غدد لنفاوی چیست و آیا واقعا ماساژ می تواند تخلیه لنفاوی را بهبود بخشد؟

به گزارش شهر ورزش، سیستم لنفاوی مدتهاست مرموز در نظر گرفته شده است. برخلاف رگ های خونی رگ های لنفاوی حتی در حین جراحی با چشم غیرمسلح چندان قابل رویت نیستند. به همین علت آناتومی و عملکرد سیستم لنفاوی از نظر تاریخی به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است.

غدد لنفاوی چیست و آیا واقعا ماساژ می تواند تخلیه لنفاوی را بهبود بخشد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از کانورسیشن، نام مایع موجود در سیستم لنفاوی یعنی لنف از نام نیمف یونانی موجودی افسانه ای مرتبط با نهر های شفاف و لنفای رومی الهه های آب شیرین اقتباس شده است. با این وجود، سیستم لنفاوی و غدد لنفاوی درون آن نقش های مجذوب نماینده و مهمی در سلامت و بیماری ایفا می نمایند از مبارزه با عفونت گرفته تا حفظ تعادل مایعات بدن.

بخش عمده ای از سیستم ایمنی بدن

سیستم لنفاوی از بدن در برابر مهاجمان خارجی محافظت می نماید و ما را قادر می سازد تا یک پاسخ ایمنی ایجاد کنیم. لنفوسیت ها سلول های سیستم لنفاوی هستند و نوعی گلبول سفید هستند و شامل سلول های B و سلول های T می شوند. سلول های B برای حمله به پاتوژن های مهاجم مانند باکتری ها و ویروس ها آنتی بادی فراوری می نمایند. سلول های T اگر سرطانی یا عفونی شوند سلول های بدن را از بین می برند.

لنفوسیت ها عمدتا در حدود 700 غده لنفاوی به میزان بادام زمینی در بدن را شامل می شوند. بزرگ شدن غدد لنفاوی مانند زمان پس از واکسیناسیون یا عفونت به علت ایجاد یک پاسخ ایمنی محافظتی به وسیله لنفوسیت ها رخ می دهد. لنفوم سرطانی است که زمانی رخ می دهد که لنفوسیت ها به طور غیرقابل کنترلی تکثیر می شوند و باعث تورم غدد لنفاوی در سراسر بدن می شوند.

ما هم چنین در قسمت هایی از راه های هوایی و دستگاه گوارش خود بافت لنفاوی داریم، زیرا این منطقه ها به وسیله هوایی که تنفس می کنیم یا چیز هایی که می خوریم و می نوشیم در معرض میکروب و عوامل خارجی قرار می گیرند. در دستگاه گوارش سیستم لنفاوی نیز نقش اساسی در جذب چربی رژیم غذایی از روده دارد. بعضی از لنفوسیت ها در اطراف بدن حرکت می نمایند و نظارت پاتوژن را برای عوامل مهاجم انجام می دهند. این لنفوسیت ها بین غدد لنفاوی، لنف و خون گردش می نمایند.

تعادل خوب مایعات

هر روز حدود 20 لیتر مایع از مویرگ ها کوچک ترین رگ های خونی ما به داخل بافت ها و اندام ها رانده می شود. فشار خون باعث می شود که بافت ها اکسیژن و انرژی دریافت نمایند. حدود 17 لیتر از این مایع در کنار دی اکسید کربن و سایر مواد زائد به رگ ها باز می شود. با این وجود، 3 لیتر مایع به جای مانده چه می شود؟ اگر در بافت های ما باقی بماند تورمی به نام اِدِم ایجاد می نماید که گاهی به آن احتباس مایع گفته می شود.

خوشبختانه رگ های لنفاوی ما معمولا این 3 لیتر مایع به جای مانده را می گیرند و آن را به گردش خون باز می گردانند. سیستم لنفاوی که از بافت های زیر پوست و اطراف اندام های ما آغاز می شود یک سیستم گردش خون یک طرفه است. عروق لنفاوی لنف را از بافت ها به وسیله غدد لنفاوی و سپس به ورید هایی که به طور مستقیم به قلب تخلیه می شوند حمل می نمایند.

یک جریان آهسته

برخلاف گردش خون گردش لنفاوی به وسیله پمپاژ قلب انجام نمی شود. لنف با انقباضات عضلانی عروق لنفاوی و دریچه های یک طرفه به سمت قلب حرکت می نماید. حرکت، ورزش و تنفس عمیق همگی به حرکت لنف به وسیله عروق لنفاوی یاری می نمایند. حرکت لنف بر خلاف جاذبه زمین سخت است و لنف می تواند تجمع یافته و باعث تورم یا ادم در پا ها و پا ها شود. بسیاری از افراد پس از ایستادن طولانی مدت یا نشستن در طول یک پرواز طولانی این حالت را به عنوان ورم پا ها تجربه نموده اند.

مایع بیش از حد

اِدِم هم چنین می تواند زمانی رخ دهد که مایع بیش از حد از مویرگ ها خارج شود و ظرفیت عروق لنفاوی برای بازجذب آن زیاد شود. این می تواند به علت نارسایی قلبی، نارسایی مزمن وریدی، نارسایی کبد یا بیماری کلیوی باشد. در تحقیقاتی تازه تعیین شده که 49 درصد از افراد مبتلا به نارسایی مزمن وریدی (یا جریان خون ضعیف در رگ ها) دچار اِدِم پا بودند. اِدِم لنف زمانی رخ می دهد که ناشی از مشکل در سیستم لنفاوی است. این شرایط معمولا به علت انسداد درناژ لنفاوی یا برداشتن غدد لنفاوی در طول درمان سرطان می باشد.

درمان ها می توانند به جریان آزادانه لنف یاری نمایند

درمان اِدِم لنف شامل ماساژ لنفاوی، بانداژ و ورزش است. ماساژ لنفاوی احتیاج به آموزش تخصصی و شناخت عروق لنفاوی دارد. این کار شامل کشش و نوازش پوست برای انتقال مایع از ناحیه متورم به محلی است که سیستم لنفاوی به درستی کار می نماید. ماساژ لنفاوی می تواند اِدِم لنفاوی مرتبط با درمان سرطان را کاهش دهد. نتیجه مطالعه ای اجرا شده در استرالیا نشان داد که ماساژ لنفاوی باعث کاهش درد، افسردگی و خستگی در بیماران سرطانی می شود. افزایش جریان لنفاوی به سمت قلب نیز برای جلوگیری از عوارضی مانند سلولیت یا عفونت پوست ضروری است.

تشخیص صحیح باید پیش از هر گونه درمان لنفودم باشد. ممکن است پست ها یا خدماتی را در رسانه های اجتماعی دیده باشید که به دلایل آرامش، زیبایی یا سلامتی وعده افزایش تخلیه لنفاوی را می دهند. ماساژ لنفاوی صورت و تکنیک های سنتی چینی می تواند جریان خون و جریان لنف را افزایش دهد، اما باید به درستی صورت گیرند.

این درمان ها بهتر است به وسیله فردی انجام شود که در آناتومی سیستم لنفاوی و جریان لنفاوی آموزش دیده باشد. اگر خودتان این موارد را امتحان کنید فشار کمی ضروری است، زیرا عروق لنفاوی فقط زیر پوست هستند. ادم لنفاوی در صورت موردی غیر معمول است، اما افزایش جریان خون در پوست و یک ماساژ خوب هنوز می تواند اقدامی مفید است. برای آن که سیستم لنفاوی شما به خوبی کار کند مهم است که ورزش کنید، وزن مناسبی داشته باشید و رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان داشته باشید و نمک زیادی مصرف نکنید.

منبع: فرارو
انتشار: 22 مرداد 1402 بروزرسانی: 22 مرداد 1402 گردآورنده: mescitysport.ir شناسه مطلب: 961

به "غدد لنفاوی چیست و آیا واقعا ماساژ می تواند تخلیه لنفاوی را بهبود بخشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غدد لنفاوی چیست و آیا واقعا ماساژ می تواند تخلیه لنفاوی را بهبود بخشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید