تبعات افزایش یارانه نقدی توسط مجلس

به گزارش شهر ورزش، در حالی که دولت در لایحه بودجه 1400، توزیع 74 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی و معیشتی را در سال آینده پیشنهاد نموده است مجلس در نظر دارد این رقم را به بیش از 170 هزار میلیارد تومان افزایش دهد.

تبعات افزایش یارانه نقدی توسط مجلس

به گزارش خبرنگاران، رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس در برنامه تیتر امشب با اشاره به جمع بندی کمیته منابع، مصارف و هدفمندی یارانه ها در کمیسیون تلفیق بودجه 1400، گفت: مجموع منابع هدفمندی یارانه ها در سال 1400 بیش از 436 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که 106 هزار میلیارد تومان آن حاصل مابه التفاوت ارز تک نرخی است که کمیسیون تلفیق از بین 4 نرخ دلار پیشنهادی دولت، عدد 17500 را برگزیده است.

وی اضافه نمود: منابع 436 هزار میلیارد تومان در 4 محل عمده مصرف می گردد که یک بخش آن سهم 14.5 درصد نفت، پالایشگاه ها و پالایش و پخش است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس ادامه داد: دولت در لایحه بودجه 1400 سهم یارانه نقدی و معیشتی را 74 هزار میلیارد تومان پیش بینی نموده که در نظر داریم در تلفیق این عدد را به 170 هزار میلیارد تومان افزایش دهیم.

وی اضافه نمود: 60 هزار میلیارد تومان هم سهم یارانه فراوری و مابقی سهم دستگاه های اجرایی است که اختصاص پیدا می نماید.

زارع با بیان اینکه بهترین پرداخت یارانه فراوری پرداخت سود تسهیلات است گفت: پرداخت یارانه سود تسهیلات برای نخستین بار از سال آینده اجرا می گردد.

وی همچنین در نشست خبری ظهر روز دوشنبه 29 دی ماه در تشریح آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق گفت: منابع یارانه ها به صورت یک جا 436 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که 14.5 درصد سهم نفت را از آن جدا خواهیم کرد. همچنین یارانه نقدی در دو سقف پرداخت خواهد شد، 58 میلیون نفر یک مبلغ و از 58 میلیون نفر تا 80 میلیون نفر مبلغ کمتری یارانه دریافت می نمایند.

اما در حالی که بعضی از پرداخت یارانه عظیم مجلس به مردم سخن می گویند و از آن دفاع می نمایند گروهی از کارشناسان بر این نظر هستند این اقدام مجلس عواقب سویی دارد. وحید شقاقی شهری اقتصاددان در مصاحبه با خبرنگاران با مخالفت با این کار مجلس گفت: به مجلس توصیه می کنم که در این شرایط بد مالی از این گونه تصمیم ها نگیرد. چون هزینه های بسیار سنگینی برای مردم به دنبال دارد. در حال حاضر، ارز 4200 تومان به تعداد محدودی از کالا ها حدود هفت هشت قلم کالا تخصیص داده می گردد. در این شرایط مالی، حذف ارز 4200 تومانی می تواند تبعاتی، چون افزایش قیمت ها را در پی داشته باشد.

وی اضافه نمود: از طرفی هم، چون ما بانک اطلاعات توزیع یارانه نقدی را نداریم در پرداخت یارانه دچار مشکل می شویم و از دو طرف به مردم خسارت وارد می گردد. از یک سو به دهک های نیازمند این مبلغ تخصیص داده نمی گردد و از یک سو در عمل شاهد شوک قیمتی و افزایش قیمت کالا های ضروری خواهیم شد.

او بیان نمود: بحث دیگر این است که دولت فعلی دارد به انتها دوره خود نزدیک می گردد. مجلس اجازه بدهد که انتخابات ریاست جمهوری انجام گردد؛ دولت بعد مستقر گردد و آن ایراد های ارز 4200 تومان رفع گردد؛ بانک اطلاعات یارانه های نقدی تکمیل گردد؛ تازه بعد نیازمند یک برنامه معین نظام یارانه ای هستیم. اگر با سرعت و عجله بخواهند این کار را انجام بدهند آن زمان با بهم ریختگی نظام یارانه روبرو می شویم که دردسرش برای دولت بعد شدیدتر است.

شقاقی شهری اضافه نمود: در شرایط کنونی حذف ارز 4200 تومانی به صلاح اقتصاد کلان کشور و دهک های پایین جامعه نیست. این ارز برای کالا های محدودی تخصیص داده می گردد. اجازه بدهند این برنامه برای سال بعد هم ادامه پیدا بکند تا دولت بعد مستقر گردد و بعد وارد بحث بر سر اصلاح نظام یارانه ای شوند و یک برنامه معین در این باره تدوین نمایند.

او بیان کرد: الان مسئله ما این است که بیش از هزار هزار میلیارد تومان یارانه پنهان توزیع می کنیم که بیشتر آن هم نصیب دهک های ثروتمند جامعه می گردد. مجلس تا استقرار دولت بعد صبر کند و بعد یک نقشه جامع برای نظام یارانه ای هم یارانه های نقدی و هم یارانه های پنهان تعریف کند.

این کارشناس اضافه نمود:با عجله کار کردن در این باره فقط خسارت در پی دارد. خسارتی که نصیب دهک های کم درآمد جامعه می گردد. مجلس شتاب زده عمل نکند. اگر با دولت بعد به تفاهم رسیدند دولت می تواند اصلاحیه بدهد و با آن اصلاحیه دولت، مجلس می تواند مسیرش را دنبال بکند. لایحه 1400 را دولت بعد با برنامه می تواند اصلاح کند و با مجلس در این باره به نتیجه برسد. به عبارتی مجلس باید اجازه بدهد دولت بعدی این اصلاحیه را ارائه بدهد.

وی تاکید نمود: ما نیازمند یک برنامه جامع یارانه ای هستیم و چنین چیزی را نداریم. با جسته گریخته کار کردن و پراکندگی نمی توانیم عملاً در این باره به خاتمه برسیم. این نقشه جامع یارانه ای مختصاتی دارد؛ بانک اطلاعات افراد باید معین گردد. شفافیت آماری می خواهد. جامعه آماری یارانه ها ضروری است. ما الان چند یارانه داریم؛ یارانه 45 هزار تومانی، یارانه معیشت و در کنارش بیش از هزار هزار میلیارد تومان یارانه پنهان. باید شرایط این یارانه ها و مکانیسم آن معین گردد. نظام یارانه ای، نیازمند اصلاحات جدی است و این اصلاحات جزئی جز بدتر کردن کار عایدی نخواهد داشت. خسارت این چنین اقداماتی تنها به چشم دهک های پایین جامعه فرو خواهد رفت.

منبع: فرارو
انتشار: 4 اسفند 1399 بروزرسانی: 4 اسفند 1399 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 123

به "تبعات افزایش یارانه نقدی توسط مجلس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبعات افزایش یارانه نقدی توسط مجلس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید