شیرکاکائو هم کلسیم دارد؟

به گزارش شهر ورزش، بسیاری از والدین برای آنکه فرزندشان را به خوردن شیر عادت دهند از اینکه آنها شیرکاکائو هم بخورند راضی می شوند اما از سوی دیگر می ترسند این شیر شکلات ها نیاز آنها را به کلسیم که مهم ترین هدف از خوردن شیر است، فراهم نکند.

شیرکاکائو هم کلسیم دارد؟

نویسنده: دکترسیدامیرمحمد مرتضویان*

بسیاری از والدین برای آنکه فرزندشان را به خوردن شیر عادت دهند از اینکه آنها شیرکاکائو هم بخورند راضی می شوند اما از سوی دیگر می ترسند این شیر شکلات ها نیاز آنها را به کلسیم که مهم ترین هدف از خوردن شیر است، فراهم نکند.

در این باره باید بگوییم که دوسوم کلسیم شیر در قسمت پروتئینی آن وجود دارد و کاملا محافظت شده است بنابراین حتی اگر ترکیب های جاذب کلسیم، به شیر اضافه شود، بر مقدار کلسیم دریافتی اثر نمی گذارند.

یک سوم کلسیم شیر به صورت محلول است اما ذرات کاکائو در شیر کاکائو و شیر شکلات تمام آن را جذب نمی کند و مقداری از آن آزاد می ماند. به عبارتی بیشتر کلسیم شیر حتی در شیرکاکائو برای بدن قابل استفاده است و اگر شخصی از طعم و بوی شیر خوشش نمی آید، می تواند طعم دهنده هایی مثل کاکائو به آن بیفزاید. البته جذب کلسیم کمتر می شود ولی چندان چشمگیر نیست.

نکته ای که در مورد شیرکاکائو یا شیرشکلات های موجود در بازار مطرح می شود، این است که گفته می شود شیر مصرفی برای تهیه شیرکاکائوی صنعتی کیفیت پایین تری دارد. لازم است به این نکته اشاره کنم که این موضوع حقیقت ندارد. کارخانه های معتبر، از شیرهای باکیفیت برای تهیه محصولاتشان استفاده می کنند اما کارخانه های نامعتبر و ناشناخته ممکن است از شیرهای نامناسب استفاده کنند.

کاکائو طعم دهنده ای است که می تواند برخی بدطعمی ها را بپوشاند و مثلا اگر شیر به ماست تبدیل شود، مصرف کننده متوجه آن نخواهد شد.

وقتی می گوییم شیر با کیفیت پایین، منظورمان کیفیت میکروبی است یعنی تعداد میکروب ها در میلی لیتر شیر باید معین باشد تا به آن شیرخوب بگوییم. هر چه مقدار میکروب ها در شیر بالا برود کیفیت شیر پایین می آید و باعث خراب شدن طعم فرآورده، ترش و مسموم شدن آن می شود. یکی دیگر از بحث های موجود در کیفیت، مربوط به تقلب و مواد شیمیایی ای است که به شیر اضافه می شود.

پی نوشت ها:

* متخصص صنایع غذایی و استادیار انستیتو تحقیقات تغذیه کشور و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

منبع : هفته نامه سلامت

منبع: راسخون
انتشار: 18 مهر 1400 بروزرسانی: 18 مهر 1400 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 495

به "شیرکاکائو هم کلسیم دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیرکاکائو هم کلسیم دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید