زعفران و زمین زعفران چند؟

به گزارش شهر ورزش، 85 درصد زعفران دنیا را ایران فراوری می نماید و به عنوان بزرگترین فراوری نماینده زعفران در دنیا شناخته می گردد. محصولی که بسته های یک گرمی اش در سال های قبل پای ثابت آشپزخانه های ایرانی بود، اما با افزایش قیمت، مصرف زعفران کاهش یافت. در نهایت نیز فروشندگان و شرکت های بسته های 2 دهم گرمی و نیم گرمی نیز عرضه کردند، تا بخش بیشتری از جامعه بتوانند زعفران خریداری نمایند.

زعفران و زمین زعفران چند؟

به گزارش خبرنگاران، اما بد نیست پیش از پرداختن به شرایط بازار زعفران در ایران، سری به قیمت این محصول استراتژیک در بازار های دنیای بزنیم. در فروشگاه آزمازون به عنوان بزرگترین پلتفرم خرید و فروش آنلاین دنیا، زعفران یک گرمی بین 8.99 دلار تا 11.02 دلار قیمت خورده است. این اندازه به پول ما و با حساب دلار 30 هزار تومانی بین 270 تا 330 هزار تومان آب می خورد. برای هزار گرم نیز این مبلغ به 269 تا 330 میلیون تومان می رسد.

یک برند ایرانی هم که در بازار های دنیای محصولات اش را عرضه می نماید. زعفران یک گرمی را به قیمت 5.22 یورو به فروش می رساند که با حساب یورو 31 هزار و 765 تومانی، 165 هزار تومان برای خریدار غیر ایرانی هزینه بر می دارد.

این فروشنده ایرانی، بعلاوه بسته های زعفران 50، 100، 200، 500، 700 و هزار گرمی نیز برای فروش دارد که خریداران باید برای این بسته ها به ترتیب 152 یورو، 280 یورو، 510 یورو، یکهزار و 200 یورو، یکهزار و 540 یورو و 2 هزار و 110 یورو هزینه نمایند؛ بنابراین خرید یک کیلوگرم زعفران از فروشنده ایرانی 67 میلیون هزینه دارد که حداقل 202 میلیون تومان کمتر از آمازون است.

قیمت زعفران در ایران چند؟

قیمت زعفران در بازار ایران ثابت نیست و فروشندگان سنتی و شرکت های بسته بندی قیمت های متفاوتی ارائه می نمایند. مثلا شرکت های بسته بندی برای یک گرم زعفران از 35 هزار و 900 تومان تا 123 هزار تومان قیمت می دهند. در این رابطه زعفران یک گرمی برند مهسان، زافیرو، هیلا، راوگ، شایجان و مسما در محدوده 36 هزار تومان تا 40 هزار تومان است. این بازه قیمتی برای برند های عاقله، زادبوم، آقاگل، زرپاک ممتاز قائنات، زرپاش، تسنیم، سرگل، سهی، نگین، بهدامن و گلستان نیز در محدوده 40 تا 50 هزار تومان واقع شده است.

بالاترین قیمت نیز مربوط به برند توکلی و زعیم است که یک گرم زعفران درجه یک بین 105 تا 123 هزار تومان به فروش می رسانند.

این شرکت ها بسته بندی های 2 دهم گرمی را بین 17 هزار و 400 تا 25 هزار و 900 می فروشند و بازه قیمت زعفران نیم گرمی آن ها نیز از 21 هزار و 900 تومان آغاز می گردد و به 75 هزار تومان هم می رسد. مقرون به صرفه ترین زعفران بسته بندی در این اندازه مربوط به شرکت های مهسان، راونگ و تسنیم با بازه قیمتی 22 هزار تومان تا 24 هزار و 750 تومان است. بالاترین پیشنهاد نیز از سوی زعیم و گالوک ارائه شده است که عددی بین 45 تا 75 هزار تومان است.

قیمت هر مثقال زعفران بسته بندی شرکتی نیز از 160 هزار تومان آغاز می گردد و به 330 هزار تومان می رسد.

اما قیمت زعفران های فله ای کمتر است و فروشندگان در پلتفرم های خرید و فروش آنلاین پیشنهادشان برای یک گرم زعفران را از 15 هزار تومان آغاز می نمایند و در حداکثر حالت به 62 هزار تومان می رسانند. در این رابطه یک فروشنده که ساکن شهر بروجن در استان چهارمحال و بختیاری است برای یک گرم زعفران 15 هزار تومان طلب نموده است. خانم مردانی می گوید که زعفران او از شهر بیرجند در استان خراسان جنوبی تهیه شده است و کیفیت خوبی دارد.

یک فروشنده دیگر که ساکن اهواز است، زعفران خود را در بسته بندی گرمی 65 هزار تومان می فروشد، اما پیشنهاد تخیف 5 درصدی داده است، تا راحت تر محصول خود را به فروش برساند. او گفته که زعفران اش سرگل تروند، بسیار خوش عطر و خوشرنگ و خوش بو است.

البته بعضی فروشندگان نیز زعفران را به شکل عمده و در بسته بندی 500 و هزار گرمی می فروشند که قیمت پیشنهادی آن ها برای 500 گرم به 25 تا 30 میلیون تومان می رسد و برای هزار گرم هم حداکثر 50 میلیون تومان طلب می نمایند. البته در مواردی فروشندگان قیمت های بسیار بالاتری پیشنهاد می نمایند که برای 500 گرم گاه به 75 میلیون تومان هم می رسد.

زمین زعفران چقدر قیمت دارد؟

جالب است بدانید که علاوه بر خرید و فروش زعفران، در پلتفرم ها آگهی فروش زمین زعفران هم دیده می گردد. شاید این سوال برای تان پیش بیاید که در هر زمین کشاورزی می گردد زعفران کاشت، حالا چه اهمیتی دارد. در واقع پیاز زعفران 7 سال ثمر می دهد و پس از آن احتیاج به تعویض دارد. طبق گفته فروشندگان و کارشناسان در هر هکتار زمین زعفران در سال اول می گردد 10 کیلوگرم زعفران برداشت کرد. به عبارتی عایدی این محصول در همان سال اول و در صورت ایجاد شرایط لازم به 300 تا 500 میلیون تومان می رسد؛ بنابراین خریدار بدون زحمت خرید و کشت پیاز زعفران به سود خوبی می رسد.

در سال دوم برداشت زعفران در همان یک هکتار زمین به 15 تا 20 کیلوگر می رسد و در سال سوم تا پنجم این اندازه به بالای 20 کیلوگرم می رسد. در سال ششم و هفتم اندازه برداشت کمتر می گردد و در آخرین سال کشاورز باید پیاز تازه زعفران بکارد.

با این وجود عمده فروشندگان زمین زعفران در سه استان خراسان شمالی، رضوی، خراسان جنوبی برای هر یک متر زمین شان بین 50 تا 400 هزار تومان قیمت می دهند. در این رابطه یک آگهی دهنده که ساکن نیشابور است، دو هزار متر زمین زعفران خود را متری 300 هزار تومان و در مجموع 600 میلیون تومان به فروش می رساند. او گفته که سال چهارم زمین است و رسیدگی به آن زیاد بوده است.

منبع: فرارو
انتشار: 16 تیر 1401 بروزرسانی: 16 تیر 1401 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 766

به "زعفران و زمین زعفران چند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زعفران و زمین زعفران چند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید