورم

به گفته انجمن جراحی پوست آمریکا، برای درمان با لایه بردار های میانه پوست به دو هفته زمان احتیاج دارید. باید روزانه پوست خود را مرطوب نگه دارید و از پماد موضعی بهره ببرید. بعلاوه باید به مدت دو هفته از یک داروی ضد ویروسی بهره ببرید و تا بهبودی پوست از تماس با آفتاب اجتناب کنید.

7- درمان های طبیعی

چندین روش درمان طبیعی وجود دارد که بعضی از افراد حاضرند روی تاثیر آن قسم بخورند، اما از نظر علمی ثابت نشده اند. با این وجود، در بیشتر موارد در صورت استفاده میانه ضرری به پوست وارد نمی گردد.

این درمان ها به توضیح زیرند:

آب لیمو: آب لیمو را به طور مستقیم روی پوست خود بمالید و سپس آن را بشویید. تصور بر این است که آب لیمو پوست را روشن کند. توجه کنید که نمی بایست از آب لیمو های کارخانه ای بهره ببرید، زیرا دارای مواد افزودنی و نگهدارنده مضر برای پوست هستند.

عسل: عسل را با نمک یا شکر ترکیب کنید تا لایه برداری کند. عسل می تواند در روشن شدن رنگ پوست موثر باشد.

باترمیلک: باترمیلک را مستقیما روی پوست بمالید. 10 دقیقه روی پوست نگه دارید و سپس با آب گرم آبکشی کنید. بعلاوه می توانید با ترکیب جو دوسر با باترمیلک ماسک درست کنید. باترمیلک دارای اسید لاکتیک است که باعث روشن شدن کک و مک ها می گردد.

خامه ترش: خامه ترش را مستقیما روی پوست بگذارید و بعد از چند دقیقه آن را بشویید. خامه ترش هم مثل باترمیلک حاوی اسید لاکتیک است.

ماست: ماست را روی پوست بمالید و چند دقیقه نگه دارید. ماست هم حاوی اسید لاکتیک است.

پیاز: پیاز را روی پوست بمالید، و سپس پوست را با آب گرم بشویید. پیاز مثل یک لایه بردار عمل می نماید و لکه ها را روشن می نماید.

عامل ایجاد کک و مک چیست؟

پوست سلول هایی به نام ملانوسیت دارد که رنگدانه ملانین فراوری می نمایند. ملانین به محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید یاری می نماید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید، ملانوسیت را تشویق می نماید که ملانین بیشتری فراوری کند. کک و مک در نتیجه تجمع ملانین در لایه بیرونی پوست به وجود می آید.

بیشتر مبتلایان به کک و مک های زیاد پوست های روشنی دارند، البته هر کسی می تواند دچار کک و مک گردد. با اینکه سفید پوست ها نسبت به تیره پوست ها ملانین کمتری فراوری می نمایند، اما ملانوسیت های آنان در برابر تابش خورشید ملانین بیشتری فراوری می نماید.

امکان از بین رفتن خود به خودی کک و مک وجود دارد

بعضی از کک و مک ها همیشگی هستند. بعضی دیگر در تابستان بیشتر مشاهده می شوند، اما در زمستان و یا در زمان اجتناب از نور خورشید محو می شوند. کک و مک های ارثی با افزایش سن کمرنگ تر می شوند و گاهی از بین می فرایند. کک و مک های ناشی از آسیب پوستی با بالا رفتن سن افزایش می یابند.

چه وقت باید به پزشک مراجعه کرد؟

کک و مک ها سرطانی نیستند، اما ممکن است با سرطان پوست اشتباه گرفته شوند. قرار گرفتن در معرض بیش از مقدار آفتاب عاملی برای هر دو عارضه است؛ هم کک و مک و هم ملانوم. ملانوم و کک و مک در پوست های روشن شایع ترند.

اگر متوجه تغییر در مقدار، رنگ یا شکل کک و مک شدید، به متخصص پوست مراجعه کنید. او به شما می گوید این تغییرات جای نگرانی دارد یا خیر.

منبع: رکنا
انتشار: 3 دی 1400 بروزرسانی: 3 دی 1400 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 578

به "اگر کک و مک پوستی دارید این مطلب را بخوانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر کک و مک پوستی دارید این مطلب را بخوانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید