رقابت در فضا داغ شد، قدرت چین بیشتر است یا آمریکا؟

به گزارش شهر ورزش، ایسنا نوشت: چین میخواهد تا قبل از سال 2030 فضانوردان را روی ماه فرود بیاورد، ایستگاه فضایی خود را توسعه دهد و شرکای خارجی را با خود همراه کند.

رقابت در فضا داغ شد، قدرت چین بیشتر است یا آمریکا؟

ایالات متحده میخواهد تا سرانجام سال 2025 فضانوردان را به عنوان بخشی از ماموریت آرتمیس با یاری شرکت های فضایی بخش خصوصی مانند اسپیس ایکس و بلو اوریجین به سطح ماه بازگرداند.

معاون مدیر آژانس فضایی چین در یک کنفرانس خبری اهداف مشابه این کشور را تایید کرد اما تاریخ خاصی را اعلام نکرد.

این آژانس بعلاوه سه فضانورد را معرفی کرد که صبح سه شنبه به ایستگاه فضایی چین عزیمت کردند. آنها جایگزین فضانوردانی هستند که شش ماه را در ایستگاه فضایی گذرانده اند.

لین ژی کیانگ(Lin Xiqiang) معاون مدیر آژانس فضایی سرنشین دار چین در جلسه توجیهی به خبرنگاران گفت: چین ابتدا در حال آماده شدن برای اقامتی کوتاه مدت در سطح ماه و اکتشاف مشترک آن به وسیله انسان و ربات است.

وی گفت: ما یک ایستگاه فضایی نزدیک به زمین و یک سیستم حمل و نقل برای انسان ها داریم که با فرآیندی برای انتخاب، آموزش و پشتیبانی از فضانوردان نو تکمیل شده است. برنامه زمانی انجام دو ماموریت انسانی در سال برای رسیدن ما به اهدافمان کافی است.

گفته می گردد که ایستگاه فضایی تیانگونگ در ماه نوامبر با اضافه شدن ماژول سوم تکمیل شده است.

لین گفت، ماژول چهارم در یک زمان مناسب برای پیشبرد پشتیبانی از آزمایش های علمی و فراهم کردن شرایط کار و زندگی بهتر برای خدمه پرتاب خواهد شد.

سه فضانوردی که در فضاپیمای شنژو 16 به فضا پرتاب شدند با سه فضانوردی که طی شش ماه اخیر در ایستگاه فضایی چین زندگی نموده اند و آزمایش ها و مونتاژ تجهیزات داخل و خارج ایستگاه را انجام داده اند، همپوشانی دارند.

در میان این فضانوردان نو یک غیرنظامی برای اولین بار حضور دارد. پیش از این تمامی سرنشینان عضو ارتش آزادی بخش خلق بوده اند.

گوی هایچائو(Gui Haichao)، استاد موسسه تحقیقاتی هوافضای پکن، به جینگ هایپنگ(Jing Haipeng) فرمانده این ماموریت و ژو یانگژو(Zhu Yangzhu) مهندس فضاپیما به عنوان کارشناس محموله پیوسته است.

جینگ در گفت وگو با رسانه ها گفت که این ماموریت مرحله نوی از کاربرد و توسعه در برنامه فضایی چین را رقم خواهد زد.

جینگ که سه پرواز فضایی پیش از این انجام داده است، گفته است: ما کاملا معتقدیم که بهار علم فضایی چین فرا رسیده است و عزم، اعتماد به نفس و توانایی لازم برای تکمیل قاطعانه این ماموریت را داریم.

اولین ماموریت فضایی سرنشین دار چین در سال 2003 این کشور را به سومین کشوری پس از اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده تبدیل کرد که یک انسان را به فضا فرستاد.

چین پس از اینکه از حضور در ایستگاه فضایی بین المللی محروم شد، ایستگاه فضایی خود را ساخت.

عدم حضور چین در این ایستگاه عمدتا به علت مخالفت ایالات متحده در خصوص روابط نزدیک برنامه های فضایی چین با ارتش آزادی بخش خلق بود.

فضا به طور فزاینده ای به عنوان یک عرصه نو رقابت بین چین و ایالات متحده، دو اقتصاد بزرگ دنیا و دو رقیب دیپلماتیک و نظامی تبدیل شده است.

فضانوردانی که ناسا تا سرانجام سال 2025 به ماه می فرستد، قطب جنوبی این قمر را در نظر دارند، جایی که گمان می رود دهانه های درون سایه دائمی و مملو از آب یخ زده وجود داشته باشد.

طرح هایی که برای ساخت پایگاه های دائمی در ماه نیز به وسیله هر دو کشور در نظر گرفته شده است نیز سوالاتی در خصوص حقوق و منافع در سطح ماه ایجاد می نماید. قوانین ایالات متحده به شدت همکاری بین برنامه های فضایی دو کشور را محدود می نماید و این در حالی است که چین می گوید از همکاری های خارجی استقبال می نماید. این همکاری ها تا به امروز به تحقیقات علمی محدود شده است.

لی ینگلیانگ(Li Yingliang) مدیر فناوری آژانس پروازهای فضایی سرنشین دار چین، بعدازظهر روز دوشنبه گفت که چین امیدوار به همکاری بین المللی بیشتر از جمله با ایالات متحده است.

لی گفت: موضع ثابت کشور ما این است که تا زمانی که هدف استفاده از فضا برای مقاصد صلح آمیز باشد، مایل به همکاری و ارتباط با هر کشور یا سازمان هوافضایی هستیم.

او اضافه کرد: شخصا ابراز تاسف می کنم که کنگره ایالات متحده پیشنهادهای مرتبطی مبنی بر ممنوعیت همکاری در زمینه هوافضا بین ایالات متحده و چین دارد.

ایالات متحده و چین علاوه بر برنامه های خود به ماه، مریخ نوردهایی را نیز بر روی مریخ فرود آورده اند و پکن نیز میخواهد از ایالات متحده در فرود یک فضاپیما بر روی یک سیارک پیروی کند.

سایر کشورها و سازمان ها از هند و امارات متحده عربی گرفته تا اتحادیه اروپا نیز در حال برنامه ریزی برای انجام ماموریت به ماه هستند.

ایالات متحده بین سال های 1969 تا 1972 شش ماموریت سرنشین دار به ماه فرستاد که سه مورد از آنها شامل استفاده از یک ماه نورد قابل رانندگی بود که چین می گوید اکنون با مناقصه هایی در بخش خصوصی در حال توسعه آن است.

در حالی که آمریکا در حال حاضر تعداد بیشتری از پایگاه های فضایی را اداره می نماید و شبکه بسیار گسترده تری از شرکای بین المللی و تجاری نسبت به چین دارد، برنامه چین به شیوه ای ثابت و محتاطانه پیش رفته است که نشان دهنده افزایش حضور گسترده این کشور در بخش مالی و نفوذ دنیای از دهه 1980 است.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 11 خرداد 1402 بروزرسانی: 11 خرداد 1402 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 933

به "رقابت در فضا داغ شد، قدرت چین بیشتر است یا آمریکا؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رقابت در فضا داغ شد، قدرت چین بیشتر است یا آمریکا؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید