رونمایی از مسابقه کتاب خوانی ورود ممنوع، ترکیب زیبای تصویر و خلاقیت در توضیح موقعیت انجام کار ممنوع

به گزارش شهر ورزش، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی انتشارات علمی و فرهنگی، سولماز خواجه وند در ابتدای این مراسم که همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی برگزار گردید، گفت: کتاب ورود ممنوع درواقع یک عنوان از مجموعه ای 20 جلدی به نام خونه ات کجاست تو باغچه است.

رونمایی از مسابقه کتاب خوانی ورود ممنوع، ترکیب زیبای تصویر و خلاقیت در توضیح موقعیت انجام کار ممنوع

وی با بیان اینکه ورود ممنوع کتابی تصویری است، مطرح کرد: تصویرگری این کتاب را غزاله بیگدلو برعهده داشت و مخاطبان باید هنگام خواندن کتاب هم به متن واژگان و هم تصاویر آن توجه نمایند. در واقع ترکیب این دو، داستان را در فکر خوانندگان می سازد.

این نویسنده درباره موضوع کتاب توضیح داد: موضوع این کتاب توضیح موقعیت از انجام عملی ممنوع برای بچه هاست. به عنوان نمونه بچه ها گاهی بسیار بر تماشا یک فیلم یا خواندن یک کتاب که مناسب سنشان نیست، اصرار می نمایند و این داستان نشان می دهد که این پافشاری درنهایت چه مسایلی را برای آنها ایجاد می نماید. شاید این داستان ما را کمی به کتاب هایی که محتوای آموزشی دارند، نزدیک کند، اما هدف من فقط توضیح شرایط بود و اینکه مخاطب بعد از خواندن کتاب با خود فکر کند این کاری که تصمیم دارد انجام دهد، درست است یا خیر؟

وی اضافه نمود: من معلم هستم و این مساله را بسیار مشاهده نموده ام که وقتی به بچه ها می گوییم این فیلم را نبین یا این کتاب را نخوان، گویا در فکرشان تاکید می کنیم که تو کودک هستی و این موضوع را برنمی تابند. بویژه در سنین نوجوانی که سعی دارند تمام خطوط قرمز را بشنمایند و ثابت نمایند که دیگر کودک نیستند و از این طریق بلوغ فکری خود را نشان دهند.

خواجه وند با اشاره به برگزاری مسابقه کتاب خوانی از کتاب ورود ممنوع مطرح کرد: وقتی آگاه شدم که این کتاب برای شرکت در مسابقه انتخاب شده، درعین خوشحالی پرسش های گوناگونی فکر من را به خود مشغول کرد، اینکه بچه ها بعد از خواندن آن چه احساسی خواهند داشت؟ درواقع من دوست دارم بچه ها هنگام خواندن کتاب از تجربیات و ادبیات آن لذت ببرند و زیاد درگیر مسابقه نباشند. مسابقه باید دلیلی برای کتاب خواندن بچه ها نه انگیزه آنها برای رقابت و برد و باخت باشد.

این نویسنده کودک و نوجوان گفت: نوشتن کتاب کودک برای من هنری مانند نقاشی و مجسمه سازی است و دوست دارم آنچه می نویسم چه از نظر متن، تصویرگری، طراحی جلد، طراحی کاراکتر، دیالوگ ها و غیره مانند اثری هنری باشد. لذت این ماجرا جایی ا ست که کتاب از سوی مخاطب خوانده می گردد و موضوع بستگی به این دارد که ناشر برای معرفی کتاب چه اندازه سرمایه و وقت می گذارد.

ورود ممنوع داستان خلاقانه ای دارد

مجید راستی، نویسنده پُرسابقه کودک و نوجوان نیز در این آیین مطرح کرد: خواجه وند از نویسندگان خوش ذوق و خلاق این حوزه است و از ابتدای فعالیت خود تا به امروز فرایند خوبی را طی نموده است. کتاب ورود ممنوع داستان خلاقانه و گیرایی برای بچه ها دارد زیرا آنها دنیایی فانتزی و دور از واقعیت های کلیشه ای اطراف خود دارند و می توانند به راحتی با این دنیای تخیلی ارتباط برقرار نمایند. بعلاوه در حوزه زبان هم بچه ها با خواندن این کتاب با واژگان جدیدی آشنا می شوند.

راستی تاکید نمود: البته من با عنوان این اثر یا هر اثری که بچه ها را منع کند موافق نیستم، زیرا ما باید بیشتر از اینکه بچه ها را بترسانیم کاری ننمایند، آنها را تشویق کنیم تا کاری بنمایند. قصه کتاب، بسیار خوب بود اما این پیغام ممنوع بودن کمی من را دچار چالش کرد.

وی ادامه داد: ممکن است بچه ها با خواندن این کتاب سؤالاتی برایشان ایجاد گردد که امیدوارم پدر و مادرها با پاسخ های خلاقانه به آنها جواب دهند تا به معلومات بچه ها هم اضافه نموده گردد.

نویسنده کتاب ماجراهای علی کوچولو توضیح داد: والدینی که کتاب خوان هستند، خودشان شناخت خوبی از کتاب دارند و هنگام خرید ابتدا مؤلفه هایی مانند انتشارات، نویسنده، تصویرگری وغیره را درنظر می گیرند و در آخر به قیمت آن کتاب توجه می نمایند. اما والدینی که شناخت کافی از کتاب ندارند ابتدا قیمت کتاب را نگاه می نمایند و کتاب ها را براساس قیمت با یکدیگر می سنجند. مردم باید به طریقی به این شناخت برسند که با تورق کتاب، ارزش آن را متوجه شوند و بتوانند کتاب خوب انتخاب نمایند. کتاب باید تبدیل به عادتی گردد که دیگر برای خواندن آن تبلیغ نکنیم، بلکه برای اطلاع رسانی آن کوشش کنیم. حتی گاهی می توان در کنار کتاب کودک توضیحی جداگانه برای مطالعه والدین بگذارند تا اولیا هم در جریان قرار بگیرند.

وی اضافه نمود: اکنون شاهد فعالیت هایی هستیم که پدر و مادر می توانند همراه با بچه ها انجام دهند، مانند سینما رفتن و کتاب خوانی هم اگر همراه با هم باشد هم موجب ذوق زدگی بچه ها می گردد و هم والدین با خواندن این کتاب ها دوباره کودک می شوند و لذت می برند. البته این کودک شدن به معنی منفی نیست، بلکه یک احتیاج است. بچه ها می توانند از بزرگ ترها بخواهند که در طول روز زمانی را برایشان کتاب بخوانند یا بچه ها برای بزرگ ترها کتاب بخوانند تا این انگیزه تقویت گردد. بچه ها امروز از ابتدا با کتاب آشنایی دارند و در آینده پدرومادرهای کتاب خوانی خواهند شد.

این نویسنده درباره فواید کتاب خواندن برای بچه ها توضیح داد: بچه ها هرچقدر بیشتر کتاب بخوانند مهارتشان در روان خوانی و روان فکر کردن بیشتر می گردد. بعلاوه مطالعه زیاد روی مهارت حرف زدن و انتخاب کلمات نیزتأثیرگذار است.

راستی با انتقاد از شمارگان پایین چاپ کتاب ها گفت: وقتی شمارگان کتاب بالا برود پولی که از فروش آنها به دست نویسنده و مترجم می رسد، موجب ایجاد انگیزه می گردد و در این وقت بیشتری را صرف این کار می نمایند.

از اول آذر که آغاز مسابقه کتاب خوانی مذکور است، همراه با اصل کتاب ورود ممنوع شیوه نامه شرکت در مسابقه کتاب خوانی در اختیار مخاطبان قرار می گیرد و علاقه مندان تا 30 آذر فرصت دارند تا پاسخ پرسش های مربوط را برای شرکت در مسابقه ارسال نمایند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 589

به "رونمایی از مسابقه کتاب خوانی ورود ممنوع، ترکیب زیبای تصویر و خلاقیت در توضیح موقعیت انجام کار ممنوع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از مسابقه کتاب خوانی ورود ممنوع، ترکیب زیبای تصویر و خلاقیت در توضیح موقعیت انجام کار ممنوع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید