برگزاری اولین کنفرانس خبری بایدن بدون بحث درباره ایران

به گزارش شهر ورزش، رئیس جمهوری آمریکا در حالی پس از 65 روز نخستین نشست خبری خود را برگزار کرد که بیشترین مباحث آن درباره بحران مهاجران مرز جنوبی بود. در این کنفرانس خبری هیچ بحثی درباره برجام و مسائل ایران و حتی جدال آمریکا با روسیه به میان نیامد.

برگزاری اولین کنفرانس خبری بایدن بدون بحث درباره ایران

جو بایدن روز پنج شنبه نشست خبری خود را با اعلام موفقیت در واکسیناسیون کرونا شروع کرد و گفت: فوری ترین مشکل در برابر مردم آمریکا، کووید-19 و مشکل اقتصادی بود. مسائل دیگر از مهاجرت تا کنترل اسلحه، سیاست های بلند مدت هستند که باید در بستر قانون گذاری حل شوند.

او اضافه نمود: جمهوری خواهان باید تصمیم بگیرند که می خواهند با ما کار کنند، یا کشور را با تفرقه روبرو سازند. رشد اقتصاد و تغییر زندگی مردم با اجرای طرح حمایتی تصویب شده، رخ خواهد داد.

رئیس جمهوری آمریکا مشکل مهاجرتی رخ داده در مرزهای جنوبی این کشور را ناشی از سیاست ها و رویکردهای دولت ترامپ برشمرد و شمار زیاد مهاجران را در این مقطع از سال، به شرایط مناسب آب و هوایی ارتباط داد.

بایدن تاکید کرد: دولت ترامپ تمام عناصر موجود را برای برخورد با این مشکل از بین برد و بودجه های مربوطه را حذف کرد. در دوره ترامپ، 31 درصد بر آمار مهاجران اضافه نموده شد.

در روزهای گذشته مساله نگهداری بچه ها در مجتمع های آسایشگاهی مرزی مورد توجه رسانه ها و البته جناح مخالف بایدن قرار گرفت. شرایط نگهداری بچه ها در این مجتمع ها، بسیار بد توصیف شد و سر انجام، بایدن معاون خود کامالا هریس را مامور بررسی این مشکل کرد.

هدف، تبادل نظر جدی و به کارگیری ابزار دیپلماسی با مکزیک، هندوراس، گواتمالا و سایر کشورهای آمریکای جنوبی است تا این کشورها، زیرساخت های موجود را فراهم آورند تا شهروندانشان مجبور به مهاجرت نشوند.

جناح مخالف به ویژه سناتور تد کروز، پس از انتصاب هریس برای برطرف کردن این مشکل، اینگونه با کنایه صحبت کرد که به نظرم بایدن، هریس را دوست ندارد چرا که او از پس این کار بر نخواهد آمد.

اما در موضوع سیاست خارجی، بایدن به 3 سوال درباره افغانستان، کره شاقتصادی و چین پاسخ داد.

حضوری با مدت نامعلوم در افغانستان

رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا طبق توافق ترامپ با طالبان، نیروهای نظامی آمریکا را در یکم ماه مه از افغانستان خارج می سازید، گفت: بسیار سخت است که مهلت یک مه را اجرایی سازیم. کاری که کرده ایم این بوده است که با متحدانمان ملاقات می کنیم.

بایدن اضافه نمود: اگر بخواهیم از افغانستان خارج شویم به شکل منظم و ایمن و با مشورت متحدان انجام خواهیم داد. هدف من ماندن طولانی مدت در افغانستان نیست؛ باید دید چگونه به توافق ترامپ عمل کرد، توافقی که حتی نمی شد آن را شروع کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تا پایان سال فعلی خروج نیروها انجام خواهد شد، ادامه داد: نمی توانم پیش بینی کنم تا چه زمانی خروج نیروها از افغانستان انجام می شود.

کره شاقتصادی

رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به سوالی درباره آزمایش موشکی کره شاقتصادی هم گفت: نخست اینکه با آزمایش موشکی اخیر، قطعنامه 1718 شورای امنیت توسط کره شاقتصادی نقض شده است.

بایدن اضافه نمود: با شرکا و متحدان رایزنی می کنیم و به آن پاسخ خواهیم داد. برای دیپلماسی آماده هستم اما نتیجه نهایی آن باید به عاری سازی هسته ای منجر شود.

او این سوال را مورد تایید قرار داد که آیا همچون ترامپ معتقدید کره شاقتصادی سختترین مساله سیاست خارجی است؟

چین

سومین مساله سیاست خارجی در نشست خبری بایدن، چین بود که گفت: من رئیس جمهوری چین را از دوران معاونی ریاست جمهوری می شناسم. او یک استخوان کوچک دموکراتیک ندارد و فکر می کند اقتدارگرایی و نه دموکراسی، آینده جهان را رقم می زند.

بایدن اضافه نمود: پس از رئیس جمهوری شدنم، با من تماس گرفت و حدود 2 ساعت صحبت کردیم. من روشن کردم که ما به دنبال رویارویی نیستیم اگرچه رقابت بسیار شدیدی وجود دارد. ما رقابت خواهیم داشت اما کمک می کنیم که با قوانین بین المللی و روش های منصفانه چین هم در این رقابت حضور داشته باشد.

وی ادامه داد: ما باید بر کارگران و دانش آمریکایی سرمایه گذاری می کنیم. نزدیک به 2 درصد از تولید ناخالص ملی را در بخش دانش همچون هوش مصنوعی و کوانتوم سرمایه گذاری خواهیم کرد. این ضدیت با چین نیست بلکه رقابت است.

رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به نشستی که قرار است بعدازظهر امروز با شورای اروپایی داشته باشد، هم گفت: من با 27 تن از سران کشورهای اروپا در شورای اروپایی صحبت می کنم. می خواهیم دموکراسی های ما کار کنند.

بایدن اضافه نمود: به زودی ائتلافی از دموکراسی ها را دعوت می کنیم، چین را برای رعایت مقررات پاسخگو می کنیم. شی جین پینگ درک می کند که اگر مقامی معرف ارزش های کشورش نباشد، نمی تواند در این جایگاه باشد. آمریکایی ها برای حقوق بشر ارزش قایل هستند. تا زمانی که کشورشان به شکل وحشتناکی حقوق بشر را نقض کند، در برابر آن خواهیم ایستاد.

وی یادآور شد: اگر رئیس جمهوری آمریکا در این باره موضع نگیرد، مشروعیت خود را از دست خواهد داد. ما رقابت شدیدی با چین خواهیم داشت.

منبع: فرارو
انتشار: 21 فروردین 1400 بروزرسانی: 21 فروردین 1400 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 218

به "برگزاری اولین کنفرانس خبری بایدن بدون بحث درباره ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری اولین کنفرانس خبری بایدن بدون بحث درباره ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید